عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن عنوان کرد:

وجود هفت مولفه تعالی انسانی در افراد جامعه برای تمدن سازی، ضروری است

شناسه خبر : 106213

1400/02/06

تعداد بازدید : 24

وجود هفت مولفه تعالی انسانی در افراد جامعه برای تمدن سازی، ضروری است
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، گفت: هر جامعه‌ای که می‌خواهد تمدن ساز باشد، باید مولفه های علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی اسلامی، عدالت و مقابله با تبعیض، خودکفایی اقتصادی، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، در آحاد افراد آن جامعه تبلور کند.
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد اکبری در نشست مجازی و تخصصی "مولفه های انسان متعالی از منظر ثقلین با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" که به میزبانی حوزه علمیه خواهران هرمزگان برگزار شد، ضمن آرزوی بهره مندی از این ماه پر برکت و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و ترسیم هفت راهبرد برای ساخت تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، سبک زندگی اسلامی، عدالت و مقابله با تبعیض، خودکفایی اقتصادی، استقلال و آزادی، عزت ملی و مرزبندی با دشمن هفت مولفه برای تعالی انسان هستند که در معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی خلاصه شده است.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، با توجه به مولفه های تعالی خاطرنشان کرد: تعالی، انسان را از اسفل السافلین به اعلا علیین می‌رساند و خداشناسی و انسان‌شناسی، عبادت و بندگی، طهارت و پاکی و جهاد فی سبیل الله، از مولفه های تعالی است که حقیقت اینها فقط در بستر امامت ممکن است، زیرا شناخت خداوند بدون امام قابل تصور نیست، توحید سرلوحه تمام مکاتب الهی بوده و حیات انسان به توحید وابسته است.
 
وی افزود: خداشناسی راه‌های متعددی دارد، شناخت از معلول به علت که از آیات آفاقی به دست می‌آید، شناخت از علت به معلول؛ یعنی برهان صدیقین یعنی شناخت خدا با خود خدا که نمونه قرآنی هستند که از خود یوسف به شناخت یوسف رسیدند و بهترین راه خداشناسی، از خدا به خدا رسیدن است و بهترین راه خودشناسی هم از راه خداشناسی است که همان برهان صدیقین است.
 
استاد دانشگاه بیان کرد: شناخت خداوند بدون شناخت امام و مقام و معرفت به امام، محال است. اسماء حسنی که زمین و آسمان به آن گره خورده، همه این اسماء در اهل بیت وجود دارند.
 
 وی با توجه به "زیارت رجبیه" اظهار داشت: توحید و لا اله الا الله، در اهل بیت(ع) تجلی کرده است، در پرتو ولایت اهل بیت(ع) می توان به سلوک الهی رسید، خداشناسی بدون امام شناسی محال است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن، ضمن اشاره به آیه "دنی فتدلی فقاب قوسین او ادنی" یادآور شد: تعالی با عبد بودن حاصل می‌شود، پیام تمام انبیا عبودیت و عبادت بوده و امام زمانی که خود متعالی است هدف از ظهورش را تربیت انسان‌های متعالی و عبودیت بیان می‌کند.
 
وی ضمن اشاره به حدیثی از امام علی(علیه السلام) "عزت من این است که عبد خدا هستم"، و حدیثی دیگر از امام حسین(علیه السلام) "به مقام بندگی نمی رسد کسی، مگر اینکه به امام شناسی و به معرفت امام برسد"، گفت: رضای انسان در رضای خدا، فعل و حرکت و نیتش، همه با خداست و در حقیقت هدف از بعثت پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) عبودیت است که اگر بندگی خدا باشد، همه چیزها وجود دارد.
 
کارشناس دینی، با توجه به سومین مولفه تعالی "طهارت و پاکی" بیان کرد: در علم و حکمت، ضرورت سنخیت و تناسخ و مثل هم بودن ثابت شده است. زمانی که دل انسان با خدا صاف شود، سنخیت پیدا می‌کند، در علم پزشکی هم در تزریق خون به بیمار نیازمند این است که خون دهنده و خون گیرنده با هم در گروه خونی سنخیت داشته باشند، انسان زمانی به تعالی می رسد که طهارت و پاکی داشته و با قرآن، اهل بیت(ع) و معارف الهی سنخیت داشته باشد و چون سنخیت نیست، انسان رشد نمی‌کند.
 
وی در زمینه راه های رسیدن به طهارت تصریح کرد: معصومین(ع) چون پاکند، امام المطهرین هستند؛ هم پاکند و هم پاک می‌کنند. بدون ولایت آنها محال است انسان به طهارت برسد، انسان تا  به آب و سرچشمه پاکی دسترسی پیدا نکند، پاک نمی شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین اکبری، در پایان با اشاره به حدیث امام صادق(علیه السلام) "ریشه و اصل اصول و فروع دین، ما هستیم ..".بیان کرد: جهاد یعنی تلاش با رنج و  مشقت، اقسام جهاد عبارتند از: جهاد اکبر، جهاد کبیر، جهاد اوسط و جهاد اصغر، و حق جهاد زمانی ادا می شود که ولایت باشد.
 
وی ضمن اشاره به اینکه اراده خدای متعال اگر بخواهد تحقق پیدا کند از بستر امامت و ولایت عبور می‌کند، یادآور شد: عالم بخواهد خلق شود، رشد کند، به کمال برسد، رزق و روزی پیدا کند، ثبات پیدا کند و  به جاودانگی و ابدیت برسد، رمز همه اینها امامت و ولایت اهل بیت علیهم السلام است که اگر ولایت و امامت نبود، انسان و جهان خلق نمی شدند.
 
حجت الاسلام و المسلمین اکبری، شخصیت امام را امام شخصیت ها دانست و افزود: عقیده امام، امام العقیده، عمل امام، امام الاعمال است و همه مسائل در همه موضوعات، اعمال و رفتار انسان یا منطبق با عمل امام است یا منطبق با عمل امام نیست که در این صورت مقبول نبوده و باطل است.
 
وی در پایان در زمینه تعالی بیان کرد: تعالی یک مفهوم ارزشی است، مفهومی که توأم با رشد و حرکت باطنی و معنوی انسان است. در قرآن به آن اشاره شده با واژگانی مثل علا، تعالوا، علی و تعال. همه در واقع متعالی ریشه آنهاست که تعالی در بحث معنوی مراد است و مولفه های انسان متعالی در خداشناسی، عبادت و بندگی، طهارت و پاکی و جهاد فی سبیل الله خلاصه می شود.