مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گفت: تعلیم و تربیت در اسلام انسان را به سوی کمال هدایت میکند و با تأکید بر علم، اخلاق و محبت، مسیر رشد فکری، عاطفی و رفتاری او را هموار میسازد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران/مازندران، خانم حمیدهالسادات موسوی مدرس حوزه در نشستی با عنوان «روشهای تربیتی امام رضا علیه السلام» در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(سلاماللهعلیها) ساری، اظهار کرد: تعلیم و تربیت در اسلام جایگاهی بینظیر دارد و هیچ دینی به اندازه اسلام به آموزش و یادگیری اهمیت نداده است، ارزش نوشتن و ابزار آن یعنی قلم، در اسلام آنچنان عظیم است که خداوند در قرآن به قلم سوگند یاد کرده است، این امر نشاندهنده توجه عمیق اسلام به انتقال دانش و رشد فکری انسانهاست.
مدرس مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها ساری در ادامه تأکید کرد: امامان معصوم شیعه علیهم السلام به عنوان الگوهای فکری، اعتقادی، عملی و اخلاقی شناخته میشوند و پیروی از آنان راه نجات و رستگاری است.
وی گفت: تربیت یک نوع روش رساندن انسان از حالتی به حالت دیگر است یعنی همان شکوفا سازی استعدادهای آدمی و توانمندیهای او، در واقع تربیت هنری است که در آن مربی که یک مهندس حرفهای است ساختمان روحی و روانی فرد را بر اساس نقشهای از قبل طراحی شده به تدریج میسازد.
موسوی در ادامه افزود: امام رضا علیه السلام به عنوان یکی از این رهبران بزرگ، روشهای تربیتی خاصی داشت که بر سه محور شناختی، عاطفی و رفتاری استوار بود.
وی در ادامه با بیان اینکه روش شناختی امام رضا علیه السلام بر دعوت به توحید همراه با دلیل و ایجاد بینش عمیق فکری و عقلی است، افزود: این روش شامل اعطای آگاهی و موعظه است که هدف آن هدایت و نرم کردن دلهاست.
موسوی بیان کرد: روش عاطفی در تربیت امام بر محبت ورزی، تکریم شخصیت و ایجاد فضای عاطفی مثبت تأکید داشت، محبت و توجه به انسان، نیازهای روحی او را تأمین کرده و زمینه پذیرش حقیقت و تربیت را فراهم میکند، امام رضا علیه السلام همواره شخصیت افراد را گرامی میداشت و از هرگونه رفتار توهینآمیز پرهیز مینمود.
مدرس حوزه در ادامه افزود: روشهای رفتاری امام رضا علیه السلام شامل تربیت الگویی، امر به معروف و نهی از منکر و توجه به بهداشت و تغذیه سالم بود، ایشان در میان مردم زندگی میکردند تا رفتارهای صحیح را به صورت عملی به آنان آموزش دهند و اهمیت سلامت جسم را به عنوان پایه سلامت عقل و روح تأکید میکردند.
استاد موسوی در پایان خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت در اسلام فرآیندی جامع و چندبعدی است که با تأکید بر علم، اخلاق، محبت و رفتار صحیح، انسان را به سوی کمال و خداباوری هدایت میکند، این مکتب تربیتی با بهرهگیری از روشهای متنوع، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی را فراهم ساخته و مسیر سعادت دنیوی و اخروی را هموار میسازد.
انتهای پیام/
نظر شما