استاد حوزه علمیه:

دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی یکی از واحدهای درسی شناخت بُعد سیاسی اولیاءالله است

شناسه خبر : 105280

1399/12/27

تعداد بازدید : 35

دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی یکی از واحدهای درسی شناخت بُعد سیاسی اولیاءالله است
استاد حوزه علمیه گفت: یکی از واحدهای درسی شناخت بُعد سیاسی اولیاءالله دشمن شناسی و دشمن ستیزی است که اولیای الهی در این عرصه هزینه سنگینی کردند تا دشمن شناسی برای ما روشن شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در ویژه برنامه ابواب الرجاء به مناسبت اعیاد شعبانیعه به صورت زنده از طریق لایو مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و با همکاری مدریت حوزه علمیه خواهران استان همدان پخش شد، میلاد اباعبدالله الحسین، امام سجاد و حضرت عباس علیهم السلام را تبریک و تهنیت گفت.

وی با بیان این که میلاد پرنور اهل بیت(ع) دل ها را به شعف می آورد و شادی را در دل های مؤمنین جاری می کند، اظهار داشت: جا دارد فعالیت های سیاسی و اجتماعی اهل بیت(ع) نیز در کنار فعالیت های فرهنگی و اخلاقی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این خطیب حوزوی با اشاره به فعالیت های بی شمار سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) در عرصه اصلاح امور مسلمین و انقلاب اسلامی، افزود: اگر کسی فقط جنبه عرفانی و اخلاقی امام را مورد توجه قرار دهد و به فعالیت های سیاسی و اجتماعی ایشان اشاره نکند، این امر موجب تعجب بسیاری خواهد شد چون امام خمینی(ره) رسالت بزرگی برای خود قائل بودند و کارهای بسیار باعظمتی انجام دادند و بدون شک زمینه ساز بزرگی برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم بودند.

وی ادامه داد: درباره ائمه(ع) هم از حضرت رسول اکرم(ص)، حضرت زهرا(س)، امیرمؤمنان علی(ع) گرفته تا دیگر ائمه، اگر کسی فقط به خصوصیات معنوی این بزرگواران اشاره کند و سخنی از تاریخ سازی ها، دشمن ستیزی ها و درگیری آنها با دشمنان و همچنین شهدایی که در این مسیر تقدیم تاریخ بشریت شدند، به میان نیاورد بسیار مورد تعجب خواهد بود و این مسئله بسسیار دردناک است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: این که به عاشورا و اباعبدالله(ع) و شهادت حضرت و یارانشان اشاره شود و به حماسه سیاسی این واقعه اشاره نشود واقعا دردناک خواهد بود، به این دلیل که مظلومیت امام حسین(ع) در عرصه سیاسی اتفاق افتاد و شهادت ایشان به خاطر نمازخواندن نبود بلکه به خاطر لوازم و احتیاجاتی بود که یک نماز درست و صحیح در عرصه سیاسی و اجتماعی دارد.

وی با اشاره به رشادت های حضرت عباس(ع) در عرصه زندگی به ویژه در روز تاسوعا و عاشورا، گفت: در این عرصه هم مردم توجه به ولایتمداری حضرت عباس(ع) و پاسداشت مقام برادر از جانب ایشان دارند ولی به بصیرت سیاسی حضرت در برخورد با شمر و نافذالبصیره بودنشان کمتر توجه می کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که ابعاد سیاسی ائمه(ع) کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: شهادت امام حسین(ع) در کربلا اظهر من الشمس است که به دلیل مسائل سیاسی بوده و ضروری دارد جنبه های مختلف قیام حضرت بیش از پیش مورد توجه واقع شود و روضه ها و مجالس ما به سمتی حرکت کند که راهگشایی سیاسی برای مردم داشته باشد.

وی بیان داشت: در مورد حضرت زینب(س) نیز باید به این نکته توجه کنیم که ناراحتی و داغ این بانوی بزرگوار در کربلا نه به خاطر شهادت برادر بود بلکه به این دلیل بود که در مقابل چشمانش امام زمانش را شهید کردند و این مسئله دارای اهمیت بسیار بالایی که هیچ شیعه و مؤمنی نمی تواند حتی کوچکترین توهین به امام خود را تحمل کند چه برسد به این که در مقابلش امامش را شهید کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که احساس می شود مقداری سیاست زدایی در معنویت شیعی ما به وجود آمده است، ادامه داد: بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، هنوز ما عمیقا این سخن که «سیاست ما عین دیانت ماست» را درد نکرده ایم.

وی به جایگاه والای امام سجاد(ع) نیز اشاره کرد و گفت: حضرت سید الساجدین بیشتر به دعاهایشان مشهور هستند، در حالی که یکی از عملیات های سیاسی امام سجاد(ع) خریدن غلامان و آزادکردن آنها در راه اسلام بود و با این حرکت عامل نشر تشیع و نشر روضه اباعبدالله(ع) در جهان شدند.

این خطیب حوزوی در ادامه بصیرت سیاسی اصحاب امام حسین(ع) را مورد توجه قرار داد و افزود: این بصیرت به حدی بود که وقتی اباعبدالله(ع) به اصحاب و یاران اذن رفتن داد، گفتند ما می ایستیم که عزت اماممان حفظ شود و این نشان دهنده ارزش والای عزت امام در جامعه است.

وی با بیان این که شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا برای حفظ عزت جامعه اسلامی بود، اظهار داشت: اگر این مسئله به درستی در جامعه جا افتاده بود برخی جرأت نمی کردند به راحتی عزت جامعه اسلامی را لکه دار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: امام حسین(ع) جهاد کرد و به شهادت رسید که عزت امامت حفظ شود و آفرین به شهدای کربلا و اسرای کربلا که جانانه از عزت امام دفاع کردند.

وی جهاد در خط اول مبارزه با دشمن را امری ضروری دانست و بیان کرد: اگر ما نگاه سیاسی و صحیح به زندگی اهل بیت(ع) و اولیای خدا داشته باشیم، دشمن ستیزی را از کربلا دریافت خواهیم کرد و کسی جرأت نمی کند ما را به توهم توطئه متهم کند.

استاد حوزه علمیه درس دشمن شناسی و دشمن ستیزی را یکی از درس های بسیار مهم دانست و گفت: زیارت عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) سرشار از لعن و نفرین به دشمنان است ولی متأسفانه در برخی مجالس اهل بیت(ع) برائت از دشمنان مشاهده نمی شود.

وی افزود: یکی از واحدهای درسی شناخت بُعد سیاسی اولیاءالله دشمن شناسی و دشمن ستیزی است که اولیای الهی در این عرصه هزینه سنگینی کردند تا دشمن شناسی برای ما روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که ما در عرصه دفاع مقدس دشمنان را خوب شناختیم و 200 هزار شهید تقدیم راه خدا و انقلاب کردیم، خاطرنشان کرد: در عرصه مبارزه با داعش نیز مدافعان حرم، خوب دشمن شناسی کردند و به مقابله با آنها پرداختند.

وی با تأکید بر این که ما باید در عرصه حجاب نیز تبیین سیاسی داشته باشیم و فقط محدود به بیان مباحث اخلاقی نشویم، گفت: یکی از این عرصه ها شناساندن داعش به جوانان است که بدانند چه جنایت هایی از سوی این گروه به مردم به ویژه جامعه بانوان انجام شد و چه کشورهایی حامی آنها بودند.

این خطیب حوزوی افزود: امروز کشورهایی همچون آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر که خود به وجود آورنده داعش و ظلم و جنایت در جهان بودند، جوانان ما را به بی حجابی و بی بند و باری تشویق می‌کنند در حالی که خود دشمن اصلی زنان هستند و ارزشی برای جایگاه بانوان قائل نیستند.

وی با بیان این که ائمه هدی(ع) تمام رنجی که کشیدند برای مباحث سیاسی بود و ما از آن غفلت کرده ایم، ادامه داد: باید ابعاد سیاسی زندگی اولیاءالله را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و تاریخ زندگی این بزرگوان را برای همگان تحلیل کنیم تا وقتی نام هر یک از بزرگان الهی را می شنویم ابتدا جنبه انقلابی و سیاسی آنها نظرمان را جلب کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان اظهار داشت: چون توجه به سیاست در بُعد اجتماعی کمرنگ است، سلطه جویان و فرصت طلبان انواع سوء استفاده های سیاسی را از این فضا می کنند؛ لذا ضروری است درک سیاسی و عظم سیاسی خود را افزایش دهیم.