به تحقق رساندن انسانیت، رسالت اصلی نبوت است

استاد اخلاق حوزه گفت: هدف از بعثت انبیاء تحقق انسانیت و همان قیام برای برپایی قسط و عدالت در جامعه است که اگر قسط و عدل حکم‌فرما شود، معنا ندارد فقر و گرانی در جامعه وجود داشته باشد و همه پیامبرها برای «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» به نبوت مبعوث شده‌اند، یعنی برای سعادت انسان و برای آن‌که هرکس به حد خود و حق خود قانع باشد و انسانیت در هر روستا، شهر، کشور و خانواده‌ای، محقق شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌علمیه خواهران کشور، آیت‌الله حسین مظاهری بیان کرد: پروردگار عالم که خالق ماسوی الله است، در قرآن کریم خطاب به انسان می‌فرماید: ماسوی الله را برای تو خلق کردم «خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً آنچه در زمین است، همه را برای شما آفرید» (بقره ۲۹) در آیه دیگر می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ؛ آیا ندانسته‌‏اید که خدا آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمین است، مسخر شما ساخته است» (لقمان ۲۰) عالم وجود، عالم هستی، از عالم ملک، ملکوت، جبروت، همه و همه برای انسان خلق شده و باید یه سوی مالکیت ماسوی الله رفت، ای انسان باید ماسوی الله را تسخیر کنی، برای اینکه ماسوی الله متعلق به توست. 

وی ادامه داد: احادیث قدسی از خداوند متعال نقل می‌کنند: «عَبدی‏ خَلَقَتُ الاشیاء لِأجَلِک؛ ای بنده‌‏‌ام، من همه اشیا را به‌ خاطر تو خلق کردم» (مشارق الانوار ص ۲۸۳) همه دنیا و تمام ماسوی الله را برای تو آفریدم از این نظر، عالم تکوین چه مجرد و چه ماده و نیز عالم تشریع برای انسان است زیرا پروردگار عالم ۱۲۴ هزار پیامبر برای انسان فرستاده و ملائکه نیز برای حفظ انسان خلق شده‌اند. 

آیت ‌الله مظاهری افزود: امام خمینی(قدس‌سره) در یکی از بحث‌های اخلاقی نقل کرد: «پروردگار عالم به اندازه‌ای لطف به بنده‌ها دارد که قبل از آنکه بنده‌ای روی کره زمین باشد، پیامبرش را فرستاده است، یعنی اولین کسی که روی کره زمین آمد، حضرت آدم بود که خداوند هدف از رسالت حضرت آدم را هدایت انسان‌ معرفی کرد، در آن زمانی که هنوز انسانی روی کره زمین نبود، خداوند ایشان و ۱۲۴ هزار پیامبر دیگر را برای هدایت آدمیان بر زمین عرضه داشت.

پیامبران بی سلاح نبودند

وی تصریح کرد: قرآن کریم می‌فرماید: پیامبران بی‌سلاح هم نبوده‌اند، زیرا هم قوه مقننه داشته‌اند، هم قوه مجریه و هم قوه قضائیه یعنی این ۱۲۴ هزار پیامبر که از جانب خداوند نازل شدند همه قاضی، دارای قانون و مجری قانون بودند و مضاف بر آن‌که قانون را برای سعادت انسان وضع می‌کردند، خود نیز اجرا و در بروز اختلافات، قضاوت می‌کردند زیرا که قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأْسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاس؛ به راستی ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است، پدید آوردیم.» (حدید ۲۵) که این آیه از شاهکارهای قرآن است زیرا که می‌فرماید پیامبرها را با معجزه فرستادیم، طوری که بتوانند روی عقل، فطرت و وجدان انسان، کار کنند «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ» پیامبر خاتم را با قرآن، حضرت موسی(ع) را با آن عصای خاص و حضرت عیسی را با معجزه، یعنی مرده زنده کردن فرستادیم و زمانی که هر پیامبری آمد، نظیر این سه پیامبر معجزه داشت، تا بتواند تسلط تشریعی بر عالم انسان پیدا کند.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: در ادامه قرآن کریم می‌فرماید: ۱۲۴ هزار پیامبر با سلاح معجزه به رسالت رسیده‌اند اما به چه علت؟ «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ برای اینکه مردم در عمق جانشان، در عمق ذاتشان عدالت حکم‌فرما شود و نمی‌فرماید: «لِاِقامَةِ القِسط»، بلکه می‌فرماید: «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، آمده‌اند که آدم بسازند، آمده‌اند که عادل بسازند، آمده‌اند کاری کنند مدینه فاضله‌ای برای انسان‌ها بنا شود تا همه عادل باشند، مردم به حق خودشان اکتفا کنند و هیچ کس متجاوز به حقوق دیگران نباشد، برای این آمده‌اند تا تبعیض در جامعه نباشد، فقر از بین رود، اگر امروزه فقر در جامعه وجود دارد، به‌ دلیل تبعیض‌ است، به‌ دلیل ظلم‌ است، وگرنه معنا ندارد فقر در اجتماع باشد، همه آمده‌اند برای اینکه بیکاری در جامعه نباشد اگر بیکاری، تورم و گرانی در جامعه وجود دارد، همه و همه به‌ دلیل تبعیض است و آن به‌ دلیل این است که بعضی حق دیگران را می‌خورند اگر عدالت و قسط در جامعه حکم‌فرما شود، معنا ندارد فقر در جامعه باشد.

اقتصاد اسلامی فقر را ریشه‌کن می‌کند

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در سخن حکمت‌آمیزی فرموده‌ است: «هیچ فقیری گرسنه نمی‏‌ماند، مگر اینکه توانگری مانع رسیدن روزی او شود.» (نهج‌البلاغه حکمت ۳۲۸) پس اگر در جایی کوخی دیده شود، باید در کنار آن کاخی جستجو کرد چون اگر کاخ نباشد، کوخ نیست، کسی هم بدون خانه پیدا نمی‌شود زیرا مدعی‌ هستیم که اگر قوانین الهی و اسلامی در امور اقتصادی پیاده شود، فقر در جامعه از بین خواهد رفت زیرا در همین‌باره چهار جلد کتاب به‌ نام «مقایسه بین سیستم‌های اقتصادی» سال‌ها قبل از من چاپ شد که در آن مجموعه، سیستم‌های اقتصادی دنیا نظیر اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد کمونیستی که آن روزها شایع بود مقایسه و بیان شد که بر اساس آیات و روایات، براورده می‌شود که اگر در جامعه به اقتصاد مورد نظر اسلام عمل شود، آن‌گاه تبعیض نیست، فقر نیست، تورم و بالاخره بیکاری و نارسایی نیست، اگر بیکاری، تبعیض و گرانی وجود دارد، همه در اثر عمل نکردن به اقتصاد مورد نظر اسلام است. 

فقیه و محقق حوزه بیان کرد: معنای «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» آن‌است که ۱۲۴ هزار پیامبر برای اینکه همه مردم به حق خودشان قانع باشند آمده‌اند، ۱۲۴ هزار پیامبر برای آن‌که کسی حق کسی را حیف و میل نکند و  همه عادل باشند، مرسل شده‌اند، اینکه شما شنیده‌اید در زمان ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنافداه) چنین می‌شود، برای این است که احکام اسلام در آن زمان صددرصد پیاده خواهد شد و  در روایات می‌خوانیم که در زمان ظهور، فقر و غم و غصه و نا امنی نیست، مردم نمی‌توانند زکات بدهند، برای اینکه فقیری پیدا نمی‌کنند تا به او زکات و صدقه بپردازند و همه مردم به‌ دلیل رزقی که خداوند از فضل خود به آنها عطا فرموده است، بی‌نیاز واقع خواهند شد و همچنین در آن زمان، به‌ قدری امنیت گسترش می‌یابد که اگر زنی بخواهد از شرق دنیا به‌ سوی غرب جهان برود، کسی متعرض او نخواهد شد. (تفسیر العیاشی، ج ۲، ص۶۱).

عدالت به چه معناست؟

مرجع تقلید شیعه اعلام کرد: عدالت همین است که انسان در برابر تمام دنیا به اندازه نوک سوزنی به احدی ظلم نکند، امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: من رئیسم و وضعم این است که سلاح ریاست دارم اما سلاح ریاست چیست؟ عدالت دارم، عدالت چیست؟ دنیا را به من بدهند و بگویند به مورچه‌ای ظلم کن، نخواهم کرد، اسلام چنین عدالتی را می‌خواهد.

گناه و تبدیل نعمت به نقمت

وی گفت: گناهانی مثل رشوه، ربا، حیف و میل و دزدی از بیت‌المال مسلمانان، جامعه را به تباهی می‌کشاند، زیرا کسی که اموال عمومی را حیف و میل می‌کند، در دین‌داری ضعیف است، چون اگر دین داشت، در عمق جانش روح خداترسی حکم‌فرما بود و گرفتار دزدی و حیف و میل و اختلاس و رشوه و گناهان دیگر نمی‌شد، اگر دین در اداره‌ها حاکم باشد، رسیدگی به پرونده‌ها به روزهای بعد موکول نمی‌شود و هرکس، از رئیس تا کارمند، وظیفه خود را برای رفع حوائج مردم به‌ خوبی ایفا می‌کند. 

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: وقتی تعالیم قرآن و عترت در اجتماع حکم‌فرما شود، ربا از جامعه رخت برمی‌بندد ولی ملتی که افراد آن ربا بدهند یا ربا بخورند، قطعا نابود خواهند شد، قرآن کریم می‌فرماید: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ، خدا از برکت ربا می‏‌کاهد و بر صدقات می‏‌افزاید.» (بقره ۲۷۶) 

وی افزود: ملتی که دین داشته باشد، اهل دزدی و رشوه و ربا نیست و برای آن ملت، گرانی، تبعیض، چندنرخی، تقلب و غش در معامله پدید نمی‌آید زیرا وقتی تعالیم دینی در بین افراد جامعه رواج داشته باشد، از دروغ، غیبت، تهمت، تجاوز و ظلم خبری نیست و افراد خانواده به‌خصوص زن و شوهر در برابر یکدیگر متواضع و ایثار و گذشت و فداکاری دارند و اختلاف بین آن‌ها نیست. 

آیت‌الله مظاهری تصریح کرد: سعادت افراد و ملت‌ها با توجه کردن آنها به تعالیم وحیانی میسر می‌شود، همه باید برای برخورداری از خوشبختی در دنیا و رسیدن به رستگاری در آخرت، از غفلت دوری گزینند و به توجه و تذکر دائمی روی ‌آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha