در گفتگو با طلبه پژوهشگر مطرح شد:

پژوهش، خانواده و نگاهی نو به نیازهای بانوان سرزمینم

شناسه خبر : 116136

1400/09/25

تعداد بازدید : 374

پژوهش، خانواده و نگاهی نو به نیازهای بانوان سرزمینم
خانم سیدرضایی، طلبه پژوهشگر،گفت: با توجه به نیاز امروز جامعه ما برای پاسخگویی به سوالات، شبهات موجود و مقابله با هجمه دشمن به دین، وجود طلبه پژوهشگر خواهر متخصص که بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، امری انکارناپذیر در حوزه دین است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم ناهید سادات سیدرضائی، متولد 1368، و مادر سه فرزند 5ساله، 2ونیم ساله و 9 ماهه، به دلیل علاقه به کسب علوم دینی و پاسخ به نیازهای قشر مهمی از جامعه که بانوان هستند، وارد حوزه شده و سطح دو را در مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) آذربایجان غربی با موفقیت به پایان رسانده و تحصیلات تکمیلی را در رشته تفسیر و علوم قرآنی در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(سلام الله علیها) شهرمقدس قم ادامه می دهد.

در طی تحصیلات خود با توجه به علاقه و انگیزه ای که به امر پژوهش داشته، دوره های مختلفی را در راستای آموزش اصول و شیوه های صحیح امر پژوهش می گذراند و با کسب تجربه در امر تبلیغ و شناخت اینکه علم و پژوهش دو امر جدا ناپذیرند، مطالعات خود را در زمینه نیازهای بانوان و دختران ادامه می دهد و در راستای همین نیازسنجی، به راهنمایی و هدایت طلاب خواهر در مقالات تحقیق پایانی سطح دو و جهت دهی پایان نامه های سطح سه و کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان و طلاب خواهر اهتمام ویژه پیدا می کند.

خانم سیدرضایی دومقاله نوشته است که موفق به اخذ رتبه در همایش ها شده که شامل مقاله با موضوع «ارزیابی روایات دال بر تحریف از دیدگاه آیات عظام فاضل لنکرانی(رحمه الله علیه) و جوادی آملی» و نیز پذیرش در همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(رحمه الله علیه) در زمستان 1398؛ و مقاله «مرزبندی با دشمنان؛ علل و پیامدها» دارای رتبه برتر در کنگره بین المللی گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث، در پاییز 1400 است.

وی همچنین عضو هسته‌ی پژوهشی مرجعیت علمی قرآن کریم در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(سلام الله علیها) است.

با این بانوی موفق پژوهشگر گفتگویی داشتیم که در ادامه تقدیمتان می شود:

-خانم سیدرضایی، نقش تحصیلات عالی را در امر پژوهش چگونه ارزیابی می کنید؟

 (تحصیل علم و پژوهش) در رشته های مختلف، ارتباط تنگاتنگ با هم دارد، نظام آموزشی هر کشور از زمان  ورود فرد به بحث تحصیل علم، دغدغه ی حل مسائل آن حوزه ی از علم را نیز  باید در افراد آن حوزه به صورت تخصصی ایجاد کند،  تحصیلات عالی نیز اگر  در راستای پژوهش محوری ادامه دار شود،  آن کشور و جامعه پذیرای نخبگانی می شود که گام به گام در پیشرفت جامعه خود نقش اساسی خواهند داشت با این نگرش، جامعه ای که نظام آموزشی بدون اهمیت به امر پژوهش دارد، جامعه راکد و رو به عقب خواهد بود، با توجه به نیاز امروز جامعه ما برای پاسخگویی به سوالات، شبهات و ...ذهن مردم و مقابله با حمله های دشمن به دین و دین داری مردم،  وجود طلبه پژوهشگرخواهر متخصص که بتواند پاسخگوی به روز نیازهای جامعه باشد، امر انکار ناپذیر در حوزه دین است.

-به نظر شما یک پژوهشگر چه زمانی و چگونه در کارش به حد کمال می رسد؟

اساس پژوهش و پژوهشگری بر مطالعه و تحقیق بنا شده است و توقف در امر مطالعه و تحقیق، در واقع توقف ذهن در امر حل مسائل و مشکلات به صورت صحیح و بنیادی است،  پژوهشگر زمانی می تواند به حد کمال برسد که، هر لحظهی  عُمر خود را صرف مطالعه و ارتقای دانسته و حل گره و مشکلات کند و  با توکل به خداوند موانع و مشکلات او را دل سرد نکند.

- چه موانع و مشکلاتی در امر پژوهش وجود دارد؟

اولین و شاید بدترین مانع، کم اهمیت بودن بحث پژوهش در دیدگاه افراد و مدیران ارشد جامعه است،  این امر دلسردی پژوهشگران را به همراه دارد؛ ارزش و اهمیت دهی به امر پژوهش یعنی حل تمام مشکلات به موقع و درست در زمان آن،  هر جا مسئولان به صورت جدی به امر پژوهش اهمیت داده اند نتایج شیرین حاصل از آن را چشیده اند و هر لحظه در مسیر پیشرفت گام برداشته اند.

- چه آسیب ­هایی می­ تواند تعامل بین تولید علمی و پژوهش را تهدید کند؟

به نظرم دو نمونه از مهم ترین آسیب های پژوهشی کم ارزش دانستن امر پژوهش در زمینه های مختلف علمی .

 نبودن متقاضی برای امر پژوهش در جامعه هدف، است. که به ویژه خواهران طلبه با آن مواجه هستند.

- توصیه و راهکارهای حضرتعالی برای ارتقای وضعیت و سطح و کار تحقیقی پژوهشگران چیست؟

با توجه به آسیب های پژوهشی که مطرح شد بهتر است با ارزش گذاری به بحث پژوهش در تمام سطوح، به کار بردن نتایج پژوهش و تحقیقات در جامعه هدف و در نظر گرفتن امتیازات ویژه برای پژوهشگران برتر حوزه های مختلف، می توانیم نسبت به ارتقای وضع موجود امیدوار باشیم.

- فرصت های پژوهشی مراکز پژوهشی را چه چیزی می دانید؟

جذب و حمایت از پژوهشگران نخبه، ورود تخصصی به امر پژوهش، دسترسی آسان به ابزارهای مورد نیاز پژوهش و در یک کلام هدفمند و کاربردی بودن امر پژوهش در جامعه.

از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم