مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان:

خردورزی پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است/سیره شهید مطهری، «دینداری همراه با خردورزی» بود

شناسه خبر : 106454

1400/02/12

تعداد بازدید : 19

خردورزی پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است/سیره شهید مطهری، «دینداری همراه با خردورزی» بود
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، پیام سیره شهید مطهری را «دینداری همراه با خردورزی» دانست و گفت: نباید دینداری را از تعقل جدا کرد که این اتفاق خطرناکی است، زیرا خردورزی، جان مایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، با آغاز هفته معلم، نشست «جایگاه خردورزی در اندیشه شهید مطهری» با همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) بندرترکمن، به صورت مجازی برگزار شد.

خانم حسینی واعظ در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از اساتید و کارکنان مدارس علمیه خواهران این استان برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری شهادت امام علی(ع) و گرامیداشت سالروز شهادت معلم و متفکر اسلام شهید مطهری(ره)، معلم را اصلی‌ترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت دانست.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، با بیان اینکه عقلانیت و اندیشه‌ورزی شهید مطهری، موجب خشم قاتلان شد، بیان داشت: آن شهید والامقام، با سلاح ایمان و عقلانیت، همچون سرداری در جبهه حق عمل می‌کرد؛ شبهات را می‌زدود و به تبیین رابطه اسلام و مقتضیات زمان برای جوانان جویای راستی می‌پرداخت.

وی با اشاره به شاخصه عقلانیت در نگاه و سیره استاد مطهری خاطرنشان کرد: ایشان با ابزار فکر و اندیشه، دین را در برابر عوام‌زدگی و آلودگی به مظاهر غیرالهی حفظ می‌کرد و امروز در چهل و یکمین سال فقدان آن معلم بزرگ و وارسته، نیاز به استفاده از الگوی علمی و عملی در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

حسینی واعظ، تعقل و اندیشه ورزی را وظیفه امروز دلسوزان اسلام و نظام دانست که با تفکرات الحادی و شبهه‌افکن مبارزه کرده و متناسب با نیاز روز، جویندگان حق و حقیقت را برای فتح مرزهای اندیشه و تفکر عالم، سازمان‌دهی کنند.

وی جهل و فرار از اندیشیدن را خطر پیش رویِ جامعه دانست و اظهار کرد: چهل و یک سال پیش، شهید مطهری، اسلام را دین دانش‌ورزی و علم‌آموزی معرفی کرد و با دلایل عقلی و تاریخی متقن با مخالفان سخن می‌گفت، حافظه تاریخی انقلاب ما، مشحون از مناظرات و بحث‌های علمی بزرگانی همچون شهید مطهری و شهید بهشتی با مخالفان است.

استاد حوزه، بیان کرد: آنچه باعث تقویت عملکرد شهید مطهری می‌شد، نیاز جامعه و به‌ویژه جوانان به دانستن و آگاهی بود و نهادینه‌کردن روحیه پرسش‌گری در میان آحاد مردم، نتیجه تقویت اندیشه‌ورزی در جامعه است و آنچه در گذر ما از پیچ تاریخی، آینده را بیمه می‌کند، اندیشه‌ورزی است و البته، تربیت معلمان و استادان آگاه به دانش روز و مبانی اعتقادی اسلام، ضرورت ایجاد چنین فضای سازنده‌ است.

حسینی واعظ، پیام سبک و سیره شهید مطهری را «دینداری همراه با خردورزی» دانست و توضیح داد: نباید دینداری را از تعقل جدا کرد که این اتفاق بسیار خطرناک و جاهلانه است، امروزه جهالت منطقه را ناامن کرده است و دشمنان اسلام به نام دین جنایت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته به آثار شهید مطهری توجه کرد زیرا الگوی خردورزی برای معلمان است، ادامه داد: خردورزی، جان مایه دین و دینداری، و پایه اصلی جامعه آرمانی اسلام است؛ بر اساس آموزه های دینی، عقلْ، پیامبر باطنی است و مهم‌ترین هدف برانگیخته‌شدن پیامبران الهی، شکوفایی آن است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان به جایگاه فردی-اجتماعی عقل اشاره کرد و با بیان اینکه اندیشیدن، اصلی‌ترین تکیه‌گاه اسلام در عقاید، اخلاق و اعمال است، گفت: وقتی به توصیف جامعه موعود جهانی پرداخته می‌شود، بر موضوع خرد و خردورزی تأکید شده و اینکه جامعه موعود از بالندگی و رشد عقلانی کامل برخوردار باشد.

حسینی واعظ، با استناد به روایاتی، عقل و خرد را به عنوان چراغ هدایت درونی معرفی کرد و پیرامون تفاوت عالم و عاقل گفت: منشأ گرفتاری جوامع امروز هم از آن جا ناشی شده که علم در اثر جدا شدن از عقل، به جای آن که عامل آرامش و آسایش و رشد تکامل مادی و معنوی جامعه باشد، موجب ناامنی، اضطراب، فساد و انحطاط مادی و معنوی انسان گردیده است؛ همانطور که امام علی(ع) فرمودند: «خرد، هرگز بر صاحبش خیانت نورزد، اما دانشِ بدون خرد، بر صاحبش جفا می کند».

وی به نقش عقل در حسابرسی و پاداش دهی اعمال انسان نیز اشاره کرد و در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اصولاً هم فهم و تبیین مسائل دنیوی و هم فهم آخرت توسط عقل انجام می‌گیرد؛ چنان‌که پیامبران رسالت خویش را با تکیه بر عقل بشر به انجام می‌رسانند، نهج‌البلاغه نیز که دربرگیرنده بخشی از آموزه‌های علوی است، به‌صورت چشم‌گیری افراد را به خردورزی و تعقل دعوت نموده است.

استاد حوزه ابراز کرد: عقلانیت و خردورزی در انتخابِ نوع منش‌ها، روش‌ها و کنش‌های انسان در طول زندگی فردی و جمعی نقش بسیار مهمی دارد زیرا اگر انسان در انجام اعمال و افعال کوچک یا کلانِ زندگی از قوه تعقل استفاده نماید، آن اعمال ارج و ارزش پیدا کرده و برتری می‌یابند و برکات بسیاری در پی خواهند داشت.