معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران:

نشست تخصصی تعامل پژوهشی استان‌های مازندران و سمنان برگزار شد

شناسه خبر : 112411

1400/07/25

تعداد بازدید : 40

نشست تخصصی تعامل پژوهشی استان‌های مازندران و سمنان برگزار شد
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران از برگزاری نشست تخصصی تعامل پژوهشی استان‌های مازندران و سمنان در راستای تدوین پیش‌نویس رساله سطح چهار در سمنان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم فاطمه اردشیری از نشست تخصصی "تعامل پژوهشی استان‌های مازندران و سمنان در راستای تدوین پیش‌نویس رساله سطح ۴"، در استان سمنان، با حضور مدیر و معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان سمنان، در مهر ماه 1400 خبر داد و اظهار کرد: در مواجه با آیین نامه فعلی، دو گونه رویکرد می توانستیم داشته باشیم، اول، ساختار آیین نامه به همین شکل باشد و فقط  موادی از آیین نامه که باید به روز، اصلاح و یا تکمیل شود، تغییر دهیم، و دوم،  علاوه بر تغییر محتوای برخی مواد و تبصره ها، ساختار آیین نامه را هم تغییر دهیم و آن ها را شکیل تر و متفاوت ارائه دهیم. ما به دنبال هر دو گزینه، یعنی هم بازنگری و بروزرسانی و تکمیل و اصلاح محتوایی مواد تبصره ها و هم بازنگری و تغییر در ساختار هستیم.

وی افزود: کاری که امروز در این جلسه مدنظر داریم، بحث و گفتگوی محتوایی در خصوص مواد و تبصره هایی است که چالش برانگیز و محل اختلاف نظر است و باید با توجه به سطح و تراز علمی سطح 4 و با توجه به افق و چشم انداز حوزه خواهران در سال 1414، یعنی 5 ساله سوم، که دست یابی به مرجعیت علمی است، صورت گیرد.

خانم اردشیری بیان کرد: در این جلسه، کارگروهی از اساتید صاحب نظر استان مازندران و سمنان، با حضور مدیران و معاونین پژوهش استانی و اساتید مدعو، به صورت حضوری و آنلاین تشکیل شد و مدیرکل اداره پژوهش های عمومی، آقای معارفی، از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران به صورت آنلاین، مطالب کلیدی را در این زمینه مطرح کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: در این جلسه به شرایط اساتید راهنما و مشاور و داور، بحث ظرفیت اساتید که تا چقد ظرفیت راهنمایی و مشاوره داشته باشند، شرایط اعضای کارگروه ها، ساز و کار نظارت بر عملکرد کارگروه ها، بحث کلان پروژه ها و تعریف شاخص های آن، موضوع شناسایی اساتید برتر و امتیاز بندی آن جهت افزایش ظرفیت راهنمایی و مشاوره، جایگزینی 3 اثر تالیفی به جای رساله (تایید یا عدم تاییدآن)، تعداد مقالات مستخرج از رساله علمی که به شکل حاضر 2 مقاله قبل از دفاع باشد یا یکی قبل و یکی بعد، بحث حمایت ها و تسهیلات و تشویق ها ( مثلا اگر کسی علاوه بر دو مقاله الزامی مقاله سوم یا بیشتر هم داد 1 نمره به آن اضافه شود و ...)  یا مقاله اول شرط دفاع باشد و مقاله دوم شرط فارغ التحصیلی باشد،  موضوع حمایت از رساله های علمی شاخص و فاخر، میزان استفاده از اساتید دانشگاهی  به عنوان استاد راهنما، اندیشیدن تدابیر لازم برای اساتید راهنما و اساتید مشاوری که زمان لازم را به راهنمایی طلبه اختصاص نمی دهند، شاخص های کلان پروژه و اساتید برتر، بررسی داشتن دو استاد راهنما که در وزارت علوم وجود دارد و اینکه هر استاد در چند گروه بتواند عضو کارگروه باشد مثلا 2 یا 3 تا و .. پرداخته شد.

وی بیان کرد: این پیش نویس با راهبری دو استان، مازندران و سمنان، با دبیری سرکار خانم کامرانی مدیر کل پژوهش های تحصیلی، تنظیم و برای مرکز مدیریت خواهران قم ارسال می شود.