مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد:

تحصیل قریب به 9000 طلبه در سطح 3 حوزه های علمیه خواهران/ ارائه سطح چهار در 11 استان و 17 مدرسه عالی

شناسه خبر : 107142

1400/02/30

تعداد بازدید : 452

تحصیل قریب به 9000 طلبه در سطح 3 حوزه های علمیه خواهران/ ارائه سطح چهار در 11 استان و 17 مدرسه عالی
مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران با بیان این که تعداد طلاب در حال تحصیل سطحسه در حال حاضر 8996 نفر است، گفت: 816 نفر طلبه سطح چهار در 5 رشته (تفسیر تطبیقی، حکمت متعالی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی) در 11 استان و 17 مدرسه عالی مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، امروزه تربیت بانوانی متخصص و متعهد و فرهیخته در تمامی ابعاد علوم اسلامی با هدف صاحبنظری در حوزه های مختلف علوم اسلامی –انسانی و لزوم دفاع از نظریه و اندیشه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام در برابر اندیشه های رقیب از ضروریات است و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با راه اندازی مدارس مختلف در سراسر کشور به دنبال عملیاتی کردن این هدف است.

یکی از اقدامات صورت گرفته در این عرصه راه اندازی سطوح تکمیلی 3 و 4 و گسترش آن است که جهت آشنایی بیشتر با تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران با خانم آزاده صدرشیرازی مدیرکل امور تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح این گفت و گو تقدیم علاقه مندان می شود.

ـ رشته های سطح 3 را نام ببرید، علت محوری راه اندازی این رشته ها و طراحی آن چه بوده است؟

تبیین روشمند، تعمیق و صاحبنظری در حوزه های مختلف علوم اسلامی –انسانی و لزوم دفاع از نظریه و اندیشه اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام در برابر اندیشه های رقیب، نیازمند تربیت بانوانی متخصص و متعهد و فرهیخته در تمامی ابعاد علوم اسلامی است که بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت نبوی و مکتب اهل بیت علیهم السلام ، در تولید و توسعه دانش به ویژه در عرصه زن و خانواده توانمند شوند.

بر این اساس، حوزه خواهران از سال 1385، مقاطع تکمیلی را با راه اندازی رشته های تخصصی آغاز کرد تا به این اهداف والای خود دست یابد.

طلاب این سطح در حوزههای اخلاق، تفسیر، فقه، کلام و مبانی و مسائل مربوط به حوزه های مختلف را فرا می گیرند و توانایی پاسخگویی به نیازهای علمی در سطح نیمه تخصصی را کسب می کنند و توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی تطبیقی و تدریس را پیدا می کنند به عبارتی دیگر طلبه سطح 3 با گذراندن این رشتهها توان تحقیق در حد تحلیل در او افزایش می یابد و نسبت به مسائل پیرامون دیدگاههای مختلف را می شناسد و نقد می کند توان تدریس دارد و ان‌شاءالله مبلغ توانمند و مسلط به معارف دین تربیت شود.

از رشتههای مصوب سطح 3، می توان به تفسیر و علوم قرآن؛ فقه و اصول؛ کلام اسلامی؛ کلام با گرایش امامت؛ کلام با گرایش مهدویت؛ کلام با گرایش مذاهب اسلامی؛ اخلاق و تربیت اسلامی؛ مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی؛ تاریخ اسلام؛ تربیت دینی کودک و نوجوان؛ فلسفه اسلامی؛ مدرسی ادبیات عرب؛ مطالعات اسلامی زنان و تبلیغ با گرایش حج و علوم حدیث نام برد.

ـ سیر راه اندازی یک رشته از زمانی که مطرح می شود تا زمانی که تصویب و اجرایی شود چگونه است؟

پیشنهاد رشته از طرف مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران یا جامعهالزهرا(س) به شورای سیاستگذاری داده می‌شود، شورای سیاستگذاری آن رشته را تصویب کرده و به این مراکز جهت تنظیم سرفصل ارسال میکند، بعد از تنظیم سرفصلها مجدداً شورای سیاستگذاری سرفصلرا نیز به تصویب میرساند و مدارسی که متقاضی این رشته‌های تصویب شده هستند اجازه پذیرش طلاب در رشتههای مورد نظر به آنها داده میشود.

ـ سطح 3 در حال حاضر در چه استان ها و مدارسی ارائه می شود؟

در حال حاضر، سطح سه در 27 استان و 70 مدرسه در سطح کشور اجرا میشود.

ـ تعداد طلاب در حال تحصیل در سطح 3 چه مقدار است و چه تعدادی فارغ التحصیل شده اند؟

تعداد طلاب در حال تحصیل سطحسه در حال حاضر 8996 نفر است.

تعداد طلاب فارغالتحصیل این سطحنیز  4170 نفر هستند.

ـ بیشترین تقاضا برای تحصیل در مقطع سطح 3 در چه رشته هایی است؟

رشته تفسیر و علوم قرآن در رتبه اول و رتبه بعدی رشته مشاوره خانواده، بیشترین متقاضیان را جهت تحصیل به خود اختصاص داده اند.

ـ رشته های سطح 4 را نام ببرید و  علت محوری راه اندازی این رشته ها و طراحی آن چه بوده است؟

5 رشته «تفسیر تطبیقی»، «حکمت متعالیه»، «علوم و معارف قرآن»، «فقه خانواده» و «کلام اسلامی» در سطح 4 دیده شده است.

نیاز جامعه و نظام اسلامی به دانشآموختگان حوزوی در سطح عالی از میان بانوان و همچنین اهمیت تقریب و ارتباط جوامع و مذاهب اسلامی در عصر حاضر از یک سو و رسالت حوزههای علمیه خواهران مبنی بر تربیت محققان و دانشمندان زن مسلمان ایجاب میکند تا طلابی در سطح عالی تربیت شوند و به تحقیق و پژوهش بپردازند.

محوریت رسمیت یافته در عرصه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی ـ تبلیغی دینی زنان و تربیت صاحبنظر در مسائل فقهی، که در چشم انداز حوزه های علمیه خواهران بیان شده است؛ از راه تربیت نیروی متخصص و متخلق در سطوح عالی دست یافتنی خواهد بود.

ـ سطح 4 در حال حاضر در چه استان ها و مدارسی ارائه می شود و تعداد طلاب این سطح چقدر است؟

816 نفر طلبه سطح چهار در 5 رشته (تفسیر تطبیقی، حکمت متعالی، علوم و معارف قرآن، فقه خانواده، کلام اسلامی) در 11 استان و 17 مدرسه عالی مشغول به تحصیل هستند.

این مدارس عالی در استان های«اصفهان شامل مدارس مجتهده امین و حضرت فاطمهالزهرا(س)»، «تهران مدارس رفیعه المصطفی، کوثر، قاسمبنالحسن(ع)، امام حسنمجتبی(ع) و حضرت عبدالعظیم(ع)»، «خوزستان مدرسه الزهرا(س)»، «سمنان مدرسه فاطمهالزهرا(س)»، «فارس مدرسه جامعهالنور»، «قم مدارس معصومیه و تربیت مدرس صدیقهکبری(س)»، «کرمان مدرسه علی رکنالهدی»، «گلستان مدرسه عالی الزهرا(س)»، «مازندران مدرسه عالی امالبنین(س)»، «مرکزی مدرسه عالی ریحانه النبی(س)» و «یزد مدراس عالی امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س)» به تحصیل اشتغال دارند.

ـ با تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیار قرار دادید.