دفاع از پایان نامه سطح ۳ در موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) اراک

جلسه دفاعیه پایان نامه «بررسی تطبیقی رابطه بین فطرت و اخلاق از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی و شهید مطهری» در موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) اراک، با رتبه عالی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم افسانه اسکندری طلبه موسسه آموزش عالی ریحانه النبی(س) اراک امروز از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی رابطه بین فطرت و اخلاق از منظر آیت الله العظمی جوادی آملی و شهید مطهری» با راهنمایی حجت الاسلام مرتضوی و داوری حجت الاسلام ایمانی مقدم با رتبه عالی دفاع کرد.

اسکندری در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: فطرت آفرینشی خاص است که قسمت بزرگی از مباحث اعتقادی و فلسفی و انسان شناسی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از آنجا که انسان به عنوان عامل معرفت و شناخت معرفی شده، بنابراین اهمیت مسئله را دو چندان می‌کند، فطرت به عنوان درونی‌ترین صفت انسان هم تاثیرگذار است و هم تاثیر پذیر.

اسکندری تصریح کرد: با توجه به این مطلب که انسان در جمع زاده شده و رشد می‌کند، پس فطرت‌ها در پیوند با هم رشد کرده و مستحکم می‌شوند.

وی یادآور شد: همچنین طبیعت انسان به سبب ساختار فطری و غیر اکتسابی، زمینه ساز رشد فطریات است، لذا در حوزه‌های گوناگون از جمله اخلاق موثر است و باید کوشید تا با به کار گیری شیوه‌ها و روش‌های درست راه را برای هدف نهایی یعنی سعادت بشر آسان نمود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به رابطه تنگاتنگ بین اخلاق و فطرت باید به بررسی رابطه این دو مولفه از دیدگاه دو فیلسوف بزرگ آیت الله العظمی جوادی آملی و استاد مطهری پرداخته، ابراز کرد: این مساله همواره مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار گرفته که ویژگی‌های فطری قابل تبدیل شدن نیست، اما ممکن است دچار آفت شده و در نهایت به خاموشی گرایند و از مسیر اصلی خود خارج شوند، بنابراین تلاش برای رفع موانع یک ضروررت است.

اسکندری اظهار کرد: از جمله کسانی که در این زمینه دغدغه داشته‌اند، استاد مطهری است که ارتباط ویژه بین فطرت و اخلاق قائل است و با ارائه نظریه «اصالت فطرت» به توجیه و تفسیر فلسفه اخلاق و جامعه انسان می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha