توسط امام جمعه شهر انبارالوم؛

جایگاه استاد و نقش آن در تربیت اخلاقی طلاب تبیین شد

شناسه خبر : 122903

1401/03/01

تعداد بازدید : 31

جایگاه استاد و نقش آن در تربیت اخلاقی طلاب تبیین شد
امام جمعه شهر انبارالوم در نشست «تبیین جایگاه استاد و نقش آن در تربیت اخلاقی طلاب» در مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) انبارالوم گفت: وقتی استاد ارزش و قیمت کار خود را دانست چوب حراج بر استادی خود نمی زند و او را با هیچ چیز معاوضه نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین دماوندی در نشست «تبیین جایگاه استاد و نقش آن در تربیت اخلاقی طلاب» که با حضور طلاب مدرسه علمیه صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) شهر انبارالوم برگزار شد، بیان کرد: زمانی که از جایگاه و نقش معلم در تربیت طلبه سخن گفته می‌شود، عوامل تأثیرگذار در تربیت طلبه را در معلمان و اساتید منحصر نمی‌کنیم بلکه عوامل دیگر هم در این امر نقش دارند، اما نقش استاد و جایگاه استاد بزرگترین عامل در تربیت طلبه است.

وی با تصریح بر اینکه طلبه مطلوب و مقبول، کسی است که مرضی امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشد، گفت: ملاک و میزان مقبولیت طلبه همان است و با دقت در سیره اهل بیت(علیهم‌السلام)، هم آن بزرگواران از شاگردان خود انتظار داشتند و هم شاگردان برای جلب رضایت خاطر آنان تلاش می‌کردند.

امام جمعه شهر انبارالوم با استناد به کلامی از امام صادق(علیه‌السلام) مبنی بر ویژگی‌های طلبگی ابراز کرد: طلبه باید عاقل بوده و علم را فراگرفته باشد، بابصیرت، فهیم، دانا، زیرک و باهوش باشد و بتواند در زمان‌های هجوم فتنه‌ها حق را از باطل و خوب را از بد تشخیص دهد.

حجت الاسلام و المسلمین دماوندی در ادامه با بیان اینکه طلبه باید حلیم باشد، گفت: یکی از وظایف طلبه در ارتباط با افراد جاهل است که فاقد علم و کمالات بوده و بدنبال درک مسائل هستند، ارتباط با جاهلان سخت است و از وظایف انبیاء رشددادن انسان‌های جاهل بود که این امر به صبر و حلم نیاز دارد.

وی با تشریح ویژگی حلم و توصیه‌هایی به طلبه‌ها، افزود: معلم برای پرورش طلبه‌های انقلابی مرضی امام زمان(عجّل‌الله‌تعالی‌‌فرجه‌الشریف) ابتدا باید نقش مربی و پدر را داشته باشد؛ این سه محور باید شکل بگیرد تا معلم به هدف اصلی خود برسد.

استاد حوزه گفت: استاد در مرحله اول باید دانسته‌های خود را به شاگرد انتقال دهد و اگر تنها به واژه‌های علمی اکتفا کرد، هم شاگردان و هم جامعه را دچار خسران کرده است، از این رو، استاد باید دغدغه تربیت شاگرد، دغدغه اخلاق، اعتقاد و باورهای اعتقادی شاگرد را داشته باشد و به هوش و فهم شاگرد توجه داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دماوندی بیان کرد: معلم باید خود را نگهبان شاگرد بداند و به این موضوع توجه کند که شاگرد در معرض خطرها، آسیب‌ها و آفت‌ها است و باید رصد، نظارت، نگهبانی و مواظبت کند و اگر به این مسائل توجه نداشته باشد، شاگرد او را می‌برند.

وی اظهار کرد: استاد باید همانند پدری دلسوز همواره نگران شاگردان خود باشد؛ در حقیقت، نسبت شاگرد به فرزند، به منزله فرزند و پاره تن است، همانطور که حضرت امام خمینی(رض) درباره شهید مطهری(ره) فرمودند: «مطهری حاصل عمرم بود» و شهید مطهری را پاره تن خویش خواندند.