
کتاب «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» نوشته استاد حوزههای علمیه استان اردبیل نوشته و انتشارات بینالمللی میراث شرق آن را به چاپ رسانیده است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/اردبیل، اثر علمی «علم دینی از دیدگاه استاد جوادی آملی» به قلم حجتالاسلام و المسلمین یوسف آقازاده استاد حوزههای علمیه استان توسط انتشارات بینالمللی میراث شرق در زمستان ۱۴۰۳ منتشر شده است.
حجتالاسلام یوسف آقازاده در توضیح خلاصهای از این کتاب که در در ۳۱۰ صفحه و سه فصل مبانی علم دینی، بررسی دیدگاههای معاصر علم دینی و بررسی نظر علم دینی آیتالله جوادی آملی منتشر شده، آورده است: مسأله ارتباط علم و دین، یکی از مهمترین چالشهای مجامع علمی و دینی در عصر حاضر است تا آنجا که شاهد ظهور دیدگاههای متعدد و گاه متقابل در آن هستیم این دیدگاهها عمدتاً تحت عناوین چهارگانه تعامل، تمایز، تعارض و وحدت دستهبندی میشوند.
در این میان برخی از متفکران معاصر اسلامی و مسیحی، با طراحی نظریاتی تحت عنوان «علم دینی»، سعی در ارائه نگرشی نو، به سنجه ارتباط دین و علم کردهاند آنان با نقشدادن به دین در ساختار علم، متافیزیکِ علم و سوگیریِ آن، ادعای علمی متفاوت میکنند.
وی نوشته است: در همین رابطه یکی از مهمترین نظریهها، نظریه علم دینیِ آیتالله جوادی آملی است، در این نظریه که ریشه در مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی و دینشناختی وی دارد، چنین آمده «عقل در کنار نقل، از منابع معرفت دینی به حساب میآید از همین رو معرفت عقلانی و محصولات آن، مانند علوم تجربی یکسره دینی شده و طبعاً دیگر مقابل با دین نخواهند بود.» طبق این دیدگاه، دین معنای عامی دارد و گستره آن شامل قول خدا که منظور از آن وحی و فعل خدا که منظور از آن خلقت و تکوین است، میشود با این تفاوت که برای معرفت به اولی، اعتبار با نقل است و در بخش فعل خدا، آنچه سندیت دارد، عقل و دانش علمی است.
نظریه آیتالله جوادی آملی در عین نظاممندی با انتقاداتی مواجه شده که در کتاب حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
نظر شما