مدیر کل آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران:

بازگشت به شیوه حضوری در سایر کشورها پیش‌تر از کشور ما اتفاق افتاده است/ 17بهمن آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری

شناسه خبر : 118476

1400/10/25

تعداد بازدید : 263

بازگشت به شیوه حضوری در سایر کشورها پیش‌تر از کشور ما اتفاق افتاده است/ 17بهمن آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری
مدیر کل آموزش عمومی حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه های علمیه خواهران، برای تحصیل حضوری یا مجازی، مانند سایر مراکز آموزشی، تابع تصمیمات ستاد کرونا شد و در آستانه فرارسیدن زمان امتحانات، هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز و یا نارنجی نبود؛ از این رو هیچگونه منعی برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری نداشتیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه های علمیه خواهران، با توجه به اتمام نیمسال اول تحصیلی حوزه های علمیه خواهران در سال جاری و برگزاری امتحانات به صورت حضوری در ایام کرونا و همچنین نقل مطالب و درخواست های طلاب در برخی رسانه ها نسبت به شیوه برگزاری امتحانات، گفت و گویی را با خانم صدیقه افشار، مدیرکل آموزش عمومی حوزه‌های علمیه خواهران داشتیم تا به طور شفاف و دقیق با برخی مسائل مطرح شده و پاسخ آنها آشنا شویم که متن گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ حوزه های علمیه خواهران یکی از مراکز آموزشی، پژوهشی و تربیتی کشور است که توانست در سال 1400 به سمت حضوری شدن کلاس‌ها حرکت کند، در این رابطه مقداری توضیح بفرمایید.

با توجه به بهبود شرایط کشور از لحاظ همه‌گیری بیماری کرونا، مدارس علمیه خواهران از ابتدای آبان ماه سال جاری، بازگشایی شدند و تحصیل طلاب به سمت حضوری شدن پیش رفت و تأکید و توصیه بر انجام واکسیناسیون در کنار مراعات دستورالعمل های بهداشتی شرایط را برای این امر فراهم آورد.

عده‌ای از استادان و کادر مدارس نیز جلوتر از طلاب، اقدام به زدن واکسن کردند. البته حضوری شدن با شیب ملایمی پیش رفت و تلاش کردیم به تدریج ضمن کاستن از دروس مجازی، کلاس های حضوری را توسعه دهیم.

ـ با وجود اینکه بعضی از دروس به صورت مجازی ارائه شد، چگونه امتحانات کاملا حضوری برگزار شد؟

حوزه های علمیه خواهران، برای تحصیل حضوری یا مجازی، مانند سایر مراکز آموزشی، تابع تصمیمات ستاد کرونا شد و در آستانه فرارسیدن زمان امتحانات، هیچ نقطه ای از کشور در وضعیت قرمز و یا نارنجی نبود؛ از این رو هیچگونه منعی برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری نداشتیم.

از طرفی هم، به دلیل این که در نیمسال های قبل، کندی سرعت اینترنت، قطع و وصل‌ها و اشکالات فنی سامانه مدرس، که در دوران کرونا به عنوان بستر آموزش مجازی حوزه های علمیه خواهران مورد استفاده بود، برای طلاب در هنگام امتحانات ایجاد اضطراب می‌کرد؛ به علاوه این که بعضی طلاب در مناطقی زندگی می کنند که دسترسی به اینترنت ندارند یا نسبت به امکانات سخت افزاری و گوشی مشکل داشتند؛ لذا حضوری بودن امتحانات، همه این مشکلات را حل می‌کرد و با تدابیر اتخاذ شده تمامی مدارس علمیه خواهران در نیمسال اول سال تحصیلی جاری موفق شدند که آزمون های پایان نیمسال را به شکل حضوری برگزار کنند.

ـ آیا تصمیم مرکز مدیریت برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری مورد درخواست مدارس هم بود؟

بطور طبیعی هیچ تصمیمی نیست که مورد توافق همگان باشد. مرکز، طی جلسات هم‌اندیشی با مدیریت های استانی و معاونان آموزشی سراسر کشور و نیز مدیران مدارس، با توجه به تمامی جوانب و شرایط کشور، به این تصمیم رسید. در این زمینه قریب به اتفاق مدارس و استادان و مدیریت های استانی که ستاد واسط بین مدارس علمیه و مرکز مدیریت هستند، از این تصمیم حمایت کردند. حوزه های علمیه خواهران با این اقدام رسماً به نظام آموزش حضوری بازگشت و امیدواریم هرگز بیماری کرونا آنقدر فراگیر نشود که مراکز آموزشی به شرایط بحرانی بازگردند.

ـ چرا مدارس علمیه بیشتر تمایل دارند دروس را به صورت حضوری ارائه دهند؟

صرف نظر از همه مزایایی که در تحصیل حضوری وجود دارد، یک مسئله مهم دیگر هم در حوزه ها مطرح است و آن توجه به نقش تربیتی است. حوزه ها در کنار تعلیم باید به تربیت طلاب هم اهمیت دهند و این امری است که با حضور در فضای مدرسه و حوزه و انس با اساتید، بهتر تحقق می یابد.

دغدغه رهبری معظم، مراجع گرانقدر و سایر مسئولان نسبت به افت آموزش هم بسیار بجاست. در نظام آموزش حوزه، شیوه های یادگیری و سنت های اصیلی نظیر مباحثه بیشتر با شیوه حضوری، مؤثر و همخوان است. در سایر کشورها، بازگشت به شیوه حضوری، بسیار پیش تر از کشور ما اتفاق افتاده است.

ـ طلاب چطور؟ آیا آنان هم با تحصیل به ویژه امتحان به شکل حضوری موافق هستند؟

این را می‌شود در مورد اکثر طلاب ادعا کرد، نه همه آنان. همزمان با اعلام حضوری شدن امتحانات، شاهد نقطه نظراتی از سوی طلاب بودیم. برخی از طلاب به جهت رعایت حال خانواده خصوصاً فرزندانشان و یا داشتن بیمار در منزل و... تقاضای برگزاری امتحان به صورت مجازی را داشتند که تمهیداتی اندیشیده شد.

نکته‌ دیگر این که تعداد بانوان مشغول به تحصیل بیش از 60 هزار نفر هستند و آمار کسانی که علاقه‌مند به امتحان مجازی بودند نسبت به جمعیت عظیم طلاب، بسیار اندک بوده است ولی آنچه برای مسئولان مرکز مهم بوده و هست، صیانت از سطح کیفی تعلیم و تربیت است که در این جهت مصمم بوده و خواهند بود.

ـ آیا این تصمیم، حق بعضی طلاب را تضییع نکرده؟ آنها که درس را کامل گذرانده بودند، حالا حضوری یا مجازی، اما کلاً نتوانستند در امتحان شرکت کنند؟

تلاش بر این بود که با همکاری مدارس و مدیریت های استانی، بیماری های خاص را استثناء کنیم و طلاب مبتلا به چنین بیماری هایی بتوانند به صورت مجازی امتحان دهند. به هر حال قانون که وضع می شود، ممکن است نتواند منافع همگان را تأمین کند. مثلاً پشت چراغ قرمز هم که می ایستیم عده ای ناراضی هستند ممکن است یک بیمار بدحال با تأخیر به بیمارستان برسد، مسافری پروازش را از دست بدهد. اما رعایت قانون به نفع اکثریت است.

مرکز در این نیمسال چند راه برای طلابی که دچار مشکل بودند قرار داده است. به عنوان مثال، برای افرادی که واکسینه نشده و یا در ایام امتحانات دچار بیماری می‌باشند، مکان مجزّا در مدرسه برای آنها در نظر گرفته شده است. امکان ثبت غیبت موجه در امتحان و موکول کردن آن به زمان دیگر برای امتحان مجدد، راه دیگری است که پیش پای طلاب متقاضی قرار داده شد.

برای بیماران خاص که امکان حضور در مدرسه را نداشتند امتحان مجازی پیش بینی شده است؛ امکان مهمان شدن برای امتحانات در نزدیک ترین مدرسه علمیه به محل سکونت هم راه دیگری است. همه اینها در کنار بازگشایی خوابگاه و مهدکودک و تمهیدات بهداشتی لازم مثل فاصله گذاری کافی، ماسک و سایر تجهیزات بهداشتی، شرایط را برای حضور طلاب مهیا می کند.

جهت مهم در این تصمیم، این است که اغلب بانوان طلبه بومی هستند یعنی در شهر محل سکونت خود تحصیل می‌کنند مثل دانشجویان دانشگاه ها نیستند که چه بسا اغلبشان غیربومی اند و نیازمند استفاده از خوابگاه.

ـ در همین ایام شاهد بارندگی های شدید در بعضی استان ها بودیم که آبگرفتگی و سیلاب مانع تردد افراد می شد. در این موارد مرکز مدیریت چه تدبیری اندیشیده است؟

با هماهنگی های انجام شده با مدارس این مناطق، مجاز شدند تا زمان بندی امتحانات داخلی خود را با توجه به شرایط، تغییر دهند. برای امتحانات متمرکز و سراسری، کار به مدیریت های استانی سپرده شد که بتوانند امتحان متمرکز استانی داشته و یا امتحان مجدد در شهریور داشته باشند.

ـ زمان شروع کلاس های نیمسال دوم در چه تاریخی خواهد بود؟

در صورتی که شرایط کشور مثل اکنون مناسب باشد، ان شاء الله از 17بهمن دروس حوزه به صورت حضوری آغاز خواهد شد. البته بخشی از دروس که عمدتاً از دروس فرعی می باشند، به صورت مجازی ارائه می شوند.

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.