کارگاه مهارت افزایی"اصول مشاوره و آسیب های مشاورهی ناصحیح، ارتباط موثر در تربیت و چگونگی تربیت دینی در محیط آموزشی کنونی و فضای مجازی" برای مربیان و طلاب جهادی طرح امین مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) کنگان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، کارگاه مهارت افزایی با محوریت "اصول مشاوره و آسیب های مشاوره ی ناصحیح، ارتباط موثر در تربیت و چگونگی تربیت دینی در محیط آموزشی کنونی و فضای مجازی" با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد رحیمی، کارشناس شبکه ی رادیو معارف و کارشناس تربیت دینی و مشاوره، با شرکت مربیان، مبلغین مدارس و طلاب جهادی طرح امین مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) کنگان در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.
در این کارگاه، حجت الاسلام والمسلمین رحیمی، به مخاطب شناسی و ویژگی های روانشناختی وی اشاره کرد و عرصه های مخاطب شناسی را در سه محور جامعه شناختی، مردم شناختی و روانشناختی عنوان کرد.
در ادامه به سه دوره تربیت براساس آیات و روایات اشاره کرد و گفت: سه دوره تربیت شامل تولد تا ۶سالگی، ۶تا ۱۲سالگی، ۱۲تا ۱۸سالگی است که هریک دارای ویژگی های متفاوتی هستند که به ترتیب رفتارسازی، عادت سازی و عقیده سازی را شامل می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمی، در خصوص ویژگی های دوره اول بیان کرد: در این دوره، کودکان بیشتر از طریق مشاهده با محیط اطراف در ارتباط هستند، ویژگی های دیگر این دوره رشد خلاقیت، تقلیدگرا، بازی گرا، بازی محور بوده و آستانه تحمل آن ها پایین می باشد.
وی خاطرنشان کرد: آموزش در دوره اول در سه قالب بازی، قصه گویی و مشاهده امکانپذیر است که پدر و مادر در طول شبانه روز باید حداقل ۳۰ دقیقه بازی که به انتخاب خود کودک می باشد، اختصاص دهند.
کارشناس رادیو معارف افزود: دوره دوم که عادت سازی نامیده می شود، همراه با بیان احکام، مهارت نماز و امربه نمازخواندن و بیشترین میزان پذیرش امرونهی در این سن می باشد و آخرین دوران تربیتی دوره عقیدهسازی مهم ترین بحران ها در این دوره است؛ بحران های همچون بلوغ، شخصیت و هویت است.
وی در پایان تاکید کرد: در دوران تربیتی با رفتار، محاسن و معایب را به بچه ها نشان داده و انتخاب را بر عهده آن ها گذاشته شود.