مشاور خانواده در نشست تربیتی کارکنان مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) احمدآباد با اشاره به نقش تعیینکننده رفتار مسئولان در شکلگیری هویت طلبگی نوجوانان، بر ضرورت الگوبودن عملی آنان در ایمان، ادب و نظم تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/یزد، حسین صحرایی، مشاور خانواده در جمع کارکنان مدرسه علمیه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) احمدآباد با بیان اینکه نوجوانان بیش از آنکه تحت تأثیر گفتار قرار گیرند، رفتارها را میآموزند، بیان کرد: یکی از نیازهای اساسی طلاب نوجوان، برخورداری از الگوهای مثبت و تعلق به یک جمع سالم است. از این رو، مسئولان حوزه باید خود الگوی عینی و عملی ایمان، ادب، نظم و صداقت باشند تا ارزشهای طلبگی در رفتار آنان برای طلاب قابل مشاهده باشد.
وی با تأکید بر اهمیت ایجاد فضای همدلی در میان طلاب نوجوان افزود: شکلگیری روابط سالم و دوستانه، به آنان کمک میکند روحیه مسئولیتپذیری و تعلق به خانواده بزرگ «حوزه علمیه» را پیدا کنند و در مسیر رشد فردی و معنوی بهتر پیش بروند.
مشاور خانواده در ادامه، استفاده از زبان تشویق و گفتوگوی محترمانه را از اصول تعامل تربیتی دانست و گفت: سرزنش و تنبیههای غیرسازنده، روحیه حساس نوجوانان را آسیبپذیر میکند. اصلاح خطاها باید با صبر، دلسوزی و راهنمایی حکیمانه همراه باشد تا نوجوان احساس کند مسئولش به جای مچگیری، همراه رشد اوست. چنین رویکردی باعث میشود طلاب نسبت به قوانین و ارزشهای حوزه احساس پذیرش و مسئولیت بیشتری داشته باشند.
وی همچنین به ویژگیهای رشدی نوجوانان اشاره و یادآوری کرد: در این دوره، احساسات، کنجکاوی فکری و نیاز به تأیید اجتماعی در اوج قرار دارد، بر همین اساس، مسئولان حوزه باید محیطی امن، بانشاط و مبتنی بر احترام فراهم کنند؛ فضایی که در آن نوجوان حوزه را جایگاه رشد و یادگیری بداند، نه محیطی برای کنترل افراطی.
آقای صحرایی در پایان مهربانی در برخورد، توجه به شخصیت فردی و پرهیز از قضاوت عجولانه را از مهمترین اصول تعامل سازنده با طلاب نوجوان برشمرد.
انتهای پیام/
نظر شما