مدیر حوزه های علمیه خواهران گلستان:

حضرت زینب(س) از تمامی ظرفیت های وجودی برای مدیریت بحران‌ها استفاده کرد

شناسه خبر : 100500

1399/10/29

تعداد بازدید : 37

حضرت زینب(س) از تمامی ظرفیت های وجودی برای مدیریت بحران‌ها استفاده کرد
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان گلستان گفت: حضرت زینب(س) از تمامی ظرفیت های وجودی خود، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع، استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در نشست تربیتی با عنوان "صبر و استقامت و بازخورد آن در زندگی فردی و اجتماعی" که به مناسبت ولادت حضرت زینب(س) باحضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان از طریق سامانه سیما برگزار شد، با استناد به کلام آیت الله جوادی بیان کرد: «عقیله بنی هاشم مسلط برعقل است، حضرت زینب(س) آن قدر قوی است که علم وعقل به معنای ماعبد به الرحمن مقهور آنها است».

وی افزود: زینب کبری(س) و حسین بن علی(ع) عقلیه بنی هاشم بودند، اگر بخواهیم از عقل سخن بگوییم باید سیره، سنت و سریرت این ذوات قدسی را ارزیابی کرده، آنها را بشناسیم و به فرمایشات آن بزرگواران عمل کنیم و به دیگران منتقل نمائیم.

استاد حوزه با بیان اینکه بحران ها و نگرانی ها جز لاینفک زندگی هرانسانی است، افزود: اصولا انسان در میان مخاطرات و فراز و نشیب های زندگی، طعم موفقیت و پیشرفت را می چشند، اما مسئله مهم نحوه عملکرد انسان ها در مواجهه با بحران ها ومشکلات، چگونگی اتخاذ روش‌هایی صحیح برای برون رفت ازآن است.

حسینی واعظ معتقد است: مدیریت نکردن بحران‌ها و مشکلات، منجر به آسیب های روحی و روانی در فرد، و به تبع آن در زندگی و جامعه خواهد شد.

وی، بحران معرفتی و عقیدتی، رفتاری و اخلاقی، روحی و روانی، را ازجمله مهمترین بحران های حاکم بر واقعه عاشورا دانست و گفت: یکی ازخطرات بزرگی که اسلام و نهضت حسینی راتهدید می کرد، انحراف فکری و معرفتی در جامعه آن روز و تحریف حادثه عاشورا و پیام های بنیادین آن بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اضافه کرد: بنی امیه در صدد سوءاستفاده ازعوام مردم بود تا خود را از لشگریان خدا معرفی نماید و جنایت خود را کار خدا و تدبیر خلیفه مسلمین جلوه دهد.

حسینی واعظ اضافه کرد: اگر بین مردم جا می افتاد که کارهای صادره از خلیفه مسلمین، حق و منطبق با اراده خداست، همه رفتارهای ظالمانه حکومت و ناهنجاری‌های اخلاقی یزید زشت و بد به شمار نمی آمد زیرا معیار حقیقت فعل خلیفه القاء شده بود.

وی اضافه کرد: در چنین فضایی نیاز به مبلغان بصیری چون حضرت زینب(س) بود تا با صبوری و اطلاع از جوانب واقعه، به تشریح اهداف و ماهیت قیام امام حسین(ع) پرداخته و شاخه های حق طلبی را برای مردم تبیین نمایند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گلستان با اشاره به سیره حضرت زینب(س) ادامه داد: حضرت(س) با توجه به شناخت کامل موقعیت و همراهی کاروان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا برای هرکدام از بحران های فوق الذکر راهبردهای متناسبی را انتخاب و عملیاتی کرد که این نوع عملکرد منجر به جاودانگی پیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) شد.

حسینی واعظ، از مهمترین ویژگی ها و مولفه های موثر در مدیریت بحران توسط حضرت زینب(س) را بهره گیری از ظرفیت وجودی او دانست و افزود: حضرت زینب(س) از تمامی ظرفیت های وجودی خود، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع، استفاده و سعی کرد علاوه بر مهندسی حوادث واقعه عاشورا، از آن شرایط سخت و هولناک واقعه برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید.

وی، صبر در روابط اجتماعی را به عنوان یکی از اقسام صبر برشمرد و توضیح داد: انسان‌ها در زندگی خود با افکار و عقاید گوناگون موافق یا مخالف برخورد می کنند که به لحاظ اهمیت، انسان را به موضع گیرهای متفاوتی وادار می کند، لذا، قرآن کریم به مومنان سفارش می کند که برای مقابله با عقاید باطل و رفتار خشونت آمیز دشمنان اسلام، صبر پیشه کند و به بهترین وجه به مقابله باآنها برخیزند.

مدیر موسسه قرآنی الزهراء(س) گرگان با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) و شکرگزاری در برابر نعمت های خداوند و صبر در مقابل سختی ها، گفت: «صبربرطاعت »، «صبر معصیت» و «صبر برمصیبت» تقریبا تمامی رفتارهای دینی را پوشش می دهد، از این رو، یک انسان دیندار خوب باید از صفت صبر برخوردار باشد.

حسینی واعظ ، ارزشمند بودن و  مشخص بودن هدف، اشتیاق رسیدن به هدف و ترس از شکست را از پایه های روان شناختی صبر دانست و بیان کرد: اگر هدف مشخص نباشد، فرد نمی داند به چه دلیلی باید سختی ها را تحمل کند، در نتیجه توان صبر ندارد، چنانچه در  قران به هدف صبر اشاره شده است.

وی در پایان تصریح کرد: از آموزه های اسلامی این ایده به دست می آید که شوق به تنهایی انسان را به مسیری سوق نمی دهد بلکه ترس هم لازم است، مثلا درباره رابطه انسان با خدا باید تعادل بین خوف و رجا را در نظر داشت.