معاون پژوهش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان:

سخنان انسان معیار خوبی برای تبیین شخصیت علمی افراد است

شناسه خبر : 102365

1399/11/01

تعداد بازدید : 64

سخنان انسان معیار خوبی برای تبیین شخصیت علمی افراد است
معاون پژوهش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان، سخنان حضرت زهرا(س) را سند محکمی بر مقام علمی آن حضرت دانست و گفت: بنا بر روایت «ان المرءَ مخبوءٌ تحت لسانه»، سخنان انسان معیار خوبی برای تبیین شخصیت و بعد علمی انسان است.

به گزارش خبرگزاری کوثر از گلستان، نشست علمی با عنوان "شخصیت علمی حضرت زهرا(س) با تاکید برخطبه فدکیه" به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) ازسوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور شماری از کارکنان این مدرسه در سامانه سیما برگزار شد.

در این نشست، خانم طاهره سادات ضیاءحسینی با اشاره به این مطلب که نمی توان تعریف جامعی از شخصیت حضرت زهرا(س) ارائه داد، افزود: برای تعریف یک چیز باید معرف اجلی از معرف و محیط به آن باشد تا تعریف حقیقی صورت بگیرد والا این تعریف، تعریفی ظاهری خواهد بود .

وی با بیان اینکه تمام مقاماتی که برای ائمه معصومین(علیهم السلام) متصور است برای حضرت زهرا(س) هم مفروض است، به هم‌کفو بودن ایشان و امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: آیه‌های تطهیر، مباهله، هل أتی، نمونه‌هایی از دلایل قرآنی برای اثبات مقام عصمت، ولایت و حجت الهی بودن حضرت زهرا(س) است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگانتصریح کرد: حضرت زهرا(س) مقاماتی فراتر از ائمه معصومین(علیهم السلام) داشتند، از جمله: محدَّثه بودن ایشان؛ در کتاب "الخصائص الفاطمیه"آمده است: «این مقام تالی تلو مقام رسالت و نبوت یا درجه ای از درجات نبوت و رسالت است».

ضیاءحسینی،در بیان اثبات شخصیت علمی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) از نظر علمی همانند ائمه معصومین(علیهم السلام)، علم "بماکان و مایکون و ماهوکائن"داشتند که این علم فقط در رابطه با امور دنیایی نیست بلکه به ماوراء عالم ماده و عالم غیب، به اصطلاح از عرش تا فرش را آگاه هستند؛ لذا همانطورکه امام علی(ع) باب علم النبی بودند آن حضرت هم چنین جایگاهی دارند.

وی، مصحف و سخنان حضرت زهرا(س) را سند محکمی بر مقام و شخصیت علمی ایشان دانست بیان کرد: بنا بر روایت «ان المرءَ مخبوءٌ تحت لسانه» سخنان انسان، معیار خوبی برای تبیین شخصیت و بعد علمی انسان است.

استاد حوزه با بیان اینکه از حضرت فاطمه(س) سخنان زیادی به دست ما نرسیده است، توضیح داد: این امر به دلیل ظلم آشکار به اهل بیت(علیهم السلام) پس از رحلت پیامبر(ص) است که با دستور منع نقل حدیث، مانع از نشر و گسترش احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه حضرت زهرا(س) شدند.

ضیاءحسینی ادامه داد: ائمه معصومین (علیهم السلام) تا حدودی توانستند مانع این کار شوند؛ بنابراین، مطالب فراوانی از سوی حضرت فاطمه(س) به وسیله امامان به دست ما رسیده است، این روایت‌ها را مرحوم دشتی در کتاب فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س) جمع آوری کرده که مشتمل بر احکام، اخلاق، مناجات، عقاید و آداب و سنن است.

وی گفت: یکی از معروف‌ترین سخنان حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه است که مجموعه ای از معارف در زمینه های توحید، مقام والای پیامبراکرم(ص)، عظمت قرآن، فلسفه و اسرار احکام بوده و به عنوان میراث دینی و علمی ارزشمندی از ایشان به شمار می‌آید.

معاون پژوهش مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان اضافه کرد: خطبه فدکیه حق را آشکار و باطل را رسوا می‌کند و نقاب از چهره افرادی که دین را بهانه‌ای برای رسیدن به خلافت و ریاست قرار داده، بر می‌دارد.

ضیاءحسینی، توحید را از مسائل اساسی و بسیار دقیق دین اسلام معرفی کرد و توضیح داد: تصور و ادراک توحید به صورت صحیح، کاری دشوار است زیرا در افقی بالاتر از افکار نوع مردم است.

وی اظهار کرد: تأویل توحید و "لا اله الا الله"، اخلاص است؛ در واقع تجسم توحید این است که انسان در تمام مراحل و شئون زندگی خدا را ببیند و او را صاحب اختیار خود بداند و برای غیر او در اعمال و افعال دخل وتصرفی قائل نباشد، یعنی تمام زندگی بشر رنگ خدایی بگیرد.

استاد حوزه، با بیان اینکه هدایت از اهداف اصلی نبوت است، دین را مجموعه هست‌ها و نیست‌ها(جهان‌بینی) و بایدها و نبایدها( ایدئولوژی) معرفی کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) دین را برای هدایت بشر آورده که همان صراط مستقیم است و در سایه عمل به دستورات آن، هم در جنبه فردی به عنوان انسان کامل و نمونه عالی فضیلت ‌می شوند و هم در جنبه اجتماعی جامعه ای صالح  و بر اساس حق و عدالت برپا می کنند.