اوّلین شـرط داشـتن جـامعه‌ای سـالم و پـویا، سـلامت و پـایداری خانـواده اسـت
285933

مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، سعادت و شقاوت امت ها را مرهون رشادت و ضلالت خانواده دانست و گفت: اوّلین شـرط داشـتن جـامعه‌ای سـالم و پـویا، سـلامت و پـایداری خانـواده اسـت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشستی با عنوان "تحکیم بنیان خانواده" به همت مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود در محل مسجد امام خمینی این شهر برگزار شد.

خانم خانی، مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع)، گفت: اهمیت پرداختن به موضوع «تحکیم خانواده»، ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد. نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری است تا آنجا که سعادت و شقاوت امّت‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده است.

وی اولین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا را منوط به سلامت و پایداری خانواده دانست و خاطرنشان کرد: قرآن کریم بخشی عظیم از آیاتش را به تنظیم و تعدیل روابط اعضای خانواده و حقوق همسران و فرزندان اختصاص داده است.

خانم خانی بیان کرد: خانواده، بنیادی ترین نهاد در جامعه انسانی است که وظیفه سازندگی انسان ها را برعهده دارد و اگراین مهم حاصل نشود، آرزوی ساختن جامعه ای ایده ال برای نسل آینده، بسی محال استمقصود از تحکیم خانواده، فراگیری اصل اعتدال میان همگان، حاکمیّت اخلاق و حفظ حقوق همة اعضاست. اگر هدف از برقراری زوجیّت و تشکیل خانواده، به تعبیر قرآن، «سکونت و آرامش اعضا» است، لازم است که همه رفتارها و تعامل‌ها در راستای تحقّق این هدف باشد.

وی افزود: توجّه به یکسانی در آفرینش، همکاری و همدردی، اندیشة تساوی میان مرد و زن و همکاری و همدردی با خانواده باید در چارچوب آیین خدا باقی بماند و وسیله‌ی فساد، رشوه و غصب حقوق و اشاعة فحشاء نگردد. یکی از عواملی که سبب تفاهم و همکاری اعضای خانواده می‌شود، وجود روحیه مشورت در خانواده است که در عین ایجاد خانواده‌ای مستحکم و صمیمی، بهترین محافظ در برابر مشکلات و موانع زندگی نیز هست.

مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود تصریح کرد: از دیگر عوامل تحکیم خانواده می توان به صبر و پایداری زندگی، روحیة عفو و گذشت، حاکمیّت صداقت در فضای خانواده، پرهیز از سوء ظنّ و آفت حسد، رازداری و وفاداری، مشی آرام و بی‌تکبّر، حلم و بردباری، ترس از کیفر الهی، دوری از افراط و تفریط، تواضع، دوری از سختگیری و اسراف و احسان به پدر و مادر اشاره کرد.

برچسب‌ها