حضرت خدیجه(س) به عنوان الگوی برتر برای بانوان در شیوه همسرداری است
275729

استاد مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول(س) جاسک، بر الگوگیری بانوان از حضرت خدیجه(س) تاکیدکرد و گفت: جامعه باید الگوی برتری برای سبک رفتار زن و مرد در خانواده‌ها ارائه کند که یکی از مهمترین آن‌ها، زندگی حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه(س) است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم ساره حسینی پور در نشست اخلاقی ویژه ماه مبارک رمضان با عنوان "سبک همسر داری حضرت خدیجه(س)" که با حضور کادر، اساتید و طلاب مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول(س) جاسک برگزار شد، با اشاره به سخن حضرت محمد‌(ص) که فرمودند: "«جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل‏» جهاد زن، حسن شوهرداری است." خطاب به بانوان گفت: جامعه باید الگوی برتری برای سبک رفتار زن و مرد در خانواده ها بیان کند که یکی از مهمترین آن ها، زندگی حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) است.
 
کارشناس دینی، به نمونه هایی از سبک شوهرداری حضرت خدیجه(س) اشاره و بیان کرد: اولین ویژگی ممتاز حضرت خدیجه(س)، درک ارزش های واقعی در برابر ارزش های فریبنده مادی است. ایشان لحظه لحظه زندگی شان را از ابتدا تا انتها، نثار پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) کردند، اگر زن مسلمان چنین نگرش ارزشی به همسر داشته باشد و خوبی همسر را در وجود کمال دینی و الهی بداند؛ این باعث ارتباط عمیق و ناگسستنی بین زن و شوهر می شود.
 
وی ضمن اشاره به سخن حضرت خدیجه(س) در شب ازدواج زمانی که پیامبر (ص) قصد بازگشت به خانه عمویشان داشتند، " «الی بیتک فبیتی بیتک و انا جاریتک» به خانه خودتان وارد شوید، خانه من خانه شماست و من کنیز شما هستم»" افزود: احترام به شخصیت همسر توسط حضرت خدیجه(س) با اینکه اموال فراوان و موقعیت اجتماعی خوبی داشتند، در برخورد و مواجه با رسول الله، همواره حریم و حرمت ایشان را حفظ کرده و کوچکترین رفتاری که اظهار برتری بدهد انجام نمی دادند و این همه احترام و پاسداشت به دلیل عقیده و ایمان ایشان به توحید بود.
 
خانم حسینی پور ادامه داد: حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تمام توان خود را برای جلب رضایت همسر به کار برده تا امور منزل را مطابق میل پیامبر(ص) اداره کند. از جمله چون به میزان علاقه پیامبر(ص) به عبادت آگاه بود، چنان رفتار می‌کرد که پیامبر به راحتی به عبادت و راز و نیازش مشغول و حضور خدیجه را مانعی برای عباداتش نداند. 
 
وی ابراز و اظهار علاقه و محبت را یکی دیگر از نمونه های اخلاقی بارز حضرت خدیجه(س) دانست و خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نمونه های شیوه خوب همسرداری حضرت خدیجه، روش طرح خواسته ها و نیازمندی است، هر زنی خواسته و نیاز های معقولی دارد، اگر این خواسته ها در محیط پر محبت و با حفظ حریم اخلاقی و به صورت مستقیم مطرح شود، باعت تحکیم بنیاد خانواده می شود.
 
استاد مدرسه علمیه فاطمه بنت الرسول(س) جاسک در پایان یادآورشد: با توجه به گسترده شدن اختلافات خانوادگی و ناهنجاری‌ها در جامعه، یکی از اصولی که می تواند به حل این مشکل کمک کند، آداب معاشرت همسران و ترویج آئین همسرداری است که خواهران طلبه با الگوگیری از بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه(علیها السلام) به این مهم می توانند دست یابند.

برچسب‌ها