هم اندیشی دبیران کانون های دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران استان فارس با مدیرکل امور دانش آموختگان کشور

شناسه خبر : 124266

1401/04/06

تعداد بازدید : 53

هم اندیشی دبیران کانون های دانش آموختگان حوزه علمیه خواهران استان فارس با مدیرکل امور دانش آموختگان کشور
مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران، در سفر به استان فارس، با دبیران کانون های دانش آموختگان و معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان، در شیراز جلسه هم اندیشی برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای مرتضی برگستان، مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران کشور، در سفر به استان فارس، در جلسه ای با حضور دبیران کانون های دانش آموختگان و معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان، که در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) شیراز برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: حوزه علمیه خواهران، دانش آموختگان بسیاری در سراسر کشور دارد که یا به عنوان استاد، مشغول تدریسند یا محقق و پژوهشگرند و ... گاهی نیز طلاب به کارهای فرهنگی روی می آورند، مانند طلابی که در ارتباط با معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه علاقه به کار دارند.

آقای برگستان افزود: در بخش فرهنگی، سازوکار و شرایطی تعریف شده است که مانند دو بخش تدریس و پژوهش، به خواهران طلبه، مهارت کار فرهنگی و اجتماعی آموزش داده می شود تا آنان بتوانند در جامعه فعالیت های مطلوبی داشته باشند.

وی گفت: دانش آموختگان، به عنوان ظرفیت عظیم حوزه های علمیه هستند که بعضی از این خواهران دانش آموخته، با تاسیس موسساتی، کاری را در زمینه فرهنگی انجام می دهند که دیگران با وجود ادعاهای زیاد، از انجام آن ناتوانند.

مدیرکل امور دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: ما باید در حوزه فرهنگی-اجتماعی، خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهیم، چه از نظر نیازهای شکلی و چه نیازهای محتوایی، الان دشمن با ساخت و گسترش اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی، به سهولت در کنار کودکان و نوجوانان و جوانان ماست و در صدد عوض کردن ذائقه و سطح زندگی مردم است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش محتوایی، مسائلی که این روزها در حوزه فرهنگی وجود دارد، بسیار متنوع شده و ما باید از دانش به‌روز در این موارد استفاده کنیم، در بخش شکلی ما باید در کشور جمهوری اسلامی، راه رسیدن به کرامات انسانی و معنوی و رشد را برای مردم، هموار و تسهیل نماییم.

آقای برگستان گفت: بهترین راهکار و شکلی که می توانیم در آن فعالیت کنیم، یک مثلث است که یک بخش مربوط به مردم، یک ضلع مربوط به دولت و یک ضلع مربوط به حوزه می شود. دولت باید در این راستا کوچک شود و کارها به مردم و سازمانهای مردم نهاد یا NGOها واسپاری گردد. در این زمینه ما دنبال عدد و آمار نبوده، بلکه به دنبال کار کیفی بوده و دنبال شعار نیستیم و به دنبال اثری هستیم که بشود به آن افتخار کرد.

وی اظهار داشت: مدارسی که بین دویست تا چهارصد دانش آموخته و فارغ التحصیل دارند، می توانند کانون دانش آموختگانی داشته باشند که مهارت ها و دانش ها و شاکله هایی که باعث ارتباط بهتر با ضلع های دولت، مردم و حوزه علمیه می شود و در واقع بازه ای برای کار با دانش آموختگان فعال در زمینه فرهنگی، ایجاد می کنند، ارائه دهند.

آقای برگستان در تشریح نقش ستاد میانی گفت: نقش ستاد میانی در این رابطه، تسهیل گری است، یعنی مدرسه می تواند جایی ایجاد کند که خواهران حوزوی جمع شوند تا هم هویت طلبگی‌شان تثبیت شود و هم مدرسه از توانایی و استعدادهای اجتماعی و پژوهشی و آموزشی و فرهنگی طلاب استفاده نماید. ستاد میانی می تواند با سازمانهای استانی در این راستا توافقنامه و تفاهم نامه برقرار کند که بخشی در مور ثبت سمن ها و NGOهاست و قسمتی نیز برای رایزنی برای دریافت پروژه هاست.

وی در پایان افزود: خواهران دانش آموخته حوزوی می توانند فعالیت هایی در زمینه تربیت فرزند و خانواده و همیاری فرهنگی داشته باشند.

در ادامه این جلسه، طلاب و معاونین فرهنگی و دبیران کانون های دانش آموختگان استان فارس، به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند و در پایان خانم فاطمه تقی پور، مسئول طلاب طرح امین، در ارتباط با مسائل طلاب طرح امین، به پاسخگویی سوالات و توضیحاتی در این باره پرداخت.