نحو مواجهه امام صادق(ع) با جریان‌های فکری-انحرافی بررسی شد

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان به بررسی ابعاد مختلف مواجهه امام صادق(ع) با جریان‌های فکری-انحرافی پرداخت و گفت: دوره امام صادق(ع) به عصر تضارب آرا و عقاید مشهور است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س)  گرگان با حضور طلاب و شماری از اساتید این موسسه برگزار شد، به بحث پیرامون «چگونگی مواجهه امام صادق(ع) با جریان‌های فکری-انحرافی» پرداخت و گفت: دوره امام صادق(علیه‌السلام) به عصر تضارب آرا و عقاید مشهور است.

وی افزود: گروه‌های متعددی در آن دوره به وجود آمد و بسیاری از گروه‌های مسلمان در اصول اعتقادی مانند معرفت ذات و صفات خداوند، تأویل آیات قرآن و مسائلی از قبیل قضا و قدر، مبدأ و معاد و ثواب و عقاب دچار شبهه و اختلاف شدند که در پی این شبهات، مکتب‌هایی؛ مانند خوارج، معتزله، متصوفه، جبریه  در قالب مذاهب و فرقه‌های گوناگون پیدا شد.

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان به دسته‌بندی وضعیت دوران امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: نظام سیاسی حکومتی یا امپراطوری بنی امیه در آن دوران رو به زوال بود، همچنین گسترش قلمرو جغرافیایی جهان اسلام، فرهنگ‌ها و افکار مختلفی با افکار اسلامی درهم آمیخته بود.

حجت الاسلام فضیلت با بیان‌ این‌که امام صادق(ع) علیرغم داشتن شایستگی‌های علمی و روحی اما از قدرت سیاسی سهمی نداشت، تصریح کرد: حکومت بنی امیه با تکیه بر ظواهر دینی از دین به عنوان ابزار حفظ حکومت خود بهره می‌جست و بنی‌عباس هم با ریاکاری و ادعای بازگرداندن حکومت به خاندان رسالت در تلاش بودند از آب گل آلود جهان اسلام ماهی استحکام قدرت خود را صید کنند.

وی، محدودیت و محصوربودن اهل بیت(ع) و نرسیدن معارف حقیقی به دست مردم، توسعه جغرافیایی سرزمین‌های اسلامی و مواجهه مسلمانان با افکار و عقاید گوناگون را از زمینه‌های شکل‌گیری فرقه­ها و عقاید گوناگون در عصر امام صادق(علیه‌السلام) دانست.

استاد حوزه در پایان، آموزش عمومی معارف اسلامی، تربیت و آموزش تخصصی نخبگان، گفتگو و مناظره در مواجهه با کسانی که خارج از قلمرو اندیشه اسلامی فعالیت می‌کردند را از موارد رویارویی امام صادق(ع) با این جریانات برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha