سرپرست حوزه علمیه خواهران قم در آیین آغاز سال تحصیلی تاکید کرد:

نقش‌آفرینی در تمدن سازی، مطالبه امروز جامعه از طلاب

شناسه خبر : 111786

1400/06/27

تعداد بازدید : 6

نقش‌آفرینی در تمدن سازی، مطالبه  امروز جامعه از طلاب
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: از جمله مطالباتی که امروز در جامعه اسلامی از طلاب وجود دارد، نقش آفرینی در تمدن سازی است؛ و تا زمانی که علم صائب و عمل صالح نباشد، این مهم محقق نخواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم زهرا عزیزاللهی در آیین آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران استان قم که به صورت برخط برگزار شد، اظهار داشت: کسانی که امروز راه طلبگی را در میان مشاغل دیگر برگزیده اند، توفیقی از سوی خداوند نصیبشان شده است و حرکت در این مسیر خرسندی دارد. اگر ما را به یک انتخاب در ادامه مسیر ملزم نمایند، قطعا طلبگی گزینه انتخابی خواهد بود.
 
وی در پی استناد به روایات تجلیل از تفقه بیان داشت: توانمندی در فهم عمیق آیات و روایات خود از بزرگ ترین ثمرات اشتغال به دروس حوزوی  است.
 
خانم عزیز اللهی ادامه داد: از جمله مطالباتی که امروز در جامعه اسلامی از طلاب وجود دارد، نقش آفرینی در تمدن سازی است؛ و تا زمانی که علم صائب و عمل صالح نباشد، این مهم محقق نخواهد شد.
 
وی با اشاره به لوازم نقش آفرینی طلاب عنوان داشت: شعار سال تحصیلی امسال را "طلبه مهذب، کارآمد و تمدن ساز" عنوان کردیم. برای تحقق این شعار، ابتدا باید ظرفیت ها را باور و سپس توسعه داد. اصل ظرفیت علم آموزی در نوع انسان ها وجود دارد، باید به وسعت آن توجه کرد و همچنانکه والدین و اساتید و بقیه نهادهای مرتبط، در توسعه آن نقش دارند، خود نیز این مطالبه توسعه ظرفیت را از خودمان داشته باشیم.
 
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم افزود: مطلب دیگر، انگیزه است که وجود سطحی از آن در شروع راه، لازم است اما کافی نیست و باید در ادامه تقویت و سو گیری یابد. برنامه ریزی قوی، دقیق و منظم نیز در این راستا مهم است.
 
وی ابراز داشت: طلاب در ابتدای طلبگی باید مقدمات را به طور ممحض، با نهایت جهد و فارغ از اشتغالات دیگر سپری کنند و با ورود به هر سطحی تحصیل متناسب با سطح را  مطالبه گر باشند؛ و علاوه بر آن اگر جایی نقصانی هست، خود با برنامه ریزی و اهتمام شخصی، در مقام رفع آن و تامین جهات لازم باشند؛ همچنانکه در فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چنین مضمونی هست که خلل  در سیستم و برنامه، نباید دلیلی بر کم کاری از سوی خود طلاب باشد.
 
خانم عزیزاللهی با بیان اینکه تحصیل علم، تهذیب، بصیرت افزایی و تقویت کارآمدی چهار گام اساسی است که طلاب علوم دینی با جدیت باید طی کنند، اظهار داشت: امروز جامعه ما شرایطی دارد که یک طلبه خواهر در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، فرهنگی  و سایر جهات می تواند نقش آفرینی موثر داشته باشد، و این نه فقط فرصت، بلکه نیاز و از اقتضائات جامعه است.
 
وی اذعان داشت: از طلاب عزیز و خواهرانم تقاضامندم که در مسیر علم آموزی و عمل سازی شان، به گونه ای رفتار کنند که همسر و فرزندان و سایر اعضای خانواده، ارتقاء فکری، رفتاری، فرهنگی و اخلاقی ایشان را به طور ملموس درک کنند؛ که خود برکات متعددی در پی خواهد داشت.
 
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان قم، در شمارش برخی برنامه های این مدیریت، به ارتباط هرچه بیشتر با مدارس استانی و فرا استانی، تقویت بعد آموزشی، فرهنگی و پژوهشی طلاب و تعامل قویتر با طلبه ها اشاره کرد و در پایان از طلاب خواهر خواست تا در حد 10سطر، در خصوص شعار "طلبه مهذب، کارآمد و تمدن ساز" هر نکته مناسبی در نظر دارند، نوشته و به این مرکز تحویل دهند.