استاد حوزه:

بهشت و جهنم محصول رشد تکاملی انسان است

شناسه خبر : 105931

1400/01/28

تعداد بازدید : 21

بهشت و جهنم محصول رشد تکاملی انسان است
خانم موسوی، عبادت را عامل پرورش جان انسان و نردبان قرب الی الله دانست و گفت: ثواب و عقاب برای رسیدن به بهشت و جهنم نیست، بلکه بهشت و جهنم محصول همین رشد تکاملی انسان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم سیده طاهره موسوی، در ادامه سلسله نشست های معرفتی که از سوی مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان برگزار شد، بیان کرد: خطبه شعبانیه از دو بخش تشکیل شده که بخش اول آن توصیف ماه مبارک رمضان است.

وی با اشاره به روایت پیامبر گرامی اسلام در مورد ماه مبارک رمضان که فرمودند: "وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیافَةِ اللَّهِ" تصریح کرد: در ضیافت الهی، میزبان خداوند متعال است و وظیفه مهم در این زمینه شناختن میزبان است.

استاد حوزه، با اشاره به شوق مهمان در ضیافت الهی گفت: انسان، با افتخار خود را ملزم به حضور در مهمانی دانسته و لوازم حضور را تهیه می‌کند، گاهی مهمانی آنقدر در نظر انسان مهم بوده که هزینه‌های لازم را می پردازد.

خانم موسوی، تطهیر از آلودگی ها را از شرایط حضور در ضیافت الله دانست و افزود: تمام مردم در ضیافت الهی راه پیدا نمی کنند.

وی با اشاره به ویژگی میزبان اضافه کرد: وظیفه میزبان، تهیه وسیله پذیرایی و احترام و اکرام به مهمان است و در حقیقت لسان مهمانان به میزبان، خود خداوند تبارک و تعالی بوده که می توانند این تکلم را داشته و بگویند یا "وهاب الجنه" که بالاترین وسیله پذیرایی را از میزبان درخواست کنند.

مبلغه بعثه مقام معظم رهبری، "کرامت الهی" را وصف دیگری از ماه مبارک رمضان برشمرد و توضیح داد: در علم نحو، اضافه شدن، یکی از عوامل نکره است، در اینجا نیز هر چیز کوچک که مضاف به "الله" شده، مهمان الهی و اهل کرامت می شود.

خانم موسوی خاطرنشان کرد: انسانی که دعوت الهی را لبیک گفت، شخصیت وجودی او تغییر کرده و در حقیقت برای او پیوند وجودی و معنوی ایجاد می شود، زیرا مهمان الهی زیر پوشش کرامت الهی قرار می گیرند.

وی با اشاره به عبارت "انفاسکم فیه تسبیح" اظهار کرد: نفس کشیدن انسان در ماه مبارک رمضان با سایر ماه‌ها متفاوت است، اما این فضای زمانی برای همه افراد، این آثار را ندارد، بلکه آثار آن برای افرادی است که دعوت الهی را لبیک گویند و به اصطلاح مُحرم شدن به معنی عبور از میقات نیست.

استاد حوزه با اشاره به فراز "ونَومُکُم فیهِ عِبادهٌ" گفت: حقیقت انسان پیکر جسمانی او نیست، زیرا پیکر جسمانی نه عین حقیقت انسان و نه جزء حقیقت انسان است، بلکه مانند لباسی بر پیکر حقیقی انسان می باشد.

موسوی در ادامه سخنان خود پیرامون "عبادت خداوند" گفت: حقیقت عبادت، گذر از مسیر عبودیت و بندگی الهی بوده نه صرف روزه گرفتن، نماز و قرآن خواندن که با ریا و نفاق هم صورت این عبادات محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: عبادت، عامل پرورش جان انسان بوده که نردبان قرب الی الله می شود، البته این مطلب برای کسانی قابل فهم است که بدانند ثواب و عقاب برای رسیدن به بهشت و جهنم نیست، بلکه بهشت و جهنم محصول همین رشد تکاملی انسان است.