پژوهشگر باید تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشد
285509

حجت الاسلام و المسلمین معصومی، استاد حوزه و دانشگاه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره استانی علامه حلی(ره) کرمانشاه بیان کرد: پژوهشگر ضمن داشتن صبر، شجاعت و پشتکار، باید تحمل شنیدن نظرات مخالف را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین سید مسعود معصومی استاد حوزه و دانشگاه، در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره استانی علامه حلی(رحمت الله علیه) در کرمانشاه برای پژوهشگران و عموم طلاب در رابطه با پژوهش در حوزه های علمیه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنانی به بیان تعریف پژوهش، اجزا و مراحل و اهمیت پژوهش، الگوی مناسب پژوهش، خصوصیات لازم پژوهشگر، عوامل بازدارنده پژوهش و راهکارهای گسترش پژوهش اشاره کرد و گفت: حیات حوزه وابسته به حیات پژوهش است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: حل بسیاری از مسائل و مشکلات نظام و رفع شبهات مختلف علمی، از مواردی است که اهمیت و ضرورت پژوهش را بیشتر نشان می دهد.

وی ضمن تعریف "پژوهش" اظهار داشت: "پژوهش" فعالیتی است مستمر و تدریجی که از مراحل مختلف و مترتب بر هم تشکیل شده است که موفقیت در هر مرحله، در گرو توفیق در مرحله قبلی است و توجه به الگوهای مناسب پژوهش از اهمیت خاصی برخوردار است.

حجت الاسلام و المسلمین معصومی، در ادامه صبر، شجاعت، نظم و پشتکار را از موارد لازم و ضروری برای هر پژوهشگری دانست و افزود: پژوهشگر باید جسور باشد و از شنیدن نظرات مخالف نترسد.

وی گفت: در سیاستگذاري نظام تحقیقاتی، در نحوه ارائه خدمات پژوهشی و در نظام اداري و ساختاري، برخی امور بازدارنده برای پژوهش وجود دارد که اینها نباید پژوهشگر را از فعالیت باز دارد. اصلاح نظام آموزشی و حرکت به سوی آموزش‌های پژوهش محور، توجه به نقش مهم تقوا و تهذیب در کشف مجهولات، اهمیت دادن به مباحثه روشمند و پرهیز از مباحثه های ناسالم و گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی از عوامل گسترش پژوهش هستند.

استاد حوزه، در پایان با بیان این نکته که رهبر معظم انقلاب سالهاست بر اهمیت کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی تاکید می کنند؛ افزود: پژوهشگران باید این مهم را در نظر گرفته و نظرات خود را به بحث بگذارند که در این صورت پژوهش های مفید گسترش می یابد.

برچسب‌ها