مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان مطرح کرد:

بایدها و نبایدهای طلبگی در مسیر علم آموزی

شناسه خبر : 112363

1400/07/21

تعداد بازدید : 28

بایدها و نبایدهای طلبگی در مسیر علم آموزی
مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، یکی از اهداف و سیاست‌گذاری های حوزه‌های علمیه را انتخاب اساتید برجسته از نظر اخلاق عملی و علمی بیان کرد و التزام به شعائر دینی، دوری از رذائل اخلاقی و همت بلند در مسیر علم آموزی را از شاخصه‌های طلبه برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم ملیحه صباغان، مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، در جمع کارکنان و طلاب این مرکز، در سخنانی داشتن اخلاص، انگیزه و هدف را از الزامات طلبگی دانست و گفت: افرادی که بدون هدف، انگیزه و اخلاص در این مسیر گام بر می دارند، سودی نخواهد برد و موجب هدر رفتن سرمایه عمر آنها خواهد شد.

وی با استناد به روایت امام صادق علیه السلام در اهمیت علم آموزی گفت: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه، دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما، فقیلَ : تَعَلَّمَ للّه ِ، و عَمِلَ للّه، و عَلَّمَ للّه، هر که برای خدا علم بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گفته آید: برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد!

مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، با بیان این نکته که نباید جوینده و طالب علم به دنبال اهداف مادی باشد، اذعان کرد: از منظر اسلام طالب علم دارای انگیزه الهی است و نباید هدف جاه طلبی، شهرت و فخر فروشی باشد که همه این موارد آفت علم آموزی به حساب می آیند.

خانم صباغیان، انتخاب اساتید برجسته از لحاظ اخلاق عملی و علمی را از اهداف و سیاست گذاری های حوزه بر شمرد و گفت: طالب علم، برای دریافت علوم انسانی و معرفتی به دنبال استاد برجسته و مبرز است تا بتواند روح، فکر و عقل خود را همچون زمینی مستعد در اختیار او قرار دهد و شناسایی این اساتید از اهداف حوزه است.

وی در ادامه جایگاه و مقام استاد را رفیع و مهم برشمرد و تاکید کرد: تواضع و فروتنی در برابر استاد، امر بسیار مهمی است که باید از طرف طلاب رعایت گردد و اگر در مباحث مطرح شده حتی ایرادی به کلام استاد وارد است این امر باید با احترام و فروتنی شاگرد مطرح شود.

مدیر مرکز تخصصی النفیسه اصفهان، التزام و مقید بودن به شعائر دینی را از اولین شاخصه های اخلاقی و رفتاری طلبه در حوزه فردی برشمرد و در ادامه گفت: توجه به قرآن نخستین و اساسی ترین ماده درس هر طلبه است که باید با آن انس بگیرد و در عمل به آن کوشا باشد، در مرحله بعدی با اهتمام و توجه به احادیث حضرات معصومین(ع) از نورانیت این احادیث بهره مند شود.

وی در ادامه، تلاش برای برطرف کردن رذائل اخلاقی، حسن خلق، عزت نفس، همت بلند در مسیر علم آموزی و پاکیزگی و آراستگی ظاهر را از شاخصه های بعدی طلبه برشمرد و گفت: رعایت تمام این موارد برای یک طلبه لازم است چرا که وی در جامعه به عنوان یک الگو برای عموم بشمار می رود.