اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، معاونان مدیریت و مدیران مدارس با سخنرانی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امامجمعه موقت اصفهان، برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ اصفهان، اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان با حضور مدیران مدارس و حجتالاسلام والمسلمین احمد عبداللهینژاد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان و معاونان مدیریت با سخنرانی آیتالله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و امامجمعه موقت اصفهان برگزار شد.
آیتالله مهدوی در این نشست ضمن تقدیر از زحمات مدیران مدارس علمیه خواهران، رسالت حوزههای علمیه را تربیت بانوان مؤمن، فهیم و اثرگذار در عرصه دین و جامعه دانست و اظهار داشت: زحماتی که شما در تربیت طلاب متحمل میشوید، ارزشمند و قابل تقدیر است. اما باید توجه داشت که مدیر حوزه باید خود اهل علم، تهذیب و عمل باشد؛ چرا که فاقد شی، معطی آن نمیتواند باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایات و تأکیدات اهلبیت(ع)، سه محور اساسی تربیت در حوزههای علمیه را چنین برشمرد: طلاب باید در پایان دوره تحصیل خود از نظر اعتقادی به مرحله یقین، از نظر اخلاقی به تهذیب نفس و از نظر عملی به مرتبه انجام عمل صالح رسیده باشند. اگر این سه هدف محقق نشود، مسیر تربیت ناقص است.
وی در ادامه گفت: مبنای ما در اعتقادات، رسیدن به یقین است؛ نه ایمان تقلیدی. در حوزه باید استدلالهای عقلی و محکم در اثبات توحید، نبوت، امامت، ولایت فقیه و معاد ارائه شود.
آیتالله مهدوی با تأکید بر تهذیب اخلاق تصریح کرد: وظیفه دوم حوزه، تبدیل صفات رذیله به فضائل اخلاقی است. طلبهای که وارد حوزه میشود، اگر گرفتار بخل، غضب، شهوت یا تکبر باشد، باید حوزه زمینهای فراهم کند تا به جای آن، صفاتی چون سخاوت، حلم، عفت و تواضع در او نهادینه شود.
وی در ادامه افزود: فقه، صرفاً دانستن احکام نیست، بلکه باید به گونهای آموزش داده شود که خروجی آن عمل صالح باشد؛ یعنی انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت آداب دینی در زندگی روزمره.
نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان، با اشاره به نقش دروس تخصصی در تحقق اهداف حوزه، اظهار داشت: تمامی رشتهها اعم از تفسیر، فلسفه، تاریخ، مشاوره خانواده و تبلیغ کودک، باید در یکی از سه حوزه اعتقادات، اخلاق و فقه تعریف شوند. اگر درسی نتواند در این سه محور نقشی ایفا کند، باید در محتوای آن بازنگری شود.
آیتالله مهدوی با تأکید بر اینکه حفظ قرآن هدف نهایی نیست، گفت: اگر کسی حافظ قرآن باشد اما هنوز گرفتار حب دنیا، کینه، بخل یا سوخلق باشد، یعنی قرآن در جان او نفوذ نکرده است. تلاوت، حفظ، تفسیر و کتابت قرآن، همه مقدمه تربیت و عملاند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به مسائل روز تأکید کرد: حوزه باید بتواند به نیازهای جدید پاسخ دهد؛ از تبلیغ کودک تا فعالیت در عرصه رسانه. طلاب باید قدرت پاسخگویی به شبهات روز جامعه را با منطق و استدلال داشته باشند.
آیتالله مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد و نام آیتالله شهید سید ابراهیم رئیسی گفت: جای تأسف است که برخی در زمان حیات ایشان سکوت کردند یا حتی نقد داشتند و اکنون پس از شهادت، به تمجید پرداختهاند، باید قدردان خدمتگزاران واقعی نظام باشیم.
وی با اشاره به پیامهای اخیر رهبر معظم انقلاب درباره حوزههای علمیه، تصریح کرد: بیانات معظمله ما را به یاد منشور روحانیت حضرت امام(ره) انداخت. لازم است همه مدیران مدارس علمیه، این فرمایشات را با دقت مطالعه و برای اجرای آن برنامهریزی کنند.
مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان در پایان این نشست از بیانات آیتالله مهدوی تقدیر کردند و از ایشان خواستند با دعای خیر، مسیر تربیت طلاب را همراهی و حمایت معنوی کنند.

نظر شما