پاسخ "نمی دانم"، بهتر از جواب های غیرمستند و ضعیف به سوالات است

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، مهارت «نه گفتن» را از جمله مهارت های ارتباط مؤثر دانست و گفت: هنگامی که پاسخ سؤالات را بلد نیستیم نباید از گفتن «نمی دانم» بهراسیم، زیرا یک جواب غیرمستند و ضعیف ممکن است دیگران را به اعتقادات و دین بدبین نماید.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای جواد حیدری، در اولین جلسه‌ی پاسخگویی به شبهات اعتقادی با موضوع «مهارت های ارتباط مؤثر»، در جمع اساتید، کادر، طلاب و مبلغین، در مدرسه علمیه حضرت فاطمه محدثه سلام الله علیها اصفهان، با بیان ضرورت مهارت در پاسخ به شبهات گفت: شالوده ی مهارت پاسخگویی، بر پایه ی دو اصل «دانستن» و «نوع بکارگیری» شکل می گیرد که برای مقابله با نظریه های مخالف، رعایت هر دو اصل، به صورت توأمان لازم و ضروری است.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، با برشمردن مهارت های ارتباط موثر با مخاطب، اظهار کرد: اولین مهارت در ارتباط، شناخت صحیح مسئله است، زیرا پاسخ موثر در گرو شناخت مسأله اصلی و حل آن است، بنابراین در وهله ی اول باید در فهم و تحلیل سؤال مخاطب تلاش کنیم تا بتوانیم به صورت کافی و متقن پاسخ دهیم.

وی در ادامه افزود: مسئله‌ی بعدی که در ارتباط مؤثر با مخاطب لازم است، عدم بروز احساسات در مواجهه با عقیده و نظرات مخالف است. گریه کردن، خشمگین شدن و... از جمله موارد احساساتی شدن است که به دلیل غیرعلمی بودن آن به شدت باعث سلب اعتماد و باور مخاطب خواهد شد، بنابراین باید با غلبه بر احساسات بر ارزش علمی استدلال خود بیفزاییم.

پژوهشگر دینی، تأمل و تفکر در پاسخگویی را یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر دانست و اظهار کرد: از نکات ضروری در پاسخ به سوالات آن است که تا رفع کامل ابهام پیرامون مسئله به هیچ‌وجه پاسخی ندهیم، قبل از بیان جواب باید به اندازه‌ی کافی تأمل کرده و اندکی سکوت نماییم تا پاسخ طلائی را بیابیم؛ شاید سکوت ما در ذهنها نماند، اما قطعاً اولین پاسخی که می دهیم، در ذهن دیگران ماندگار خواهد شد.

آقای حیدری همچنین پیرامون ایجاد یک شروع خوب در ارتباط مؤثر با مخاطب گفت: شروع خوب، یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر است که اهمیت بسیاری دارد. برخورد اولیه ی مناسب در ارتباط با مخاطب می تواند به مثابه ی راه میانبر عمل کند؛ انس و الفت ایجاد نموده و به طرز چشمگیری از جدل های غیرضروری و بحث های طولانی بکاهد.

وی با بررسی مهارت دیگر، پیرامون ارتباط مؤثر بیان کرد: حقیقت گویی از موضع «محبت» و «اقتدار»، یکی از اصلی ترین مهارت های پاسخگویی به مسائل است. اقتدار به معنای آن است که با اطمینان و محکم حرف بزنیم و صحبت با مهر و محبت یعنی از سر نوعدوستی، بدون قضاوت و پیش داوری و در یک فضای کاملا صمیمی گفتگو نماییم، اما این نکته بسیار حائز اهمیت است که در رعایت اقتدار و محبت، تعادل و توازن برقرار باشد و از افراط و تفریط در آن پرهیز شود.

کارشناس مذهبی، با اشاره به مسئله ی کلی گویی و مطلق گویی به عنوان یکی از آسیب های ارتباط مؤثر، تصریح کرد: از مهارت های ارتباط مؤثر اجتناب از کلی گویی و مطلق گویی است، زیرا در ذهن مخاطب این موضوع را إلقاء می کند که پاسخ را بلد نیستیم و اشراف و احاطه ی کامل به جزئیات موضوع نداریم، بنابراین پاسخ های کلی و مطلق، به شدت باعث کاهش اطمینان مخاطب به استدلال های ما شده و از اعتبار علمی آن کاسته خواهد شد.

وی، در پایان، مهارت «نه گفتن» را یکی دیگر از مهارت های ارتباط مؤثر دانست و گفت: هنگامی که پاسخ سؤالات را بلد نیستیم نباید از گفتن «نمی دانم» بهراسیم، زیرا یک جواب غیرمستند و ضعیف ممکن است دیگران را به اعتقادات و دین بدبین نماید، اما لازم است در آن حیطه، تحقیق نموده تا بهترین و متقن ترین پاسخ را بیابیم و در اختیار مخاطب قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha