دستاورد حوزه/ 7- گزارش راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین شد

شناسه خبر : 120347

1400/12/09

تعداد بازدید : 157

دستاورد حوزه/ 7- گزارش راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران تدوین شد
رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران از تهیه و تدوین گزارش راهبردی این حوزه‌ها در موضوعات و عرصه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی قربانی با اشاره به اینکه این گزارش در فصل‌های «تعلیم و تربیت»، «پژوهش»، «فرهنگی و تبلیغی» و «مدیریت و پشتیبانی» تدوین شده است، گفت: در هر فصل، محتوا بر اساس «راهبردها و اقدامات»، «نتایج  و دستاوردها» و «برنامه‌های آتی» گردآوری شده است.

 

* راهبردها و دستاوردهای فصل تعلیم و تربیت

وی افزود: در فصل مدیریت و راهبری و در موضوع مدیریت امور آموزشی و تربیتی، مسائلی از قبیل ساماندهی و استقرار گروههای علمی، مهندسی رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی، توسعه تحصیلات تکمیلی و توجه به اقتضائات محیطی در برنامه‌ریزی آموزشی مهم‌ترین راهبردها و اقدمات به شمار می‌روند، فعالیت گروه‌های علمی یازده‌گانه، مشارکت اساتید در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های علمی، ایجاد زمینه مشارکت اساتید در تدوین متون تحصیلی،‌ رشد 21 درصدی رشته‌محل‌های تحصیلات تکمیلی (سطوح سه و چهار) و طراحی واحدهای اقتضایی نیز مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای آن به حساب می‌آیند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در بحث «سنجش و پذیرش»، ارتقاء کمی پذیرش طلاب، ارتقاء کیفی پذیرش طلاب و توزیع متوازن طلاب در رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی مهم‌ترین راهبردها  اقدامات بوده است و در این زمینه می‌توان از افزایش کمی داوطلبان و پذیرفته‌شدگان،‌ بهبود شاخصهای به‌گزینی (بهبود کیفی) و کاهش عدمتوازن در توزیع طلاب میان سطوح و رشته‌های تحصیلی به عنوان دستاوردها یاد کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در موضوع توانمندی‌های علمی، اخلاقی و مهارتی طلاب، راهبردها و اقداماتی شامل اشراب مهارت‌های پژوهشی و فرهنگی در برنامه‌های آموزشی،‌ جایگزینی دو مقاله علمی به‌جای تحقیق پایانی،‌ ارتقای محتوایی پژوهش‌های تحصیلی‌، تقویت مهارتهای سبک زندگی اسلامی ایرانی طلاب و ایجاد انس و معرفت بیشتر طلاب با قرآن قابل ذکر است و دستاوردهایی نظیر افزایش میانگین معدل درسی، کاهش میانگین مدت‌زمان تدوین پایان‌نامه‌ها (سطح سه) و ارتقای فعالیت‌های قرآنی    حاصل گشته است.

حجت‌الاسلام قربانی نرخ دانش‌آموختگی و ارتقای تحصیلی را یکی دیگر از موضوعات فصل تعلیم و تربیت گزارش راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران دانست و گفت: در این موضوع کاهش سنوات تحصیلی طلاب و افزایش ارتقای تحصیلی از سطح دو به سطح سه به عنوان مهم‌ترین دستاوردها به شمار می‌رود.

وی توانمندی‌های علمی و مهارتی اساتید را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: مهم‌ترین راهبردها و اقدامات ذیل این موضوع مشارکت اساتید خانم در آموزش، استقرار گروه‌های علمی واحدهای علمی ـ تربیتی، جذب، به‌کارگیری و رتبه‌بندی اساتید و ارتقای مهارت علمی و تخصصی ‌اساتید بوده است و مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای آن افزایش سهم اساتید خانم، افزایش سطح تحصیلات اساتید، تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های علمی اساتید در واحدهای علمی ـ تربیتی و افزایش همخوانی تحصیلات اساتید با گرایش تدریس به شمار می‌رود.

 

* راهبردها و اقدامات فصل پژوهش

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه فصل دوم گزارش راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران به مقوله پژوهش اختصاص دارد، گفت: در این فصل موضوعاتی شامل ارتقای توانمندی پژوهشی طلاب، ساماندهی و پشتیبانی از پژوهشگران و پژوهش‌های حوزه‌های علمیه خواهران، شناسایی و ارتقای علمی و مهارتی نخبگان و استعدادهای برتر و تدوین متون و برنامهریزی تحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در موضوع ارتقای توانمندی پژوهشی طلاب، توسعه فعالیت‌های پژوهشی در بستر فضای مجازی، استانداردسازی فعالیت‌های پژوهشی، افزایش مشارکت طلاب و اساتید در تشکل‌ها و انجمن‌های علمی پژوهشی و مشارکت فعال در فراخوان‌های پژوهشی مهم‌ترین راهبردها و اقدامات بوده است و نتایج و دستاوردهایی شامل افزایش نشست‌ها و کارگاه‌های پژوهشی مجازی، مشارکت در نشستها، همایش‌ها، میزگردها و برنامه‌های سایر نهادها و مراکز، برگزاری کرسی‌های ترویجی،‌ افزایش فعالیت‌های پژوهشی استاندارد، عضویت 28درصدی طلاب در تشکل‌های پژوهشی       و  افزایش حضور برگزیدگان و آثار علمی طلاب در همایش‌ها و جشنواره‌ها حاصل گشته است.

حجت‌الاسلام قربانی ساماندهی و پشتیبانی از پژوهشگران و پژوهش‌های حوزه‌های علمیه خواهران را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این موضوع تولید محصولات و توسعه منابع پژوهشی، توسعه نشریات علمی و ایجاد مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی  مهم‌ترین راهبردها و اقدامات بوده است و توسعه منابع و محصولات پژوهشی، افزایش نشریات علمی تخصصی واحدهای علمی ـ تربیتی           و ایجاد مرکز مشاوره و خدمات پژوهشی به عنوان نتایج و دستاوردها قابل ذکر است.

وی اضافه کرد: در موضوع شناسایی و ارتقاء علمی و مهارتی نخبگان و استعدادهای برتر، راهبردها و اقدامات حوزه‌های علمیه خواهران شامل شناسایی و سازمان‌دهی نخبگان و استعدادهای برتر، ارتقای و توانمندسازی نخبگان و استعدادهای برتر، حمایت و پشتیبانی از نخبگان و استعدادهای برتر و دستاوردها و نتایج شامل شناسایی و سازمان‌دهی 532 نفر از طلاب استعداد برتر، برگزاری دوره‌های مهارتی و ارتقایی ویژه استعدادهای برتر و افزایش تولیدات علمی تخصصی طلاب خواهرمی‌شود.

وی گفت: در موضوع تدوین متون و برنامه‌ریزی تحصیلی راهبردها و اقداماتی شامل مشارکت بانوان در تدوین متون تحصیلی و تربیت 122 تدوینگر متون تحصیلی و نتایج و دستاوردهایی شامل افزایش مؤلفان کتب علمی و تألیف و تدوین 13 عنوان کتاب قابل ذکر است.

 

* راهبردها و اقدامات فصل فرهنگی تبلیغی

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه در فصل فرهنگی تبلیغی این گزارش موضوعاتی شامل شناخت مسائل فرهنگی حوزه زن و خانواده و سازمان‌دهی و ارتقای کنشگران مطرح شده است، افزود: در موضوع شناخت مسائل فرهنگی حوزه زن و خانواده، راهبردها و اقدامات شامل بازنگری ساختار و شرح وظایف متناسب با مأموریت‌های جدید و مطالعات رصدی و آینده‌پژوهی فرهنگی و نتایج و دستاوردها شامل اصلاح ساختار و شرح وظایف، اجرای طرحها و دورههای اندیشههای سیاسی و مکتبی و انجام مطالعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی طلاب و جوانی جمعیت می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع سازمان‌دهی و ارتقاء کنشگران، راهبردها و اقدامات شامل ارتقاء مهارتهای کنشگری و تبلیغی دانش‌آموختگان، ایجاد زمینه‌های کنشگری طلاب و دانش‌آموختگان، استفاده از ابزارهای نوین در تبلیغ و حضور در عرصه بین‌المللی، ایجاد زمینه به‌کارگیری دانش‌آموختگان در نهادهای مرتبط، ایجاد مراکز اثرگذار فرهنگی (مراکز نیکوکاری، خدمات اجتماعی و مشاوره) و نتایج و دستاوردها  شامل افزایش اثربخشی فعالیت‌های تبلیغی کنشگران حوزه‌های علمیه خواهران، توسعه زمینه‌های کنشگری طلاب و دانش‌آموختگان، توسعه ابزارهای فناورانه در تبلیغ، افزایش به‌کارگیری دانش‌آموختگان در نهادهای مرتبط و توسعه و پشتیبانی از مراکز نیکوکاری، خدمات مشاوره و روانشناسی می‌شود.

 

* راهبردها و نتایج فصل مدیریت و پشتیبانی

حجت‌الاسلام قربانی موضوعات ذیل فصل مدیریت و پشتیبانی گزارش راهبردی حوزه‌های علمیه خواهران را شامل سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، منابع انسانی، بودجه، امکانات و منابع مالی، تاسیس و توسعه و زیرساخت فناورانه، چاپ و نشر و تعاملات و ارتباطات ذکر کرد.

وی یادآور شد: در موضوع سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی، راهبردها و اقدامات شامل انتظام‌بخشی به حرکت سازمان، توسعه فرهنگ برنامه‌محوری، اقدام درجهت افزایش مشارکت واحدهای علمی ـ تربیتی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها و بازبینی شیوه مدیریت واحدهای علمی-تربیتی و نتایج و دستاوردها شامل تدوین اولین برنامه میان‌مدت حوزه‌های علمیه خواهران، جاری‌سازی فرهنگ برنامه‌محوری در فعالیت‌های سازمان، واسپاری حداکثری امور به واحدهای علمی ـ تربیتی و مدیریت‌های استانی و بهبود سطح مشارکت مدیران استان‌ها و واحدهای علمی ـ تربیتی در فرآیند تصمیم‌گیری می‌شود.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در موضوع منابع انسانی راهبردها و اقدامات شامل تقویت گروه مدیریتی ستاد حوزه‌های علمیه خواهران، ارتقای علمی و مهارتی کارکنان حوزه‌های علمیه خواهران، افزایش حق‌الزحمه و پرداخت حق بیمه کارکنان واحدهای علمی ـ تربیتی و صیانت، حفاظت و مراقبت از حوزه های علمیه خواهران و نتایج و دستاوردها شامل انتصاب بانوان فرهیخته در بالاترین رده‌های سازمانی، تحقق توسعه کمّی و کیفی کارکنان حوزه‌های علمیه خواهران، اولویت‌بخشی به حقوق کارکنان واحدهای علمی ـ تربیتی در تخصیص بودجه و پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اخلاقی، انضباطی و سیاسی امنیتی می‌شود.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به راهبردها و نتایج در موضوع بودجه، امکانات و منابع مالی، گفت: در این موضوع راهبردها و اقدامات شامل کاهش وابستگی مالی حوزه‌های علمیه خواهران به بودجه دولتی، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و صرفه‌جویی در هزینه‌کرد و نتایج و دستاوردها            شامل توسعه هدفمند منابع مالی پایدار و اولویت‌بخشی به واحدهای علمی ـ تربیتی در توزیع و تخصیص منابع و بودجه می‌شود.

وی ادامه داد: در موضوع تاسیس و توسعه راهبردها و اقداماتی از جمله توقف توسعه مدارس علمیه و گسترش مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزوی و توسعه و اتمام پروژه‌های عمران و نوسازی و نتایج و دستاوردهایی نظیر توسعه متوازن واحدهای علمی ـ تربیتی و توجه به اقتضائات بانوان در طراحی فضای کالبدی قابل ذکر است.

وی یادآور شد: در موضوع زیرساخت فناورانه، بسترسازی فعالیت در فضای مجازی و مکانیزاسیون امور اداری و آموزشی به عنوان راهبردها و اقدامات تشریح شده است و ایجاد و توسعه شبکه‌های اجتماعی، تولید و ارتقای سامانه‌های جدید نتایج و دستاوردهای آن ذکر شده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت با اشاره به اقدامات و دستاوردهای مورداشاره در موضوع چاپ و نشر راهبردها و اقدامات این موضوع را حمایت از چاپ بیش از 160 عنوان آثار طلاب و توسعه تعاملات و ارتباطات و مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای آن را کاهش قیمت پشت جلد کتابهای درسی و توسعه عرضه آثار حوزه‌های علمیه خواهران       ذکر کرد.

وی گفت: در موضوع تعاملات و ارتباطات راهبردها و اقدامات شامل تلاش در جهت اقناع‌سازی و همراه نمودن کارکنان نسبت به رویکرد جدید، تلاش جهت ارائه تصویر مطلوب از حوزه‌های علمیه خواهران           و نتایج و دستاوردها شامل تلاش در جهت اقناع‌سازی و همراه نمودن کارکنان نسبت به رویکرد جدید و تلاش جهت ارائه تصویرمطلوب از حوزه‌های علمیه خواهران بوده است.