"برداشت‌های ابن‌عربی از انسان کامل در قرآن" بررسی شد
288544

به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین کرسی علمی- ترویجی "برداشت‌های ابن‌عربی از انسان کامل در قرآن کریم" برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در کرسی علمی- ترویجی "برداشت‌های ابن‌عربی از انسان کامل در قرآن کریم" که با همکاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر خمین و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم و باحضور تنی چند از اساتید شاخص حوزه و دانشگاه در تالار پژوهش سامانه مجازی مدرس برگزار شد، خانم زهرا سلیمانی، مدیر علمی این کرسی اظهار داشت: مباحث عرفانی بر دو محور شامل محور توحید و شئون آن و نیز محور صاحب مقام توحیدی در بین آفریدگان استوار است و این بحث عرفانی با بسیاری از مباحث مهم دینی که در عنوان هایی همچون ولایت، امامت، رسالت، نبوت و مطرح می شوند، همپوشانی دارد.

وی افزود: در واقع می توان گفت پس از قرن هفتم هجری با شکل گیری و انسجام عرفان نظری، ابزاری نیرومند برای حل معضل های روایات در زمینه موضوع امامت در اختیار محققان قرار گرفت و تبیین های نوین و بی‌سابقه ای در این باره مطرح شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز به عنوان ارائه دهنده نخست بحث، به تبیین مهم ترین شاخصه های عرفان نظری و عملی پرداخت گفت: انسان کامل کسی است که دارای ولایت الهی و مصداق بارز خلیفه الله در روی زمین است.

وی ادامه داد: انسان کامل از اصطلاحات عرفان نظری در قرن هفتم بوده و از آن به بعد به صورت رایج مطرح شده است.

استاد حوزه و دانشگاه، همچنین در ارایه مقاله خود به تبیین بحث الگوگیری وتاثیر الگو برای هدایت و شقاوت بشری پرداخت و آن را در مسیر تبشیر و انذار انسان، ضروری توصیف کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین کریمی نیا، به عنوان استاد ناقد، با طرح این پرسش که ولایت انسان کامل بر ما، ولایت تکوینی است یا تشریعی، گفت: ولایت در بحث استاد اسماعیلی به صورت عام مطرح شد و مخاطب متوجه ولایت تشریعی و تکوینی نشد.

وی افزود: انسان کامل، مستجمع جمیع کمالات است، مانند پیامبر اکرم(ص) که نمونه انسان کامل است. با این حال این سؤال مطرح است که آیا این تجمیع کمالات فقط در اهل بیت(ع) است یا مرتبه ی نازل تر آن شامل نواب عام هم می شود؟!

استاد ناقد این نشست، با اشاره به این که باید در مورد محدوده ی مستجمع جمیع کمالات توضیح داده شود تا مخاطب دچار غلو نشود، ابراز داشت: ورود به بحث بدون مقدمات لازم، یکی از نقدهای وارد بر این مقاله علمی است، چرا که اگر موضوع انسان کامل بخواهد برای مخاطب هدایت گر باشد، نیاز به مقدمات بیشتری دارد.

در خاتمه، خانم زهرا سلیمانی با جمع بندی نظرات اساتید ارائه دهنده و ناقد، به بیان نظر مقام معظم رهبری از انسان کامل پرداخت و گفت: بر اساس اندیشه و کلام رهبر معظم انقلاب، انسان کامل و تراز اسلام، شخص رسول اکرم(ص)،امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا (س) و اولاد طاهرین ایشان است.

برچسب‌ها