پژوهش زیربنای عرصه های فرهنگی و تبلیغی در حوزه های علمیه است
290049

مدیر موسسه آموزش عالی امام جعفر صادق(ع) شاهرود در میزگرد پژوهشی "توسعه اثر بخشی پژوهش در حوزه های علمیه خواهران" گفت: پژوهش زیربنای همه ی عرصه های فرهنگی و تبلیغی در حوزه های علمیه است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، میزگرد پژوهشی با عنوان "توسعه اثر بخشی پژوهش در حوزه های علمیه خواهران " در موسسه آموزش عالی امام جعفر صادق(علیه السلام) شاهرود برگزار شد.

در این جلسه ابتدا خانم طیبه عارف نیا، ضمن ارائه راهکارهایی به منظور توسعه اثربخشی تحقیقات گفت: برای شروع پژوهش، محقق باید دو سوال از خود داشته باشد: اینکه آیا این تحقیق مورد نیاز است ؟ و آیا آن را درست انجام می دهم؟ 

استاد حوزه، انجام درست تحقیق را منوط به رعایت فنونی در این باره دانست و افزود: فنونی که باید در امر پژوهش بکار گرفته شود، این است که ارزیابی پیشین داشته باشد. این ارزیابی شامل نیازسنجی، پیشینه، سنجش توانایی های فردی و علائق شخصی است و فن دیگر، طراحی نقشه است که همان طرح تفصیلی است و شامل هدف تبیین مساله و مسائل تحقیق و ... می شود.

خانم عارف نیا افزود: در پژوهش مسئله محور از طریق بارش فکری به سوالات فرعی می رسیم و پاسخ به سوالات فرعی کمک می‌کند به پاسخگویی سوال اصلی.

وی در ادامه، در بحث فیش برداری صحیح به موارد امانت داری، وضوح مطالب، صداقت، کفایت و در بحث روش های پردازش اطلاعات مطالبی را بیان کرد.

خانم شعبانی مدیر موسسه آموزش عالی امام جعفرصادق(علیه السلام) شاهرود، در این جلسه به ضرورت توسعه اثربخشی به تحقیقات اشاره کرد و گفت: پژوهش زیربنای همه ی عرصه های فرهنگی و تبلیغی در حوزه های علمیه است و اگر توسعه اثر بخشی تحقیقات نادیده گرفته شود، در تمام فعالیت ها و عملیات، کارکرد صحیح و شایسته نخواهیم داشت.

وی در ادامه به موانع توسعه اثربخشی تحقیقات اشاره کرد و گفت: دغدغه مند نبودن، مدرک گرایی و زیاد بودن محدوده ی دروس و ... از جمله ی موانع توسعه اثربخشی تحقیقات است.

در ادامه جلسه چند نفر از مدعوین حاضر در جلسه به بیان راهکارهای متعدد توسعه اثربخشی پژوهش در حوزه های علمیه خواهران پرداخته و نظرات خود را بیان کردند.

همچنین در ادامه خانم عارف نیا به سوالات متعدد طلاب در این زمینه پاسخ داد.

برچسب‌ها