نماینده ولی فقیه در استان گلستان:

خداوند در وجود انسان زمینه و استعداد پذیرش ولایت الهی را قرار داده است

شناسه خبر : 102046

1399/10/30

تعداد بازدید : 45

خداوند در وجود انسان زمینه و استعداد پذیرش ولایت الهی را قرار داده است
نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: ولایت الهی بدین معنا است که خداوند متعال، در وجود انسان زمینه و استعدادی قرار داده که تحت ولایت الهی قرار می گیرد، بطوری که خداوند مستقیماً ولی و سرپرست او خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نهمین جلسه اخلاق هفتگی خود که از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در پلتفرم بومی اسکای روم برگزار شد، در ابتدای سخنان خود بر مراقبت و مرزبانی از کشور وجودی، در مقابل شیطان و ایادی شیطان تاکید کرد.

وی، علاوه بر معاهده، مراقبه و مشارطه، محاسبه را نیز از ارکان مرابطه برشمرد و گفت: هر چیز ارزشمندی باید مورد محاسبه قرار گیرد، بنابراین اگر انسان بخواهد خود را محاسبه کند، مورد محاسبه باید یک چیز ارزشمندی همچون وجود او باشد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با استناد به آیات پایانی سوره احزاب ادامه داد: با توجّه به این آیات، استعداد تحمّل امانت فقط در انسان وجود دارد، امّا بسیاری از انسان‌ها این مقام را نشناختند و با نرسیدن به آن، نسبت به خود ظلم کردند و از این نظر، مصداق ظلوم و جهول گشتند، چنانچه خداوند می فرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا».

آیت الله نورمفیدی خاطرنشان کرد: آنچه انسان پذیرفت، چیزی غیر از تسبیح ذات اقدس الهی بود، زیرا تسبیح و قنوت را زمین و آسمان‌ها نیز به راحتی پذیرفتند، چنانچه آیه «وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ» دلالت بر این مطلب دارد،

وی ادامه داد: مراد از امانت در آیه فوق، دین حق نمی تواند باشد، زیرا دین حق را بسیاری از انسان ها قبول نکرده و یا قبول ندارند، در حالی که در آیه، عبارت "حملَها الانسان" آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با استناد به روایات عدیده، مراد از امانت را در آیه فوق "ولایت الهی" دانست و اضافه کرد: ولایت الهی بدین معنا است که خداوند متعال، در وجود انسان زمینه و استعدادی قرار داده که از عالم ماده و تعلقات و جاذبه های آن، خود را آزاده کرده، اوج گرفته و تحت ولایت الهی قرار می گیرد، بطوری که کأنَّه خداوند مستقیماً ولی و سرپرست او خواهد شد «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ».

آیت الله نورمفیدی با استناد به کلام علامه طباطبایی، در تفسیر عبارت "ظلوماً جهولا" ادامه داد: "ظَلُوم و جَهُول" به این معنا است که انسان به خودى خود فاقد علم و عدالت بوده، ولى قابلیت آن را دارد که خدا آن دو را به وى افاضه کرده و در نتیجه از حضیض ظلم و جهل به اوج عدالت و علم ارتقاء پیدا کند.

وی، با توجه به تفسیر علامه طباطبایی، در بیان این مطلب که چرا در ادامه آیه عبارت "عالماً و عادلاً" آورده نشده، تصریح کرد: با وجود اینکه این زمینه و استعداد در وجود انسان نهفته است اما "ما یومن اکثرهم بالله و هم مشرکون" است. 

امام جمعه شهرستان گرگان، نتیجه عرضه امانت را "لیعذب المنافقین و المنافقات" برشمرد و تصریح کرد: انسان ها در مقابل امانتی که خداوند به آنان سپرده است، منافق، مشرک و یا مومن هستند، بنابراین "لام" در "لیعذب المنافقین" چه لام علت باشد یا غایت، دلالت بر این مطلب دارد که خداوند این شایستگی را به انسان داده، ولی اگر کسی قدر خود را نشناسد، یا منافق خواهد شد و یا مشرک.

آیت الله نورمفیدی در پایان، با استناد به کلام علامه طباطبایی از قول مرحوم کافی، مراد از آیه 72 احزاب را ولایت امیرالمومنین(ع) دانست و تصریح کرد: مراد از این ولایت، به معنای محبت یا پذیرش امامت نیست بلکه بدین معنا است که «امیر مومنان علی(ع) اولین کسی است که در امت اسلامی، باب این ولایت را باز کرد و خود حضرت، تحت ولایت کامل الهیه قرار گرفت».