حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند/ حوزه‌های علمیه آموزه‌های دینی را به گزاره‌های معرفتی و رفتاری قابل استفاده تبدیل کنند
288987

رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند، زیرا نیازهای معرفتی جامعه بسیار گسترده است و باید آموزه‌های دینی را به گزاره‌های معرفتی و رفتاری قابل استفاده تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، نشست پژوهشی با محوریت «ضرورت پردازش به پژوهش در حوزه‌های علمیه» با مشارکت مدارس الزهراء(س) گنبد، سعدیه رامیان، خاتم‌الاوصیاء(عج) فاضل آباد، الزهراء(س) مینودشت، صدیقه طاهره(س) انبارالوم و فاطمه‌الزهراء(س) کلاله با حضور اساتید و طلاب به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم کامرانی، پژوهش را از اهداف اصلی تمام نظام‌های آموزشی در دنیا دانست و بیان کرد: نظام‌های آموزشی بر اساس تعداد پژوهشگرانی که به جامعه علمی و بشری تقدیم می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ زیرا رشد علمی هر جامعه‌ای مرهون پژوهش‌های جدید، نو و رونق تحقیق در آن جامعه است.

بدون انجام پژوهش، امور آموزشی پویایی و نشاط لازم را ندارد

وی با بیان این‌که بدون انجام پژوهش، امور آموزشی پویایی و نشاط لازم را ندارد، تشریح کرد: پژوهش امری فاخر در حوزه‌های علمیه، رمزگشایی، افق‌گشایی، تولید ثروت علمی و هموار کردن راه‌های نرفته است؛ بنابراین، اگر تحقیق رونق نداشته باشد، دانش بشری افزایش نیافته و دچار سکون، رکود و واماندگی می‌شود.

 رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران، بیانیه گام دوم انقلاب را سندی آینده‌نگارانه و آینده‌پژوهانه معرفی کرد و افزود: این بیانیه سند و متنی است که باید در مسیر آن حرکت کنیم؛ زیرا مهم‌ترین و اولین راهبرد در بیانیه گام دوم به علم و پژوهش اختصاص یافته است.  

خانم کامرانی ادامه داد: در بیانیه گام دوم، علم و پژوهش از شاخص‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شمرده شده است چرا که بدون تحقیق، علم و دانش امکان اقتدار برای کشور وجود ندارد؛ لذا، از طریق پژوهش می‌توان افق‌های تازه را برای آیندگان هموار کرد.

حوزه‌های علمیه آموزه‌های دینی را به گزاره‌های معرفتی و رفتاری قابل استفاده تبدیل کنند

وی به بحث پیرامون اهمیت و ضرورت پژوهش در حوزه‌های علمیه با اشاره به مستندات و بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) پرداخت و تصریح کرد: امروزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بزرگترین ضرورت مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و نظام اسلامی بوده و حوزه‌های علمیه به عنوان پرچم‌دار دین مبین اسلام و مرجعیت علمی جامعه، باید آموزه‌های دینی را به گزاره‌های معرفتی و رفتاری قابل استفاده تبدیل کنند.

 رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران، پژوهش را برای پیشرفت در تمام عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضروری دانست و تأکید کرد: حوزه و دانشگاه متولی بسط و توسعه پژوهش در کشور هستند، لذا حوزه‌های علمیه خواهران باید در این زمینه سرآمد، پیشگام و پیشتاز باشند.

خانم کامرانی با استناد به روایت حضرت علی(علیه‌السلام) «علیکم بالدرایات لا بالروایات»، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در کنار آموزش و تربیت طلاب از تحقیق و پژوهش غافل نباشند؛ بلکه با کمک آن آموزش‌ها را تعمق ببخشند.

حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند

وی به اهمیت پژوهش در عرصه تبلیغ اشاره کرد و افزود: حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند، زیرا نیازهای معرفتی جامعه بسیار گسترده است و تبلیغ اثرگذار و کارآمد بر تحقیق و پژوهش مبتنی است؛ بنابراین، باید تعدادی از طلاب و دانش‌آموختگان به سمت پژوهش حرفه‌ای و تولید علم حرکت کرده و مهارت لازم را کسب کنند.

 رئیس اداره پژوهش‌های طلاب، با بیان این‌که حوزه علمیه نباید حالت انفعالی و تدافعی داشته باشد، تشریح کرد: حوزه‌های علمیه رویکرد نقد فعال داشته باشند و مدافعان دین قبل از آن‌که هجمه‌های اعتقادی و شبهات در جامعه انتشار یافته و به افکار و اذهان بشر تزریق شود، باید از پیش اشکالات را شناسایی کرده و نگاه راهبرد آینده‌نگرانه داشته باشند تا بتوانند پاسخ معقول و منطقی ارائه دهند.

ضرورت حرکت به سوی تولید و بازتولید معارف دینی از سوی حوزه های علمیه 

خانم کامرانی تأکید کرد: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند با جامعه و نسل امروز و تغییر و تحولات گسترده‌ای که رخ می‌دهد، همگام شده و حضور موثری در جامعه داشته باشند، باید به تحقیقات گذشته روی آورده و به سوی تولید و بازتولید معارف دینی حرکت کنند.

برچسب‌ها