آقای خالقی، در جمع اساتید حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: اعتدال در همه شئونات زندگی، حتی در مطالعه، تربیت فرزند و عبادات و در راز و نیاز با خداوند، نمود دارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آقای محمود خالقی دبیر شورای علمی تربیتی حوزه های علمیه خواهران کشور، در نشست مدیران، اساتید و کارکنان مدارس علمیه خواهران استان یزد، در سخنانی با تاکید بر واژه ارزشی اعتدال گفت: خدای متعال در آیات پایانی سوره فرقان و در وصف عبادالرحمان می فرماید: «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَامًا؛  و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.

وی در ادامه بیان کرد: در تفسیر این آیه آمده است که امام صادق(علیه السلام) مقداری سنگریزه از زمین برداشت و مشت خود را بست و فرمود: این اِقتار (سخت گیری و بخل ورزیدن) است، سپس مشت دیگری برداشت و دست خود را چنان گشود که همه‌ی سنگریزه ها به زمین ریخت، آن گاه فرمود: این اسراف است. بار سوّم مشت دیگری برداشت و دست خود را کمی باز کرد به طوری که مقداری از سنگریزه ها ریخت و مقداری در دستش باقی ماند، سپس فرمود: این، قَوام و اعتدال و حد وسط است.

آقای خالقی با اشاره به سخن امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت 70 نهج البلاغه که فرمودند: «لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا؛ جاهل را نمی بینی، مگر در حال افراط یا تفریط.» بیان کرد: خدای متعال در قرآن کریم هم به این بحث ارزشمند اشاره می کند و اعتدال در همه شئونات زندگی، حتی در مطالعه، در تربیت فرزند و در عبادات و در راز  و نیاز با خدا نمود دارد.

وی ضمن کوچک نشمردن مؤمنین و با استناد به این فرمایش امام صادق(علیه السلام)، بر توجه ظرفیت متفاوت انسان ها تاکید کرد و گفت: امام فرمودند:إنّ الإیمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، یُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ، فلا یَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَینِ لِصاحِبِ الواحدِ : لَستَ علی شَیءٍ ، حتّی یَنْتهیَ إلَی العاشِرِ . فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَکَ فیُسْقِطَکَ مَن هُو فَوقَکَ ، و إذا رأیتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنکَ بدرجةٍ فارْفَعْهُ إلیکَ برِفْقٍ ، و لا تَحْمِلَنَّ علَیهِ ما لا یُطیقُ فَتَکْسِرَهُ ، فإنّ مَن کَسَرَ مؤمنا فعلَیهِ جَبْرُهُ .

وی در تبیین این روایت افزود: ایمان، مانند نردبانی است که ده پله دارد و پله های آن یکی پس از دیگری پیموده می شود. پس کسی که در پله دوم است نباید به آن که در پله اول است بگوید تو چیزی نیستی، تا برسد به آن که در پله دهم است (او هم نباید به پایین تر خود چنین سخنی بگوید). آن را که در پله پایین تر از تو قرار دارد نینداز که بالاتر از تو نیز تو را می اندازد. اگر دیدی کسی یک پله از تو پایین تر است، با مهربانی و ملایمت او را به طرف خود بالا کشان و فراتر از توانش باری به دوش او مگذار که او را می شکنی. و هر کس مؤمنی را بشکند باید شکستگی او را جبران کند.

مشاور عالی مدیر حوزه های خواهران کشور، با تشریح وضعیت زمان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(صلی  الله علیه و آله) برای همه مردم حتی بت پرستان رنج ها تحمل کرد و خون دل ها خورد، حتی قاتل حمزه سید الشهدا(علیه السلام) را بخشید.

وی در پایان پاسخگوی سوالات اساتید بودند.

گفتنی است؛ این نشست در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) یزد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha