مشاور و پشتیبان تیم های تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان:

ثبت اهداف، یکی از مقدمات ضروری برای رسیدن به موفقیت پژوهشی است

شناسه خبر : 105963

1400/01/29

تعداد بازدید : 35

ثبت اهداف، یکی از مقدمات ضروری برای رسیدن به موفقیت پژوهشی است
مشاور و پشتیبان تیم‌های تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: ثبت اهداف، پژوهشگر را برای رسیدن به موفقیت و بالا بردن بازدهی روزانه کمک می کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد قسوری، در دومین جلسه از کارگاه "قدم قدم از میل و آرزو تا عزم و اراده در تولید محتوا" که به صورت مجازی در سامانه سیما به میزبانی مدرسه علمیه کوثر(س) بندرلنگه و چهار مدرسه دیگر و با حضور نزدیک به 110 نفر از طلاب برگزار شد، با اشاره به هدف از برگزاری این دوره توسط معاونت پژوهش بیان کرد: آموزش پژوهش به تنهایی کافی نیست، باید آموزش انگیزه دادن به خود و مقابله با اهمال کاری را آموخت تا شرایط یک پژوهش خوب فراهم شود، باید پذیرفت انسان ربات نیست که فقط برنامه را وارد کرده و از او خروجی گرفت.

استاد حوزه، در مورد راهکارهای مقابله با نفس که در بسیاری از موارد مانع فعالیت های فرد می شود، گفت: دو مانع در مسیر مقابله با نفس وجود دارد که یکی خود نفس مقاومت کننده است و دیگر شیطان که گناه و خطا را زینت می دهد.

حجت الاسلام قسوری، محیط روانی افراد را در سه حیطه اساسی دسته بندی کرد و ادامه داد: محیط چسبنده و به اصطلاح امن یک محیط روانی بدون چالش فکری، خالی از استرس و بدون اتفاقات جدید برای فرد است که در نهایت باعث روزمرگی شدید و مرگ تدریجی شده که چنین افرادی نیاز چندانی به معرفت نیز ندارند.

وی، «منطقه سازنده» را محیط روانی دیگری معرفی کرد که افراد این دسته در انجام کارهای خود، مقداری استرس و امیدواری داشته و اهدافی مشخص دنبال کرده، مشکلات را پیش‌بینی کرده و برای برطرف کردن آنها تلاش می کنند و به همین منظور این، حیطه زمینه نشاط و سازندگی است. 

مشاور و پشتیبان تیم های تحقیقاتی حوزه علمیه خواهران هرمزگان، درباره سومین حیطه روانی یادآور شد: «حیطه سوزنده» که فرد در هنگام کارها دچار استرس و اضطراب شدید شده و بهره‌وری وی کاهش یافته و تحرک و پویایی در آن وجود ندارد و خروج افراد از منطقه چسبنده مفید است اما باید با مقدماتی همراه باشد تا بتواند باعث رشد و پیشرفت فرد شود.

استاد حوزه اظهار کرد: خروج فرد از محیط امن چسبنده مقدماتی مستلزم بررسی موانع احتمالی، تشخیص آمادگی فرد، مشورت با اهل خبره با تجربه و دارا بودن هزینه بازگشت است تا با موفقیت صورت پذیرد. 

وی به سومین حیطه روانی افراد اشاره کرد و گفت: منطقه سوزندگی، حیطه ای سرشار از استرس، ترس، اضطراب، یأس و ناامیدی و افسردگی است که مسئله اخلاقی خوف و رجا نیز شبیه همین سه حیطه در افراد است.

حجت الاسلام و المسلمین قسوری، با اشاره به اقدامات لازم برای پژوهشگر شدن گفت: اولین قدم، آمادگی برای شکست، در عین تلاش و خطر پذیری است، به عبارتی زمین خوردن دست انسان نیست، اما زمین‌گیر شدن دست خود افراد است و باید گفت یک پژوهشگر باید برای پیروزی تلاش کند اما برای شکست هم آماده باشد.

وی ضمن اشاره به حدیث امام علی(ع): " کسی که به کارهای مختلف بپردازد نقش‌ها و تدبیر هایش به جایی  نمی رسد"، گفت: دومین قدم برای پژوهشگر شدن، ابهام زدایی از شبهات و جلوه هایی است که شیطان ایجاد می کند و برای خروج از این ابهام و برطرف کردن آن باید نقشه عملیاتی و نقشه راه داشته و بهترین برنامه، تعیین مقصد و هدف است.

حجت الاسلام والمسلمین قسوری ضمن بیان اینکه اهداف پژوهشی خود را واضح، شفاف و زمان‌مند ثبت کنید، افزود: مهم ترین وسیله برای ابهام زدایی های نفس و شیطان، ثبت اهداف و برنامه هاست که یک پژوهشگر اگر می خواهد به نتیجه برسد، باید اهداف خود را مشخص کند و پیش از هر چیز، موضوع پژوهش، مکان و زمان ارائه پژوهش را برای خود مکتوب ثبت کند. 

مشاور و پشتیبان تیم های تحقیقاتی، در پایان یادآور شد: تا زمانی که اهداف یک پژوهشگر ثبت نشود، نمی تواند به موفقیت برسد و تقویت انگیزه، تقویت مدیریت زمان، ارتقا هویت، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، حتی صرفه جویی اقتصادی با صرف هزینه در جهت رسیدن به هدف مشخص و تحریک سیستمRAS مغز از فواید مهم و کاربردی در ثبت اهداف و مکتوب کردن آنها است.