نشست دوم "طلبه تمدن‌ساز؛ اثرگستری در پرتو صیانت" در گیلان برگزار شد

شناسه خبر : 125775

1401/05/12

تعداد بازدید : 29

نشست دوم
دومین نشست ویژه هیات‌های انضباطی مدارس علمیه خواهران گیلان با عنوان "طلبه تمدن‌ساز؛ اثرگستری در پرتو صیانت" در رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، دومین نشست ویژه هیات‌های انضباطی مدارس علمیه خواهران گیلان با عنوان "طلبه تمدن‌ساز؛ اثرگستری در پرتو صیانت" در رشت برگزار شد.

در این نشست که به همت اداره ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران استان گیلان با حضور اعضای هیات‌های انضباطی مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد، مباحث علمی و مهارتی در پنج محور، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در بخش اول این نشست، آقای دکتر حافظ، به تبیین موضوع عرفان‌های نوظهور پرداخت و بیان داشت: با توجه به بحران معنایی که در غرب به واسطه پس زدن دین سنتی اتفاق افتاد، غرب به فکر ارائه دینی جدید برای جبران خلاء فوق افتاد.

وی افزود: علاوه بر مطلب فوق، مساله جهانی شدن دغدغه دیگر غرب برای نفوذ و اعمال قدرت در همه جهان بود و از نگاه ایشان، جهانی‌شدن مستلزم یکی شدن زبان تمام ادیان است. از آن‌جا که زبان و عنصر مشترک میان ادیان عرفان و معنویت محسوب می‌شد، ارائه دین سکولارِ فاقد مولفه‌های پیشین از جمله تقدس‌زدایی در دستور کار قرار گرفت.

پژوهشگر حوزه عرفان‌های نوظهور گفت: در این دیدگاه، ملاک دینداری، نه حقانیت؛ که همسوشدن با زیرساخت‌های جدید زندگی بشر است و هر آن‌چه در سبک جدید زندگی بشر (از نگاه غرب) کارکرد نداشته باشد، فاقد اعتبار و معناست، لذا پدیده عرفان‌های نوظهور فاقد عناصر مقدس به منصه ظهور رسید.

آقای حافظ، علت اصلی گرایش به عرفان‌های نوظهور را جاذبه‌های عرفانی آن دانست و افزود: علت عقب‌ماندگی دین سنتی، عدم ارائه صحیح معارف متناسب با اقتضائات روز است و راهکار مقابله با آن در ارتقای مطالعات دینی و پژوهش در حوزه دین و استخراج معارف از بطن دین متناسب با نیاز بشر امروز است.

در بخش دیگر این نشست که به تبیین و کاربست آیین‌نامه‌های انضباطی طلاب، ضرورت‌ها و ثمرات اختصاص داشت، خانم فلاح، رئیس اداره‌ ساماندهی و نظارت، ضمن تاکید بر رسیدگی بهنگام به مسائل انضباطی مدرسه گفت: بررسی دقیق موضوع، دریافت گزارش‌ها، تکمیل مستندات، تحقیق و دریافت دفاعیات متخلف، از جمله مواردی است که لازم است پیش از تشکیل جلسات هیات انضباطی، اهتمام کافی نسبت به‌ آن‌ وجود داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بررسی محرمانه پرونده‌های مربوط به تخلف و پرهیز از هرگونه پیش‌داوری، لزوم بررسی موضوع و رعایت دقیق آیین‌نامه، حفظ حقوق متخلف ضمن صیانت از آبروی حوزه، از مسائلی است که می‌بایست مورد توجه اعضای محترم شورای انضباطی مدارس قرار گیرد.

بررسی راهکارهای پیشگیری از بروز تخلف با ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین رضازاده، معاون فرهنگی دادگستری گیلان و بررسی آسیب‌شناسی تبلیغ در فضای مجازی با حضور مدرس رسانه‌ای مرکز نسرا، دو بخش دیگر این نشست بود.

پایان‌بخش نشست فوق، بررسی سیره تربیتی آیت‌الله رودباری(ره)، عالم و روحانی فقید استان بود که فرزند ایشان، حجت‌الاسلام و المسلمین رودباری، ضمن بیان نکاتی در این خصوص گفت: آیت‌الله‌رودباری باور داشت که تنها در صورتی می‌توان نسبت به اصلاح و تربیت طلاب اهتمام داشت که ابتدا خود فرد، آگاهی لازم نسبت به معارف دین و عملکرد مطابق با شرع مقدس داشته باشد و خود ایشان به این امر ملتزم بودند.

وی افزود: اهمیت به نظم در امور خویش و توصیه موکد آن به طلاب، داشتن تواضع و فروتنی و ترغیب طلاب به این موضوع، اهتمام دقیق نسب به تحصیل طلاب به طوری که عدم موفقیت طلاب در تحصیل بشدت موجب رنجوری ایشان می‌شد، همچنین مساعدت به معیشت طلاب از دغدغه‌های آیت‌الله رودباری(ره) در حوزه بود.