بانوی طلبه مؤسسه حوزوی مجتهده امین اصفهان از پایان نامه خود دفاع کرد

شناسه خبر : 111804

1400/06/28

تعداد بازدید : 5

بانوی طلبه مؤسسه حوزوی مجتهده امین اصفهان از پایان نامه خود دفاع کرد
طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تحلیلی ویژگی های امام علیه السلام در آراء آیت الله العظمی جوادی آملی» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم سمیه جعفری چمگردانی، طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «بررسی تحلیلی ویژگی های امام علیه السلام در آراء آیت الله العظمی جوادی آملی» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نقیه و داوری آقای علی محزونیه دفاع کرد.

خانم جعفری در دفاع از پایان نامه خود گفت: آیت الله جوادی آملی، فلسفه وجود امام را تداوم حیات دنیا و هدایت به صراط مستقیم دانسته و شئون و مراتبی که برای امامت قائل است، همان شئون و مراتب نبوت بوده و معتقد است چون امام، خلیفه رسول خداست، بین آن دو باید سنخیتی باشد؛ بنابراین امام، همه کمالات وجودی و شخصیتی پیامبر(صلی الله  علیه و آله و سلّم)، به استثنای وحی و نبوت را دارد.

طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، آیت الله جوادی آملی، اولین صفتی که امام می­‌بایست بدان متصف باشد را عصمت دانست و لزوم عصمت برای امام را مربوط به شان هدایت او می­‌داند؛ به این بیان که امام مظهر هدایت خداست و فعل، گفتار و سکوت او هدایت است و سخن و سیره امام برای هر سالکی حجت است، زیرا او معصوم است.

خانم جعفری اظهار داشت: علامه جوادی آملی، معتقد است که عصمت؛ ملکه ­ای علمی و عملی است که انسان را از جهل، خطا، سهو، نسیان و مغالطه در اندیشه و تفکر محفوظ می‌­دارد.

طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین اصفهان، گفت: علامه جوادی آملی، در صفت علم امام معتقد است: از آن جا که امام در مرتبه نورانیت و ولایت کلیه (که حقیقت امامت اوست) به عنایت الهی مسلط به همه عوالم هستی است، بر همه عالم احاطه علمی داشته و چیزی بر او پوشیده و مخفی نیست؛ اما در عالم ماده و طبیعت همچون دیگر انسان­هاست؛ با این تفاوت که امام به خزانه بی پایان علم متصل بوده و کلیددار آن است و هر چه را بخواهد می­ تواند بداند، ولی دیگران به آن خزانه راهی ندارند.

خانم جعفری در پایان اظهار داشت: اگر تعلیم الهی و اتصال به علم بی پایان او نباشد، امام نیز مساوی دیگران خواهد بود. علامه برخورداری از ولایت تکوینی و ولایت تشریعی را صفت دیگر امام می­ داند، لکن معتقد است هیچ ولایتی نه در عرض ولایت خداوند است و نه در طول آن و امام فقط مظهر ولایت خداوند است؛ زیرا ولایت مطلقه (تکوینی و تشریعی) از اوصاف فعلی خدا و منحصر به خداوند است و صفت فعل خدا بروز و ظهور طلب می کند و به همین سبب قرآن کریم با وجود انحصار ولایت در خدا، از ولایت داشتن غیر او نیز سخن گفته است؛ همچنین امام از ولایت سیاسی نیز برخوردار است و نصب الهی امام، مهم­ترین ویژگی این نوع از ولایت است.