مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

تحقق آرمان‌های جامعه مهدوی سرلوحه تمام فعالیت ها قرار گیرد/شرکت در جهاد استکبارستیزی با حضور حداکثری در انتخابات

شناسه خبر : 105348

1400/01/05

تعداد بازدید : 47

تحقق آرمان‌های جامعه مهدوی سرلوحه تمام فعالیت ها قرار گیرد/شرکت در جهاد استکبارستیزی با حضور حداکثری در انتخابات
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: با توجه به دو نیمه شعبان در سال 1400، تقویت فرهنگ و اندیشه مهدوی و تحقق آرمان های جامعه مهدوی، سرلوحه تمام فعالیت ها قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران، به مناسبت آغاز سال نو شمسی و تقارن آن با اعیاد با برکت شعبانیه، در گفتگو با خبرنگار این پایگاه در مازندران، به تبیین آثار و برکات این تقارن و مهمترین برنامه های حوزه علمیه خواهران استان پرداخت که مشروح آن در ذیل تقدیم می گردد:


1) به نظر حضرتعالی، تقارن سال نو با اعیاد شعبانیه نوید بخش چه چیزی خواهد بود؟
با عرض سلام و تبریک فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت شعبان و اعیاد مبارک این ماه، به خصوص میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله و عید نوروز باستانی ما ایرانیان که به جهت بهره‌مندی از برنامه‌های انسان‌دوستانه و مبتنی بر فطرت انسانی همچون نوع‌دوستی و صله‌ارحام و حتی یاد گذشتگان کردن، در روایات مورد تائید قرار گرفته است.
در اصطلاح ما ایرانیان که می توان مشابه آن را با ادبیات متفاوت در دیگر فرهنگ ها نیز جستجو کرد، وجود ضرب المثل معروف و جامعی است که گفته شده «سالی که نکوست از بهارش پیداست» یعنی این که اگر بخواهیم به تعبیر محاورات عرفیه، خوش یوم و یا بد یوم بودن و به تعبیر پیامبر اسلام در کلام معروفشان« تفالوا بالخیر تجدوه»، فال نیکو زدن امور را در جریان یک سال داشته باشیم، باید در بهار به عنوان شروع سال و تحولات جستجو کرد؛ لذا اگر آغازسال، قرین پدیده ها و اتفاقات خوبی بود، برای آن سال فال نیکی و خوش یوم بودن زده می شود؛ بنابراین با این نگاه، سال نو می تواند برای جامعه ایرانی نوید بخش شروع خوب در ابعاد مختلفی باشد که در همین لحظات و روزهای اولیه باید نسبت به آن با تدبیر خاصی به استقبالش رفت.


با حضور پر شور و انتخابی اصلح در انتخابات، پیچ مهم تاریخی کشور را با صلابت پشت سر بگذاریم
شروع و تحویل سال نو یعنی سال 1400 شمسی از منظر های مختلف می تواند برای ما نوید بخش یک شروع در رسیدن نتیجه های مطلوب باشد مثلا از جهت تاریخ و زمان، نوید بخش شروع قرن جدید و ورود به یک عصر جدید و متفاوت با قبل خواهد بود که خود مستلزم تدارک تحول خواهی برای متحول و متفاوت شدن با قرن قبل است و لذا اگر صده قبلی برای تاریخ معاصر ما تکه ای نفوذ و استعمار اجانب و دور کردن جامعه ما از تمدن اسلامی – ایرانی اصیل بوده و انقلاب اسلامی آن در اواسط آن استارت تعالی جویی را در جامعه زد باید این راه در قرن جدید با شدت بیشتری ادامه یابد و یا این که از منظر سیاسی و تحولات انقلاب اسلامی ایران در گام دوم در آستانه انتخاباتی حساس هستیم که می توانیم با حضور پر شور و شعور خود برای سکانداران عرصه اجرایی کلان کشور و شهرها و روستاها، قهرمانانی را وارد عرصه جهاد در راه استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان عالم کنیم تا بتوانیم این پیچ تند تاریخی را با صلابتی وصف ناشدنی و در شان جامعه انقلابی پشت سر قرار دهیم و یا اینکه خدای ناکرده دچار اشتباهاتی جبران ناپذیر شویم که یقینا دیگر توبه توابین اثر گذار نخواهد بود.


تقویت فرهنگ و اخلاق مهدوی در حوزه های علمیه خواهران ضروری است
اما مهمتر از همه، تقارنی است که این سال در شروع و اتمامش با آن همراه و عجین خواهد بود که در واقع هویت تامه انقلاب ما خواهد بود و آن چیزی جز تقارن شروع و پایان سال 1400 با نیمه شعبان و مولود آن یعنی حضرت بقیه الله نیست. حقا امسال باید سال مهدویت و توجه به آرمانهای جامعه مهدوی و تولید اخلاق مهدوی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی باشد و در این مسیر مهم بایستی همواره آیه «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» را سرلوحه رفتاری و پیش فرض تمامی اقداماتمان باشد.


اندیشه انقلاب اسلامی نوید بخش نجات انسان ها در بحران ها
به تعبیر قرآن سالی پر از خیر در صورت توجه به موعود و ایمان به آن؛ در انتظار ما خواهد بود و واقعا چه تقارن مبارکی خواهد بود. در سایه این توجه و ایمان است که اندیشه انقلاب اسلامی به عنوان تنها راه حل نویدبخش برای نجات انسانها از بحران های مختلف هویتی، در عرصه داخلی بیش از پیش در تحت لوای بیانیه گام دوم اوج خواهد گرفت و بر بستر تبادل اندیشه در سطح جوامع مختلف شرقی و غربی مورد توجه قرار خواهد گرفت و یقینا با اتکاء به اندیشه مهدویت که گام نخست آن در آیه 51 سوره مائده توجه به خود و عدم اتکاء به غیر «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لا یهدی القوم الظالمین » و گام دوم آن در آیه 139سوره آل عمران اعتماد به وعده های الهی« و لا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» و گام سوم آن در آیه 60 سوره انفال یعنی حصول آمادگی کامل برای حرکت در مسیر الهی« و اعدو لهم ما استطعتم من قوه » و در گام چهارم وحدت و همکاری در رسیدن بخیر در آیه 2 سوره مائده« تعاونوا علی البر و التقوا و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» است.


2) چه توصیه برای بهره‌مندی از اعمال شعبانیه در ایام نوروز را دارید؟
بر اساس آموزه‌های روایی، شعبان ماه پیغمبر و آماده سازی برای درک ماه خدا و فضیلت شبهای قدر بوده و برنامه‌های مهم و مختلفی برای آماده سازی اخلاقی و جمع آوری توشه برای ورود در ماه مهمانی خدا وارد شده که از جمله آن روزه گرفتن است؛ چنانچه امام صادق(علیه السلام) از امیر المومنین نقل کرده اند که «از زمانی که شنیدم روزه ماه شعبان، وسیله ای برای جلب محبت پیغمبر و تقرب خداوند است، روزه شعبان از من فوت نشده است؛» یکی دیگر از اعمال این ماه مناجات بلند عرفانی – اخلاقی شعبانیه است که از سوی امیر بیان حضرت علی(علیه السلام) نقل شده است و همه ائمه به آن توجه داشته اند، به طوری که معمار و معیار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) فرموده اند که در میان ادعیه دعایی سراغ ندارم که همه ائمه به آن تاکید کرده باشند.


تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای بهره مندی از ادعیه ها به ویژه مناجات شعبانیه
به تعبیر امام(ره)، روش و راه مناجات با خدا در مناجات شعبانیه آموزش داده شده و انسان یاد می گیرد که روش مناجات با خدا چگونه است و در این دعا است که انسان در می یابد که خود هیچ و همه چیز از سوی پروردگار هستی است؛ به همین دلیل یکی از نکات مهم اخلاقی مرحوم امام، سفارش به خواندن مناجات شعبانیه و بسیاری دیگر از اعمال و اذکار بوده که شاید در ایام تحصیلی به جهت اشتغال به امور اداری و یا علمی کمتر توفیق توجه و عمل به این آموزه های بلند داشته باشیم، ولی تعطیلات نوروزی که تا حدودی فرصت فراغت بیشتری به خصوص در شبها داریم، زمان خوب و مغتنمی برای بهره جویی از این فرصت ها و اعمال جهت خود سازی بیشتر جهت درک بهتر ماه مهمانی خدا از طریق کسب محبت پیغمبر و تقرب الهی است.


3)با توجه به آغاز پذیرش حوزه های علمیه خواهران، وضعیت پذیرش و تحولات در حوزه های علمیه در سال آینده چگونه خواهد بود؟
یکی از مهمترین برنامه ها برای سال جدید که از قبل تدارک آن دیده شده، تمرکز بر تقارن سال جدید در ابتدا و انتهای آن با ماه شعبان و نیمه شعبان برای مهدوی‌سازی سال جدید و تمرکز بر تقویت فرهنگ و اندیشه مهدویت در سطح مدارس است تا از این طریق شاهد ظهور و بروز نهضت مهدوی برای زمینه سازی جامعه مهدوی داشته باشیم.


تحول سازی در سطح مدارس علمیه خواهران مازندران با توجه به سند و چشم انداز 5 ساله
از دیگر اقدامات مهمی که در سال پیش روی به عنوان یکی برنامه مهم و کاربردی در دستور مدیریت مازندران برای تحول سازی در سطح مدارس علمیه خواهران استان خواهد بود، مساله برنامه محوری براساس اسناد بالا دستی و بخصوص سند 5 ساله است تا از این طریق بتوانیم گامهایی را در مسیر رشد کمی و کیفی مدارس متناسب با سطح نیازمندی جامعه مخاطب و هدف ما است تا از طریق توسعه کمی و کیفی سطح آموزش در مدارس و تنوع بخشی به گرایشات تخصصی گام در مسیر پاسخ گویی به نیازمندی جامعه اسلامی و استان مازندران برداریم.


ضرورت تقویت روحیه مطالبه گری در طلاب برای ایفاء نقش کنشگر اجتماعی در سطح جامعه
از دیگر برنامه های راهبردی مدیریت حوزه علمیه استان در قالب عملیاتی سازی اسناد بالا دستی و لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب(دام الظله) در بیانیه گام دوم انقلاب، تلاش در مسیر تقویت روحیه مطالبه گری در طلاب و دانش آموختگان مدارس علمیه خواهران برای ایفاء نمودن نقش فعال اجتماعی در سطح استان از طریق ارتباط با سازمان‌های علمی و اجتماعی هم سو برای ارتقاء فرهنگ دینی و انقلابی و در عین حال گام برداشتن در مسیر کنترل و کاهش بحران‌ها و معظلات اجتماعی است که زمینه‌های آن از طریق نشست‌های مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها همکاری با سازمانهای مختلفی در سال گذشته ایجاد شده است و توسعه کانون های دانش آموختگان در سطح مدارس در این زمینه می تواند نقش مهمی ایفاء کند.


4) چه تعداد از مدارس و در چه مقاطعی و به چه تعداد دارای ظرفیت پذیرش هستید ؟
برای سال تحصیلی جدید، تمام 22 مدارس علمیه  خواهران مازندران از میان داوطلبین واجد شرائط در مقاطع مختلف 2 و 3 و 4 دارای جذب طلبه و دانش پذیر بوده و مدارس مختلف با توجه به نوع پذیرش و فضاهای فیزیکی در اختیار از نظر کمی از 20 تا 30 نفر برای هر مدرسه در مقطع سطح دو و 15 تا 20 برای سطح سه و 5 تا 10 در مقطع سطح چهار متفاوت و شناور هستند.


به گزینی به عنوان یک الگو در پذیرش و جذب فعال طلاب مورد توجه قرار گیرد
نکته مهمی که برای شروع و استمرار فرایند جذب و پذیرش طلاب جدید در مقاطع مختلف تحصیلی در دستور کار مدیران و متولیان مدارس علمیه ما قرار دارد، مساله به‌گزینی به عنوان یک الگو در پذیرش و جذب فعال و گزینش نیروهای کیفی است تا از این طریق بتوانیم سطح کیفی دانش آموختگان خود را ارتقاء بخشیم.