استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس:

تفسیر المیزان، بهترین منبع برای تدبر در قرآن است

شناسه خبر : 98668

1399/09/03

تعداد بازدید : 59

تفسیر المیزان، بهترین منبع برای تدبر در قرآن است
استاد مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس گفت: روش تفسیری علامه در المیزان، قرآن به قرآن است و از این جهت منبع بسیار مناسبی برای کسانی بوده که جویای تدبر در قرآن هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از هرمزگان خانم زینب عطااللهی در نشست تخصصی با محوریت معرفی کتاب تفسیر المیزان در موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیه)، تفسیر المیزان را یکی از بهترین تفاسیر در زمینه تدبر قرآن دانسته و در این مورد بیان کرد: علامه، هدف هر سوره را در ابتدای آن بیان کرده چرا که معتقد است با بیان هدف اصلی سوره، مقصود خداوند از آن سوره تمام می شود.

استاد دانشگاه یکی دیگر از امتیازهای تفسیر المیزان را بیان بحث های لغوی و مشخص کردن آیات مکی و مدنی خواند و افزود: علامه مباحث لغوی را در حد ضرورت و مقداری که برای فهم آیات نیاز است بیان کرده و از طرف دیگر علامه آیات مکی و مدنی را هم مشخص کردند.

خانم عطاللهی در ادامه تصریح کرد: علامه طباطبایی این تفسیر را در فضایی بیان کردند که احساس خطر کرده یعنی زمانی که گرایش هایی مانند اخباری مسلکان و حشویه را مشاهده کرده که قائل به قابل فهم نبودن قرآن بودند، لذا در زمینه فهم قرآن بسیار کوتاهی می کردند و گروه دیگر مادی گرایان و طرفداران علوم طبیعی بوده که تصمیم به تطبیق آیات قرآن با علوم دیگر داشتند.

مبلغ موفق ضمن بیان روش علامه در استفاده از روایات گفت: نباید این طور به ذهن آید که علامه خود را از روایات بی نیاز دانسته، بلکه علامه طباطبایی ملاک درستی یا نادرستی روایات را قرآن معرفی کرده یعنی همان درخواستی که ائمه(علیهم السلام) از شیعیان داشته و تاکید می‌کردند آن چه را مخالف با قرآن است کنار بگذارند.

وی در ادامه شخصیت علامه را شخصیتی فوق العاده خواند و بیان داشت: آن چیزی که نباید فراموش شود شخصیت علمی خود علامه است که در بحث اصول فقه، عرفان و فلسفه سرآمد روزگار خود بوده و همین موضوع، دلیل دسترسی علامه به علوم غریبه و خاص تهذیب و اخلاق‌ وی بوده است.

 استاد حوزه طلاب را به مطالعه این کتاب فراخواند و گفت: همت مطالعه این گنجینه و گوهر بزرگ را باید از خداوند خواست و طلاب به خصوص طلاب سطح سه و چهار در مقالات و پایان نامه‌ها از نظرات ارزشمند علامه استفاده کنند و کتاب‌هایی مانند دلیل المیزان الیاس کلانتری و روش علامه در تفسیر المیزان علی الاوسی می تواند راهگشای خوبی باشد.

مبلغ موفق در پایان خاطرنشان کرد: با تمام بزرگی علامه این گونه نیست که نظرات او بدون نقد باشد؛ چرا که در مواردی مثل فرق بین رسول و نبی نظر علامه مورد نقد قرار گرفته و در واقع چیزی که سبب پویایی علم تشیع شده همین مسأله است که ضمن احترام به علما، بتوان آن ها را مورد نقد و ارزیابی نیز قرار داد.