طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر، از پایان نامه خود با عنوان «معنا شناسی فقه در قرآن» دفاع کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم مهوش پدیدار، طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن نرجس خاتون(س) شاهین شهر اصفهان، از پایان نامه خود با عنوان «معناشناسی فقه در قرآن» با راهنمایی دکتر زمانی و داوری حجت الاسلام و المسلمین هادی دفاع کرد.
خانم پدیدار در دفاع از پایان نامه خود گفت: الفاظ قرآن کریم دارای سطوح و لایههای متنوع عرضی، طولی میباشد و سرتاسر آن مملو از پیچیدگیهای زبانی و معنایی است. واژگان و مفردات قرآن کریم جدای از آن که دارای معنای اساسی و مستقل خود میباشند، در کنار واژگان و جملات مجاور در بافت متنی، دارای معانی جدید میشوند.
وی ادامه داد: در معناشناسی قرآن که مطالعهی علمی معناست و به عنوان بخشی از زبان شناسی امروزی (توصیفی و ساخت گرا) به دنبال کشف معنایی است که در پس لایههای متن قرآن ذخیره شده است، این نوشتار با الهام از این روش و تکیه بر مکتب بن (قومی – فرهنگی)، در صدد تبین جایگاه معنایی «فقه» در قرآن طبق سه گام اصلی میباشد. از نتایج مهم پیمودن این سه گام این است که در گام اول به بررسی تبارشناسی فقه بر پایهی معنای اساسی و با مطالعهی جهان بینی و فرهنگ قومی عرب جاهلی در پیش از اسلام، این است که واژه فقه قبل از اسلام نیز کاربرد داشته و معنای اصلی آن تلاش و تأمل برای درک و فهم است.
خانم پدیدار با اشاره به گام دوم گفت: در گام دوّم با بررسی معنایی ریشهی «ف ق ه» در آیات قرآن و تشکیل میدانهای معناشناسی آن در قرآن (واژههای مترادف، واژهی متضاد، واژهها و عبارتهای مرتبط از لحاظ فعّالیّت و انفعال و واژههای ملازم)، گستردگی میدان معناشناسی فقه در قرآن و چگونگی گستردگی آیات در این میدان را بیان میکند. در گام سوّم، با مطالعات متنی واژه فقه، و کشف واژههای کلیدی و کانونی و جهان بینی فقه میتوان بر اساس روش معناشناسانه به معنای نسبی فقه که «نوعی فهم انسان از طرف خداوند است که تنها در قلبی ایجاد علم میکند که از نفاق دور است» دست یافت. پس این واژه با جهان بینی خاصی که از طرف قرآن ارائه شده، معنایی شرعی یافته است و غالباً در مورد مسائل شرعی به کار میرود.