ازسوی معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) قم:

کارگاه "تبلور بهار زندگی با تربیت نوجوان فاطمی" برگزارشد

شناسه خبر : 105206

1399/12/25

تعداد بازدید : 46

کارگاه
نخستین کارگاه مهارتی-تربیتی با عنوان "تبلور بهار زندگی با تربیت نوجوان فاطمی" ویژه والدین به صورت مجازی در سامانه اسکای‌روم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، اولین کارگاه مهارتی و تربیتی با عنوان "تبلور بهار زندگی با تربیت نوجوان فاطمی" ویژه والدین با حضور آقای محمدی شکیب، استاد دانشگاه وکارشناس ارشد مشاوره به منظور کسب شناخت و آگاهی های لازم در خصوص دوران نوجوانی، توسط معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) قم، به صورت مجازی در سامانه اسکای‌روم برگزار شد.

در این کارگاه، آقای محمدی شکیب، بحث خود را با معرفی دوران نوجوانی و بیان خصوصیات این دوران و چگونگی مواجهه والدین با مشکلات مربوط به این دوره آغاز کرد.

وی در ابتدا با بیان بخشی از مناجات امام موسی کاظم علیه السلام که می فرمایند: خدایا تربیت من را، رشد من را، هدایت من را عاریه ای وتصنعی قرار مده و مرا از مدار احساس نقصان وکمبود خارج مگردان، اظهارداشت: آن حضرت در این مناجات، به دو اصل تربیتی اشاره فرمودند: اول اینکه انسان همیشه خود را در مسیر رشد و هدایت، برمدار نقصان و کمبود ببیند و دوم اینکه در طی مسیر رشد و تربیت، خود را به خداوند بسپارد و بداند که مربی اصلی او خداوند است.

استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: سیکل رشدی انسان از دوران جنینی آغاز می شود و با طی کردن دوران خردسالی، کودکی و نوجوانی به دوره جوانی و بزرگسالی می رسد.

وی دوران نوجوانی را به طوفانی ترین و بحرانی ترین دوران تعبیر کرد و اظهار داشت: دومرحله رشدی انسان ها به دوبخش تقسیم می شود: مرحله دوران کودکی، که انسان با الگو گیری از والدین خود، یک سری ارزش ها و باورها را پذیرفته و براساس آن رفتار می کند و اینکه ارزش ها در این دوران سطحی هستند. مرحله بعدی جوانی است که ارزش ها، خود یافته و عمیق شده و خودِ فرد، آن ارزش ها را بدست آورده است.

آقای محمدی شکیب تصریح کرد: بین دو دوره کودکی و جوانی، دوران نوجوانی قرار دارد که بین سنین 12 تا 18 سالگی است. در این دوران، فرد نسبت به ارزش ها و افکار والدینش زاویه پیدا می کند و دیگر تمایل ندارد همانند آن ها عمل نماید و به نوعی افراد در سنین نوجوانی، دچار فروریختگی ارزش ها می شوند. بر همین اساس والدین باید دقت لازم را در سیر رشدی نوجوانان خود داشته باشند.

استاد محمدی شکیب در ادامه به مراحل دوره نوجوانی اشاره کرد و گفت: دوره نوجوانی نیز به سه مرحله تقسیم می شود: مرحله اول؛ شروع جدا شدن و فاصله گرفتن از ارزش های والدین است. مرحله دوم: که بیشترین فاصله را از دوران کودکی وجوانی دارد و اوج مشکلات نوجوانان در این دوره است و مرحله سوم: بازگشت مجدد به ارزش ها است که از این به بعد ارزش ها خودیافته وعمیق می شوند.

وی خطاب به والدین بیان داشت: همراهان و والدین  باید با حمایت خود،  نوجوان را به یک استقلال تدریجی و البته نه استبداد، برسانند که نهایتا فرد از طرف خودش، براساس مراقبت های سه گانه (جسمی، روحی و روانی و ذهنی) به مدیریت برسد.

استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: کسب شناخت درست از نوجوان، باعث همدلی با او شده و این شناخت، ما را از درمان مشکلات نوجوانی به پیشگیری از این دوران می رساند.