مسئولیت‌پذیری اجتماعی، از شاخص‌های اصلی دانشجوی انقلابی است

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران کرمان در تعریف دانشجوی انقلابی گفت: شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی، فراتر از انجام فرائض دینی، روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی است، یعنی او دین را فقط در عبادات فردی خلاصه نمی‌کند، بلکه آن را در عرصه عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و دفاع از ارزش‌های انقلاب جاری می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ کرمان، خانم شفیعی، معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان در گفت‌وگویی به‌مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو و تبریک این روز به تبیین ویژگی‌ها و مأموریت‌های دانشجوی انقلابی در شرایط کنونی پرداخت و در تعریف دانشجوی انقلابی گفت: شاخصه اصلی دانشجوی انقلابی، فراتر از انجام فرائض دینی، روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی است، یعنی او دین را فقط در عبادات فردی خلاصه نمی‌کند، بلکه آن را در عرصه عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و دفاع از ارزش‌های انقلاب جاری می‌سازد.

معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان در تشریح الگوی عملی برای این نسل افزود: الگوی جذاب باید ترکیبی از ایمان، تخصص علمی، و سبک زندگی سالم و پویا باشد. دانشجوی انقلابی اگر در کنار دینداری، موفقیت علمی و نشاط اجتماعی داشته باشد، برای نسل جوان الگو می‌شود؛ نه صرفاً با شعار بلکه با عمل و زندگی روزمره.

وی میدان‌های اصلی جهاد تبیین را برشمرد و گفت: امروز مهم‌ترین میدان جهاد تبیین در دانشگاه‌ها، فضای مجازی، کلاس‌های درس، و انجمن‌های علمی و فرهنگی است. دانشجو باید بتواند شبهات فکری را پاسخ دهد، روایت صحیح انقلاب را منتقل کند و در برابر تحریف‌ها ایستادگی کند.

خانم شفیعی بزرگ‌ترین آسیب درونی برای این قشر را چنین تحلیل کرد: بزرگ‌ترین آسیب درونی، خودبرتربینی و خستگی از مبارزه است. وقتی دانشجو خود را برتر از دیگران بداند یا از سختی‌ها خسته شود، روحیه انقلابی‌گری ضعیف می‌شود. راهکار، تواضع و تجدید عهد با آرمان‌هاست.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: از آنجایی که حوزه علمیه منبع غنی اندیشه اسلامی است و دانشگاه مرکز تولید علم روز، ارتباط این دو باید در قالب پروژه‌های مشترک، نشست‌های علمی، و تبادل استاد و دانشجو شکل گیرد. دانشجوی انقلابی می‌تواند پل ارتباطی باشد و زبان مشترک میان حوزه و دانشگاه را تقویت کند.

معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان در مورد تعادل میان علم و عمل تصریح کرد: در نتیجه تعادل زمانی برقرار می‌شود که دانشجو علم را ابزار عمل جهادی بداند. یعنی پیشرفت علمی برای خدمت به جامعه و انقلاب باشد، نه برای فردگرایی. برنامه‌ریزی دقیق و اولویت‌بندی کارها کلید این تعادل است.

وی، خط‌کش اصالت در جریان‌های انقلابی را چنین برشمرد: در واقع معیار خط اصیل انقلابی، ولایت‌پذیری و پایبندی به اصول انقلاب است. هر جریان یا فردی که از این اصول فاصله بگیرد، دچار انحراف است. روحانیت نقش راهبری دارد و دانشجو باید با رجوع به منابع معتبر دینی و انقلابی، مسیر را تشخیص دهد.

خانم شفیعی بر ضرورت استمرار و خودسازی تأکید و بیان کرد: از این رو آنچه اهمیت دارد استمرار، نیازمند خودسازی، ارتباط با جمع‌های مؤمن و انقلابی، مطالعه آثار بزرگان، و حضور فعال در میدان عمل است. عبادت در این زمان سخت‌تر است چون هجمه‌ها بیشترند، پس تقویت ایمان و همراهی با جمع‌های هم‌فکر ضروری است.

وی با اشاره به مهارت‌های مورد نیاز دانشجوی ولایی بیان کرد: به همین دلیل علاوه بر مبانی اعتقادی، دانشجوی ولایی باید مهارت‌هایی مثل فن بیان، مدیریت تشکل، کار رسانه‌ای، سواد فضای مجازی، و توانایی گفت‌وگو با نسل‌های مختلف را بیاموزد تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

معاون آموزش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان در جمع‌بندی نهایی با تأکید بر نگاه تمدنی افزود: دریافت نگاه تمدنی با مطالعه تاریخ اسلام، شناخت گام دوم انقلاب، و پیوند دادن فعالیت‌های روزمره با آرمان‌های بزرگ تقویت می‌شود. دانشجو باید بداند حتی کار کوچک علمی یا فرهنگی او می‌تواند بخشی از مسیر تمدن نوین اسلامی باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha