از مشکلات اقتصادی تا  سایه سنگین فشارهای منفی اجتماعی در زندگی زنان سرپرست خانوار

استاد حوزه و دانشگاه گفت: زنان سرپرست خانوار علاوه بر رویارویی با مشکلات اقتصادی با برخی فشارهای منفی اجتماعی همچون نگرش منفی نسبت به زنان بیوه و مطلقه و ازدواج مجدد آن‌ها روبرو هستند.

به گزارش پایگاه خبری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان قم، زنان سرپرست خانوار ازجمله گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که گاه عواملی چون طلاق، فوت، اعتیاد همسر، ازکارافتادگی همسر و رها شدن توسط مردان مهاجر یابی مبالات، موجب آسیب‌پذیری این طیف وسیع از جامعه، می‌شود و زنانی که به دلایل مختلف همسرشان را از دست می‌دهند و یا از همسرشان جدا می‌شوند به‌یک‌باره با جهان دیگری روبرو می‌شوند.

دنیایی که بسیاری از مختصات آن ناآشنا است و دشواری‌هایی که این زنان تاب می‌آورند عمدتاً به دغدغه‌های معیشتی، عاطفی، وسواس‌های فکری، حاشیه‌های ناخواسته از برخورد نامناسب اطرافیان و غیره مربوط می‌شود که درهرحال این گروه از زنان به‌عنوان زنان مطلقه یا بیوه در جامعه شناخته می‌شوند که با مسائل، مشکلات و موانع زیادی در زندگی مواجه‌اند.

بر همین اساس به‌منظور بررسی مشکلات اجتماعی زنان سرپرست خانوار به گفت‌وگو با راضیه علی‌اکبری استاد حوزه و دانشگاه پرداختیم تا بیشتر با دغدغه‌های این قشر از جامعه آشنا شده تا شاید راه‌حلی برای این معضلات پیدا شود.

راضیه علی‌اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان قم با اشاره به طبقه‌بندی زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: زنان مطلقه، زنان بیوه، همسران مردان معتاد از کار افتاد، زنانی که مردان آن‌ها جهت یافتن کار مهاجرت نموده‌اند ازجمله زنان سرپرست خانوار هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان مشکلات زنان سرپرست خانوار تصریح کرد: متأسفانه در جامعه کنونی وجود نگاه مرد سالانه و تبعیض و تنگ‌نظری علیه زنان موجب شده که اغلب زنان در پیدا کردن مسکن و اجاره آن و اسکان و اقامت در هتل‌ها و مهمانسراها با مشکل مواجهه شوند این در حالی است که اغلب این‌گونه زنان  در وهله اول با مشکلات اقتصادی تهیه مسکن دست‌به‌گریبان هستند.

وی محدودیت‌های اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات زنان سرپرست خانوار خواند و عنوان کرد: 70% از زنان مجرد مطلقه، باورهای غلط و قضاوت‌های تنگ‌نظرانه افراد جامعه نسبت به طلاق و زنان بیوه را پذیرفته و احساس بیگانگی، ناامنی و ناراحتی در روابط خود با دیگران دارند که موجب می‌شود  از حضور در جمع‌های فامیلی هم معذب باشند.

به گفته‌ی این استاد فعال رسانه‌ای اکثر زنان سرپرست خانوار از طعنه‌ها و متلک‌های اهالی محل معذب بوده و در معرض انواع  سوءنیت‌ها و آزارهای دیگران واقع‌شده و صدمه‌دیده‌اند که این موارد، بازگوکننده میزان ناامنی عاطفی و تضییع حقوق فردی و اجتماعی زنان مطلقه و بیوه است به‌گونه‌ای  که 87% این زنان میزان امنیت اجتماعی خود را کم و یا هیچ می‌دانند.

علی‌اکبری ادامه داد: بسیاری از زنان مطلقه برای بازیافتن آزادی‌های ازدست‌رفته‌شان  اقدام به طلاق می‌کنند اما 40% از این زنان از محدودیت‌ها و مزاحمت‌های اعضای خانواده خود شاکی هستند و آن را مخل امنیت و آزادی خود قلمداد می‌کنند؛ درواقع نگاه سنتی که حاکم بر جامعه ما است به خانواده‌ها این اجازه را نمی‌دهد که پس از بازگشت دخترشان از زندگی متأهلی دوباره به او به چشم دختری مجرد و آزاد  بنگرند و محدودیت‌های بیشتری را دررفت و آمد و اشتغال به کار برای او قائل می‌شوند.

وی بابیان دیگر مشکلات زنان سرپرست خانوار افزود: فارغ از نگاه سوء آزاردهنده برخی از مردان به این‌گونه زنان، بسیاری از زنان مجرد به‌واسطه ناتوانی در برخورد با مشکلات متعددشان و یا فشار اطرافیان مجبور به ازدواج مجدد می‌شوند و علاوه بر اینکه این زنان اغلب خواستگارانی بسیار بالاتر از سن خود و دارای چند فرزند دارند، مشکل مهم‌تر رضایت فرزندان است که اجازه  ازدواج  را به مادرشان بدهند.

این پژوهشگر علوم دینی یادآور شد: مشکلات اقتصادی زنان مطلقه و مسائل ناشی از برگشت بر سر سفره پدر، طعنه‌ها و نیش‌های افراد فامیل و خانواده، عدم نگهداری فرزندان زنان مطلقه در خانه پدری و برخوردهای ناشایست مردم و از همه مهم‌تر  بحران تنهایی و نداشتن تکیه‌گاه را ازجمله مسائلی است که دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند و موجب می‌شوند آن‌ها خیلی سریع و شتاب‌زده و بدون تفکر و تأمل به ازدواج ناخواسته دیگری تن بدهند.

وی درزمینهٔ مشکلات روحی و تنهایی این قشر از جامعه بیان کرد: علاوه بر تمام مشکلات ذکرشده، از  دست دادن همسر به‌خصوص در دوران جوانی و پیامدهای ناگوار طلاق منجر به بروز مشکلات روحی متعدد ازجمله افسردگی و بدبینی برای این زنان می‌شود و همچنین احساس نگرانی زیاد 79% نسبت به آینده و تنهایی خود بعد از ترک فرزندان بسیار آزاردهنده و این مشکلات روحی را افزایش می‌دهد.

بنا بر گفته‌ی این استاد فرهیخته حس سرزنش رایانه زنان مطلقه ارمغانی جز احساس یأس، سرخوردگی و از دست رفتن اعتمادبه‌نفس برای آن‌ها نخواهد داشت و نهایتاً این حجم از سرخوردگی و از دست دادن  عزت‌نفس باعث گوشه‌گیری و کنار رفتن از فعالیت‌های  اجتماعی خواهد شد.      

وی بابیان دیگر مشکلات زنان سرپرست خانوار افزود: در ایران 10% جمعیت کشور از کمترین میزان درآمد سالانه برخوردارند که کم‌درآمدترین این گروه زنان سرپرست خانواده، کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست و معلولان جسمی هستند و طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، زنان سرپرست خانواده بیش از گروه کنترل خود را در معرض فشارهای اقتصادی مربوط به تأمین مسکن، مایحتاج روزانه و نیازهای فرزندان خود می‌بینند.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: میزان درآمد این افراد به‌طور معنی دارای کمتر از گروه کنترل است نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق حاضر همخوان با نتایج به‌دست‌آمده از سایر کشورهاست ضمن اینکه رابطه مثبت بین فقر و مشکلات بهداشت روانی یکی از مسائل پذیرفته‌شده در مباحث آسیب‌شناسی  روانی است و نتایج برخی تحقیقات نشان داده است که درآمد پائین همراه با موقعیت نازل اقتصادی اجتماعی، میزان بالای اختلالات روانی در ارتباط است.

وی در پایان افزود: این زنان در مقایسه با سایر زنان، مشکلات روان‌شناختی بیشتری را تجربه می‌کنند، البته در ابتدا به مشکلات بسیار جدی روان‌شناختی، بین دو گروه متفاوت معنی‌داری وجود  ندارد درواقع مشکلات اقتصادی، عزت‌نفس و سلامت روانی این خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که زنان سرپرست خانواده در مقایسه با سایر زنان دچار مشکلات روان‌شناختی بیشتری می‌شوند، این باشد که آن‌ها علاوه بر رویارویی با مشکلات اقتصادی با برخی فشارهای منفی اجتماعی همچون نگرش منفی نسبت به زنان بیوه و مطلقه و ازدواج مجدد آن‌ها روبرو هستند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha