معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران:

به دنبال راحت‌تر شدن کارها نباشیم، بلکه کیفیت را ببینیم

شناسه خبر : 122999

1401/03/01

تعداد بازدید : 59

به دنبال راحت‌تر شدن کارها نباشیم، بلکه کیفیت را ببینیم
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، با تاکید بر اینکه هدف ما کیفی سازی و پرورش طلاب مستعد و علاقمند در حوزه های علمیه خواهران است، توصیه کرد: همیشه به دنبال راحت تر شدن کارها نباشیم، بلکه کیفیت را ببینیم.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در ادامه بازدید معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران و هیئت همراه از مدارس علمیه خواهران استان سمنان، ایشان با اساتید، طلاب و کادر مدرسه علمیه فاطمیه(س) گرمسار دیدار داشتند و ضمن گفتگو با آنان، پیشنهادات و انتقادات ایشان را جویا شدند.
 
در ابتدای این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین آرامی، امام جمعه شهرستان گرمسار؛ و حجت‌الاسلام والمسلمین نجم، مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان همراه بود، حجت الاسلام والمسلمین تهرانی، قبل از هر چیز از نماینده طلاب خواستند تا سوالات خود را بیان نمایند و بدین ترتیب وارد گفتگو با طلاب شدند.
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، در پاسخ به انتقادی در خصوص شرایط سنی و دیگر شرایط پذیرش که گاه ممکن است مانع ورود افراد مستعد و علاقمند به حوزه شود، گفت: قرار است در استان ها، کمیسیونی در این خصوص تشکیل شود تا در خصوص موارد خاص، در قالب نظام تعیین شده، بررسی و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.
 
وی در خصوص آموزش مهارت های تبلیغی و درخواست یکی از طلاب بیان داشت: باید بسته مهارت های تبلیغی با توجه به سطح بندی مخاطبین فراهم شود و این امور جدای از واحدهای درسی به طلاب علاقمند آموزش داده شود، این کاری بوده که در جامعه الزهرا(س) انجام شده و بسیار نتیجه بخش بوده و مورد استقبال طلاب قرار گرفته است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین تهرانی در پاسخ به انتقاد از دروس نیم واحدی پژوهشی با وجود اهمیت و در عین حال زمان بر و پرکار بودن آن ها اظهار داشت: اساسأ من با دروس نیم واحدی و یک واحدی، مخالفم و این انتقاد بجایی است، البته در حوزه پژوهشی هم باید آموزش ها متمرکز بر چند مهارت های اصلی باشد. متاسفانه ما شاهد این مشکل هستیم که طلاب با معدل های بالا، نمی توانند بنویسند.
 
وی در پاسخ به درخواست حذف آزمون ورودی سطح سه خاطرنشان کرد: آزمون ورودی لازم است زیرا فرد باید حداقل های ورود به آن مقطع را داشته باشد و با آمادگی و پیشینه ذهنی مناسب وارد آن مقطع شود. 
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، با تاکید بر این نکته که هدف ما کیفی سازی و پرورش طلاب مستعد و علاقمند در حوزه های علمیه خواهران است، توصیه کرد: همیشه به دنبال راحت تر شدن کارها نباشیم، بلکه کیفیت را ببینیم. همه باید به دنبال کیفیت و جدی شدن کارها باشیم و در سطح سه باید جدی تر و با آمادگی بیشتر وارد شد و ان شاالله شاهد این باشیم که حوزه های ما خواهان افزایش کیفیت و بالارفتن سطح علمی باشند.
 
وی همچنین در خصوص زیادی واحدهای حوزه نسبت به دانشگاه افزود: سالهاست در مورد تعداد واحدهای حوزه ها صحبت می شود که اولا تصمیم گیری در مورد این امور به دست شورای سیاست گذاری حوزه هاست و البته در مورد آن کارهای کارشناسی دقیقی شده و ثانیاً حوزه علمیه به دلیل ویژگی حوزه بودن آن علاوه به پرداخت دروس اصلی حوزه، باید وظیفه تخصصی خود در علوم انسانی را به درستی انجام دهد. وظیفه حوزه، تقویت طلبه هایی است که قوه استنباط، نقد و تحلیل داشته باشند که حصول این امر بر دوش فقه و اصول است. پس هیچ طلبه حوزه، مستغنی از فقه و اصول نیست. به عنوان مثال‌ دلیل موفقیت شهید مطهری ورود به مسائل با نگاه اجتهادی است، یک مبلغ خوب باید قوه اجتهادی داشته باشد. متاسفانه در برخی از این جلسات خانگی افرادی که بعضاً طلبگی هم نخوانده اند، اسرائیلیات و احادیث باطل و یا حدیث را غلط معنا می کنند، چون کار دقیق علمی نکرده اند، آموزش اصولی ندیده اند و با سیره انبیاء و اولیاء به درستی آشنا نیستند. اگر فقه و اصول از دروس حوزوی حذف شود، حوزه دیگر حوزه نخواهد بود.
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، در ادامه برنامه بازدید خود از مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار، در نشستی با حضور خانم افشار، مدیرکل امور آموزش عمومی و  خانم ضیائی، کارشناس ساماندهی اساتید حوزه‌های علمیه خواهران، با اساتید و کادر این مدرسه علمیه به بحث و تبادل نظر در مورد مسائل آموزشی و کلان حوزوی پرداختند و از دغدغه های متفاوت ایشان قدردانی نموده و گفت: باعث امیدواری است که اساتید این مدرسه برخلاف آنچه معمول است، خواهان افزایش کیفی سازی حوزه ها و پرهیز از حذف و تلخیص و پایین آوردن واحدهای حوزوی و ارتقا سطح علمی حوزه های علمیه خواهران هستند‌ و در این خصوص پیشنهادات خوبی ارائه کردند.