شبکه‌های اجتماعی، پتانسیلی عظیم برای تقویت حجاب هستند

فارغ‌التحصیل رشته فقه و اصول سطح سه حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگویی با اشاره به موضوع «شبکه های اجتماعی و حجاب. چالش‌ها و فرصت‌های تربیت دینی» گفت: شبکه‌های اجتماعی ذاتاً تهدید نیستند؛ بلکه ابزار هستند، این تربیت دینی است که تعریف می‌کند این ابزار در چه هدفی به خدمت گرفته شود که با سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر روی تربیت دینی علمی، عقلانی و جذاب برای نسل جدید، می‌توان از پتانسیل عظیم شبکه‌های اجتماعی برای تقویت حجاب بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زینب رحیمی تالارپشتی، فارغ‌التحصیل رشته فقه و اصول سطح سه حوزه علمیه خواهران و دانشجوی دکتری «مطالعات زن و خانواده» در گفت‌وگویی با اشاره به موضوع «شبکه های اجتماعی و حجاب. چالش‌ها و فرصت‌های تربیت دینی» اظهار کرد: طرح موضوع جهانی شدن و گسترش شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی، هویت و ارزش‌های کاربران را به ویژه در حوزه حجاب، به چالش کشیده است، این پلتفرم‌ها با ارائه «زندگی دوم» و الگوهای پوششی متنوع، تأثیر مستقیم بر نگرش زنان دارند اما پرسش اصلی این است که در این میدان نابرابر فرهنگی، تربیت دینی چه نقشی می‌تواند در حفظ و تقویت حجاب ایفا کند؟

شبکه‌های اجتماعی به مثابه علی‌زور کاهش حجاب 

وی افزود: شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی، با کاهش التزام به حجاب مرتبط است، یک مطالعه روی کاربران زن نشان داد بین «میزان استفاده»، «رضایت» و «اعتماد» به این شبکه‌ها با کاهش حجاب، رابطه‌ای معکوس وجود دارد و به عبارت ساده، هرچه حضور و تعامل در این فضا بیشتر می شود، ممکن است از الگوهای پوششی غیرمتعارف افزایش یابد.

خانم رحیمی ادامه داد: تربیت دینی به عنوان سپر مقاوم در مقابل این جریان، نقش درخشانی را ایفاء می کند که بر اساس پژوهش‌ها، همبستگی مثبت و قوی بین دین‌داری (اعم از اعتقادی، مناسکی و پیامدی) و پایبندی به حجاب مشاهده شده است زیرا تربیت دینی، قدرت «نقد» و «گزینش» را به کاربران فضای مجازی می‌دهد.

فارغ‌التحصیل رشته فقه و اصول سطح سه حوزه علمیه خواهران در ادامه بیان کرد: فضای مجازی یک میدان است، میدانی که هم می‌تواند صحنۀ تهاجم فرهنگی باشد و هم عرصۀ ترویج ارزش‌ها باشد که نتیجه این نبرد به میزان توان کاربر (سرباز این میدان) بستگی دارد و می‌تواند از تربیت دینی کمک بگیرد.

راهبردهای کلان جهت کمک گرفتن از تربیت دینی در راستای کاهش آسیب‌های فضای مجازی

وی به راهبردهای کلان برای کمک گرفتن از تربیت دینی برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی در حیطه عفاف و پوشش اشاره کرد و گفت:  راهبردهای کلان عبارتند از: ۱_ آموزش سواد رسانه‌های دینی: باید به جوانان و به ویژه زنان آموخت که چگونه شبکه‌های اجتماعی را از نظر دینی نقد و تحلیل کنند، ۲_ تولید محتوای جذاب و دینی: نهادهای فرهنگی موظفند با تولید حرفه‌ای در پلتفرم‌های پرطرفدار، به تقابل فعال با جریان ضدحجاب برخیزند،۳_ کانون خانواده: خانواده اصلی‌ترین نهاد برای انتقال ارزش‌هایی مانند حجاب از طریق گفت‌وگو و تربیت غیرمستقیم است، ۴_ نظارت هوشمند و حمایت از پلتفرم های داخلی: کاهش وابستگی به شبکه های خارجی و تقویت شبکه های اجتماعی بومی پایبند به ارزش های اسلامی یک ضرورت است. 

خانم رحیمی در پایان بیان داشت: شبکه‌های اجتماعی ذاتاً تهدید نیستند؛ بلکه ابزار هستند، این تربیت دینی است که تعریف می‌کند این ابزار در چه هدفی به خدمت گرفته شود که با سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر روی تربیت دینی علمی، عقلانی و جذاب برای نسل جدید، می‌توان از پتانسیل عظیم شبکه‌های اجتماعی برای تقویت حجاب بهره برد و آن را از یک چالش، به یک فرصت استثنایی برای تبلیغ ارزش‌های اسلامی تبدیل کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha