در نشست اخلاقی موسسه آموزش عالی فاطمه معصومه(س) بندرعباس مطرح شد؛

تبيين حكمت 89 نهج البلاغه و ارائه سه راهكار براي برخورداري از زندگي موفق

شناسه خبر : 106461

1400/02/13

تعداد بازدید : 24

تبيين حكمت 89 نهج البلاغه و ارائه سه راهكار براي برخورداري از زندگي موفق
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس گفت: حضرت علی(ع) در حکمت89 نهج البلاغه، سه راهکار برای رسیدن به سه مسئله اصلی در زندگی اجتماعی بیان می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مریم جعفری در نشست اخلاقی ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور طلاب و دانش آموختگان موسسه آموزش عالي حوزوي فاطمه معصومه(س) بندرعباس برگزارشد، در سخنانی با اشاره به حکمت ۸۹ نهج‌البلاغه و با ذکر فراز اول اين حکمت "مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ" اذعان کرد: حضرت در این فراز راهکار می‌دهند و آن این که انسان با اصلاح رابطه خود با پروردگار، خداوند رابطه او با بندگان را اصلاح می کند، یعنی باید بنده خدا شد و بندگی خدا با شناخت خود و وظایفی که پروردگار بر عهده وی قرار داده، حاصل می‌شود.
 
وی ادامه داد: زمانی که بنده مراقبت لحظه به لحظه از خود داشته باشد، خداوند نیز بین او و مردم را اصلاح می کند و یعنی رفتارهایی را که موجب اختلاف، بی احترامی و ناراحتی بین شخص و دیگران شده، کنار می‌زند.
 
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س) بندرعباس، با بیان فراز دوم "وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ" خاطرنشان کرد: حضرت در این فراز، راه حل اصلاح امور آخرت را بیان کرده، بدین‌صورت که اصلاح امر آخرت انسان در گرو اصلاح امور دنیوی اوست.
 
استاد حوزه تصریح کرد: انسان اگر چه به آخرت نرفته و از آن بی‌خبر است، اما با اسامی آخرت مانند یوم‌الحساب و یوم‌الحسرت آشنا بوده بنابراین اگر انسان با پاک‌سازی رفتار، مراقبه، ادا کردن حقوق دیگران و ... امر آخرت خود را اصلاح کند، خداوند امر دنیای او را اصلاح و نیازهای دنیوی او اعم از اقتصادی، رفتاری و اجتماعی را اصلاح می‌کند.
 
خانم جعفری با اشاره به فراز آخر حکمت "وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ" ضمن بیان مثالی اذعان کرد: گیاه برای رشد باید قابلیت رویش را داشته باشد، انسان نیز این‌گونه بوده، بدین معنا که قابلیت توجه خداوند بر بنده‌ای صدق کرده که کمک حال خود بوده و قابلیت توجه را به ثمر رساند، یعنی از قوه تفکر، تعقل و وجدان خود استفاده کند تا خدواند نیز حفافظت های خود را در حق او انجام دهد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید در درون خود از موعظه‌گری برخوردار باشد، چرا که سامان گرفتن کار انسان، در گرو استفاده و کمک از عقل، وجدان و فهم بوده و به این ترتیب از خداوند نیز به انسان حفاظت خواهد رسید.