استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان:

عید سعید غدیر تجلی و میوه عید سعید قربان است

شناسه خبر : 109611

1400/04/29

تعداد بازدید : 52

عید سعید غدیر تجلی و میوه عید سعید قربان است
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با اشاره به رابطه معرفتی عید قربان و عید غدیر گفت: عید سعید غدیر، تجلی و میوه عید سعید قربان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌اي حوزه‌های علمیه خواهران، آقای دکتر محمد حکیمی، بمناسبت دهه امامت در جمع شماری از کارکنان مدرسه علمیه و عالی الزهرا(س) گرگان، به بحث پیرامون «رابطه معرفتی عید قربان و عید غدیر» پرداخت و بیان کرد: عید سعید قربان؛ عید توحید، عید بندگی و عید تسلیم خدا بودن است و بحث قربانی کردن از زمان فرزندان آدم یعنی هابیل و قابیل مطرح بوده که هر دو قربانی کردند ولی تنها از هابیل مورد قبول واقع شد و دلیل پذیرش قربانی هابیل، تقوا و پرهیزگاری او بوده است چنانچه آیات 27 تا 32 سوره مبارکه مائده بر این مطلب اشاره دارد.

وی فلسفه اصلی عبادات اسلامی و فلسفه نهایی خلقت بشر را قُرب به خداوند متعال دانست و افزود: «قربانی» از «قُرب» گرفته شده و به هرچیزی که ما را به خدا نزدیک کند، اطلاق می گردد. البته مراد از نزدیکی به خدا؛ رفع فاصله های حجابی است که این فاصله ها نیز از ناحیه انسان وجود دارد، زیرا طبق آیه 16 سوره ق، خداوند از رگ گردن به انسان نزدیک تر است «نحن اقرب من حبل الورید».

استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: معیار توحید و خداپرستیِ انسان، توحید عملی است، اعتقاد به یگانگی خدا در مقام ذات، صفات و افعال توحیدی است که حتی شیطان نیز بدان اعتقاد داشت، ولی در موحد بودن انسان، توحید عملی ملاک است، چنانچه انسان باید در عمل تسلیم خدا باشد، همچون حضرت ابراهیم‌(علیه السلام) که تسلیم محض خدا بود و نفس خود را قربانی کرده و به مقام ولایت رسید.

آقای حکیمی، امام علی(علیه‌السلام) را ولی‌الله خاص نامید و اضافه کرد: امیرمومنان علی‌(علیه السلام) نفس خود را به طور کامل قربانی کرد و به مقام قرب فرائض و نوافل رسید، او قهرمان بندگی و تسلیم محض خدا بود و توانست به عالی‌ترین درجه ولایت نائل آید.

وی، با استناد به تفسیر المیزان ذیل آیه 70 سوره مبارکه احزاب، مراد از امانت الهی را ولایت الهی دانست و توضیح داد: در تفسیر امانت الهی، اقوال متعددی مطرح است، چنانچه برخی آن را اختیار، برخی عقل، برخی هدایت و تکلیف و برخی عشق به خدا می دانند، حال آنکه علامه طباطبایی این امانت را ولایت الهی می داند.

استاد دانشگاه، قرب به خدا را اعم از قرب نوافل و قرب فرائض دانست و با استناد به روایتی از کتاب شریف اصول کافی اضافه کرد: قُربی که از انجام واجبات بدست می آید، بالاتر از قرب نوافل است، چنانچه بنابر روایات، در قرب فرائض، بنده چشم، گوش و دست خدا شده و در قرب نوافل، خداوند؛ شنوایی و بینایی بنده خواهد شد.

آقای حکیمی عید سعید غدیر را میوه و تجلی عید قربان دانست و اظهار داشت: عرفان اسلامی دو رکن دارد؛ یکی اصل توحید که مربوط به عید قربان است و دیگری بحث ولایت و انسان کامل که در عید سعید غدیر است.