"حقیقت مراتب و سعادت انسان از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق" بررسی شد

شناسه خبر : 112246

1400/07/10

تعداد بازدید : 7

طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان موضوع «حقیقت مراتب و سعادت انسان از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم فاطمه توکلی، طلبه رشته فلسفه اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «حقیقت مراتب و سعادت انسان از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق» با راهنمایی آقای مجتبی سپاهی و داوری حجت الاسلام و المسلمین جعفر شانظری دفاع کرد.

خانم توکلی در دفاع از پایان نامه خود گفت: سعادت و تکامل، دو هدفی است که هر انسانی در طول زندگی اش به دنبال به دست آوردن آن‌هاست. گویا سعادت طلبی و تکامل خواهی، خواهش‌ هایی فطری است که در ذات تمام انسان­ ها به نوعی وجود دارد. اما سوال مهمی که مطرح می‌ شود این است که تعریف سعادت و تکامل چیست و راه‌های رسیدن به آن‌ها و همچنین موانع موجود بر سر راه آن‌ها چیست؟ این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، به حقیقت مراتب و سعادت انسان  از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق می ­پردازد.

وی ادامه داد: با توجه به این که ملاصدرا و شیخ اشراق، دو شخصیت بزرگ و تاثیرگذار در فلسفه و عرفان هستند، این بحث از دیدگاه این دو مطرح می­ شود تا زوایای پنهان بحث بیشتر مشخص شود. منظور از سعادت از دیدگاه ملاصدرا وجود و ادراک آن است و مراتب سعادت همان شدت و ضعفی است که با وجود (بنابر اصل تشکیک وجود ملاصدرا) از آن برخوردار است و انسان(بنابر اصل حرکت جوهری ایشان) هرچه نیروی ادراکی قوی تری را در خود تقویت کند، می تواند وجود قوی‌تری را ادراک کند و از مراتب بالای سعادت بهره‌مند شود. از نظر شیخ اشراق، ایشان نور و رسیدن به عالم انوار را سعادت و هدف انسان مطرح کرده است و سعادت را دارای مراتب می داند و می گوید نفس ناطقه با تجرد از مواد جسمیه و بهره گیری از قوای قهریه و حبیه به کمال مطلوب خود دست پیدا می‌کند.

خانم توکلی گفت: هر نوری نسبت به مراتب پایین خودش قهر و به مافوق خودش محبت دارد، به همین دلیل نور مدبر اسفهبدی برای دستیابی به این مراتب کمال بر خود واجب می‌داند که بر ظلمات بدنی با قهر و قوت غضبیه تسلط داشته باشد و در رابطه با انوار عقلیه عشق و محبت داشته باشد و چنین صفتی او را به سعادت می رساند.

طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) اصفهان اظهار کرد: دستاورد مورد نظر تحقیق، تعقل گرایی، معرفت افزایی و توجه به نفس است. انسان باید بدانند که برای رشد و رسیدن به کمال و سعادت نهایی باید فرهنگ و سبک زندگی اش را بر این اساس قرار دهد و به این باور برسد که برای رسیدن به سعادت باید از نظر وجودی افزایش پیدا کند و برای دستیابی به آن باید در دو بعد عملی و نظری تلاش کند.