
کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم گفت: سرچشمه مشکلات و عامل ایجاد فقر فرهنگی، در دبیرستانها و سنین نوجوانی است و از سنین نوجوانی باید کار فرهنگی را شروع کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خبرگزاری حوزه به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مصاحبه ای با خانم طاهره حاجی مزدارانی طلبه سطح دو حوزه علمیه قم و کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار کرد.
وی اهمیت کار فرهنگی را از منظر علمای دین مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: غنی سازی فرهنگی در مدارس و دانشگاهها به ویژه برای افرادی که در سنین نوجوانی و شکل گیری باورها و عقیدهها قرار دارند همواره مورد تاکید علمای دینی و دغدغهمندان فرهنگی بوده است.
کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم اضافه کرد: خلاهای فرهنگی و تبلیغی در مدارس و دانشگاه امری است که برای هیچ کسی پوشیده نیست. این خلاها به قدری است که با وجود اینکه دانش آموزان حدود ۱۲ سال در قالب کتابهای مختلف با اسامی گوناگون اعم از هدیههای آسمان، تعلیمات دینی، دین و زندگی و غیره آموزههای دینی را فرا میگیرند اما وقتی از آنها درباره سادهترین اصول و قواعد دینی سوال میشود اطلاعی ندارند و در مقابل کوچکترین شبهه دینی و اعتقادی با چالشهای بزرگ مواجه میشوند.
وی در ادامه افزود: در این بین شاید کسانی که در این مسیر قدم برداشتند و با این چالشها زندگی کردند پاسخگوهای بهتری برای این پرسشها و چالشها باشند. به همین منظور و به مناسبت بازگشایی مدارس به سراغ طلبهای رفتیم که خلأهای فرهنگی در دوران نوجوانی را سرچشمه مشکلات دانست و برای مبارزه با آنها وارد میدان شد.
حاجی مزدارانی، طلبه سطح دو حوزه علمیه قم و کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم که در رشته کارشناسی ارشد نرم افزار نیز تحصیل کرده است، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: زمانی که در دانشگاه تحصیل میکردم فقر فرهنگی و تبلیغی را به شدت در محیط دانشگاه احساس میکردم.
کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم بیان کرد: در آن دوران، نظرات برخی از اساتید و دانشجویان با ساختارهای انقلاب و اصول اسلام مغایر بود و افرادی مانند من که زمینه مذهبی داشتیم در اقلیت بودیم.
وی ادامه داد: همواره ناراحت بودم که چرا باید حرف حق در اقلیت باشد و همین این امر من را در فکر فرو میبرد به همین خاطر زمانی که تحصیلات دانشگاهی ام تمام شد تصمیم گرفتم که وارد حوزه علمیه و کارهای تبلیغی شوم.
حاجی مزدارانی گفت: برنامهای که برای آیندهام داشتم این بود که تحصیلات دانشگاهی ام را تا مقطع دکتری ادامه بدهم و به عنوان یک استاد وارد دانشگاه شوم و به کارهای تبلیغی بپردازم اما در سیر تحصیلات حوزوی مسیرم تغییر کرد.
کارشناس فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم افزود: در این مسیر متوجه شدم که مشکل ما در دانشگاهها نیست بلکه سرچشمه مشکلات در دبیرستانها و سنین نوجوانی است و از سنین نوجوانی باید کار فرهنگی را شروع کرد؛ به همین خاطر برنامهام را تغییر دادم و در آزمون دکتری شرکت نکردم.
این طلبه مبلغ اظهار کرد: برای اینکه بتوانم در ارتباط با نوجوانان قوی ظاهر شوم در دورهها و برنامههای مختلف شرکت کردم همچنین هر کجا نوجوانی حضور داشت با او ارتباط برقرار میکردم تا هم تجربیاتم بیشتر شود و هم اطلاعاتی که دارم را در اختیار او قرار بدهم.
حاجی مزدارانی اضافه کرد: سرانجام به صورت ساختارمند در قالب مربی و دبیر وارد دبیرستان شدم و فعالیت تبلیغی خود را آغاز کردم البته اوایل که وارد حوزه علمیه شده بودم برای بسیاری از اطرافیان تعجب برانگیز بود که با وجود تحصیلات دانشگاهی بالا، چرا وارد حوزه علمیه شدم. برخی بیان میکردند که به جای تحصیل در حوزه علمیه فرزندانم را بزرگ کنم اما خانوادهام در این مسیر حمایتم کردند.
وی با بیان اینکه من برای یک هدف کاری (نه به معنای شغل) وارد حوزه علمیه شدم تصریح کرد: من به حوزه رفتم تا مبلغ شوم و لازمه این هدف این بود که در جایی نقش بگیرم و در قالب آن فعالیت کنم و از تحصیلات دانشگاهیام نیز برای ارتقا و اعتلای حوزه علمیه استفاده میکنم تا به ساختار آن کمک کنم.
انتهای پیام/
نظر شما