راه های کسب عزت و آبرو در دین اسلام
288260

استاد حوزه گفت: یکی از راه های کسب عزت و آبرو، حفظ زبان است. افراد مومن و متقی، عزت و آبرو داشتن نزد خدا را مهم تر می دانند، برخی از انسان ها برای رسیدن به این مرتبه و محترم شدن نزد دیگران دچار کبر و غرور می شوند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین سید سجاد رضایی، در جلسه تفسیر دعای مکارم الاخلاق، در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) فریدن با اشاره به فرازی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) که می فرمایند: «الهی أَعِزَّنِی وَ لَا تَبْتَلِینِّی بِالْکبْرِ، وَ عَبِّدْنِی لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِی بِالْعُجْبِ» خدایا! من را در نزد مردم عزیز بدار و من را به کبر مبتلا مساز به من توفیق بده تا به عبادت تو بپردازم و عبادتم را با عجبم فاسد مساز، گفت: انسان علاوه برای نیازهای بدنی، نیاز به یکسری نیازهای روحی دارد و یکی از آن نیازها، محترم شدن نزد دیگران است، البته افراد مومن و متقی عزت و آبرو داشتن نزد خدا را مهم تر می دانند، برخی از انسان ها برای رسیدن به این مرتبه و محترم شدن نزد دیگران دچار کبر و غرور می شوند.

وی افزود: یکی از راه های کسب عزت و آبرو، حفظ زبان است، چرا که در روایتی امام کاظم(ع) آمده که می فرمایند:(اِحفَظْ لِسانَکَ تَعِزَّ) زبانت را نگه دار تا عزیز گردی. همچنین رسول خدا(ص) فرمود: زبانت را نگهدار، زیرا نگهداری زبان صدقه ای است که به خود می دهی. سپس فرمود: هیچ بنده ایی حقیقت ایمان را نشناسد، تا برخی از زبانش را نگهدارد.

استاد حوزه در پایان با اشاره به کسب علم، دانش و پژوهش گفت: برای ما طلبه ها، یکی دیگر از راه های کسب عزت و آبرو، کسب علم و دانش است و از آن مهمتر پژوهش در زمینه های مختلف است، زیرا امروزه پژوهش و پژوهشگری بین ما طلبه ها کم رنگ شده سعی کنید با نوشتن مقالات مختلف اثری ماندگار از خود باقی گذارید.

برچسب‌ها