مدرس حوزه و دانشگاه گیلان:

گسترش فضای کتاب و کتابخوانی در حوزه‌ها طلاب را با ظرفیت علمی و پژوهشی خودشان بیشتر آشنا می‌کند

شناسه خبر : 114615

1400/09/02

تعداد بازدید : 16

گسترش فضای کتاب و کتابخوانی در حوزه‌ها طلاب را با ظرفیت علمی و پژوهشی خودشان بیشتر آشنا می‌کند
مدرس حوزه و دانشگاه گیلان، با اشاره به اینکه برخی طلاب صرفا به دروس حوزه بسنده کرده و از مطالعات جانبی غافل می‌شوند، گفت: گسترش فضای کتاب و کتابخوانی در حوزه ها طلاب را با ظرفیت علمی و پژوهشی خودشان بیشتر آشنا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی، در گفتگویی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با معاون پژوهش مدرسه علمیه زینبیه رشت بیان داشت: حوزه‌ها باید به دنبال ایده‌پردازی بوده و این ممکن نیست جز با گسترش فضای مطالعاتی و پژوهشگری.

وی تصریح کرد: متاسفانه فضای مطالعه و تحقیق در کنار دروس حوزوی در مجموع در بسیاری از حوزه‌ها ضعیف است و برخی طلاب علوم دینی صرفا به دروس حوزه بسنده کرده و از مطالعات جانبی غافل می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی افزود: فضای حوزه‌ها باید فضای گفتگو و مباحثه و آزاد‌اندیشی باشد و این ممکن نیست جز با تحلیل وقایع، شناخت تاریخ و تحلیل آینده.

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: اگر چنین فضایی در حوزه‌ها شکل بگیرد، بدون شک خروجی آن تربیت طلاب مسلمان روشنفکر خواهد بود.

وی افزود: دگماتیسم و محصور شدن به برخی تفاسیر، حوزه‌ها را از اصل خود یعنی آزاد‌اندیشی و پاسخ به هجمه‌ها دور می‌کند، حال آن‌که رسالت اساسی حوزویان قدرت علمی و تحلیل و تفسیر علوم اسلامی و انسانی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمی در پایان اظهار داشت: حوزه‌های ما از حیث علمی و پژوهشی باید به جایگاهی برسند که در آنها نظریه‌پردازی شود و این میسر نیست جز با مطالعه و تفحص در علوم دینی و انسانی که بی شک حوزه های علمیه باید برای این چشم انداز کلان، برنامه ریزی بلند مدت داشته باشند.