مدیر با بصیرت برای ادامه حیات سازمانی خود، باید هم پای زمان رشد داشته باشد
299715

استاد حوزه با اشاره به حدیث «العالم بزمانهِ لاتهجمُ علیه اللوابس» از امام صادق(ع) گفت: یک مدیر با بصیرت باید هم پای زمان، رشد داشته و از تغییرات زمان اطلاع داشته باشد تا بتواند در محیط رقابتی امروز به حیات سازمانی خود ادامه دهد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، به مناسبت "شهادت امام صادق(ع)" نشستی با عنوان "تدابیر رهبری در دستیابی به توسعه علمی با محوریت سیره امام صادق علیه السلام" در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود با حضور خانم وجیهه اشرفی، استاد حوزه و داشگاه برگزار شد.

خانم اشرفی در ابتدا ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام صادق(ع) سخنان خود را با حدیثی از آن حضرت درباره علم شروع کرد،

وی بیان داشت: در سیره ائمه اطهار علیم السلام، علم و دانش از جایگاه رفیعی برخودار است. امام صادق(ع) درباره علم فرمودند: "العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء" یعنی علم، نوری است که خداوند به قلب هر کس که بخواهد، می افکند. اما اینکه علم و دانش چیست؟ باید بگویم برداشت ها از دانش نزد اندیشمندان متفاوت است بعضی از افراد  واقعیات و اطلاعات اطراف و بعض دیگر دانستنی ها و آگاهی های انجام کاری را دانش می نامند. در یک تعریف عمومی می توانیم بگوییم که دانش عبارتند از ایده ها یا آگاهی های که فرد، مالک آن است و برای عمل مؤثر و تحقق هدفی مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد حوزه افزود: بر اساس بینش شیعه مسئولیت خطیر مرجعیت علمی و دینی بعد از پیامبر اسلام(ص) بر عهده جانیشنان بر حق آن حضرت(ص) یعنی امامان معصوم علیهم السلام است، امامان شیعه(ع) گرچه همگی از نور واحدند و از این زاویه هیچ تفاوتی بین آن ها نیست، ولی با توجه به اوضاع و شرایط حاکم بر محیط، هر یک از امامان وضعیت خاص خودشان را داشته اند که در این بین امام صادق(ع) توانسته اند جوانب مختلف معارف قرآن کریم و سنت نبوی وسیره علوی را آموزش و نشر داده و نظام جامع مدیریت دانش را به بشریت ارائه دهند. آن حضرت هدف از مدیریت خود در حوزه دانش را تربیت، هدایت وآگاهی بخشیدن به جامعه از طریق آموزش افراد و خدمات فرهنگی _ اجتماعی می داند.

وی درباره ضرورت شناسایی دانش در سیره امام صادق علیه السلام بیان داشت: ضرورت شناسایی دانش های مورد نیاز و مدیریت آن ضرورت پیشرفت جامعه و بستر مناسب رشد انسان ها می باشد، زیرا از طرفی علم انسان های معمولی هرقدر هم که زیاد باشد، بسیار محدود است و از طرفی دیگر حجم دانش با سرعت فراوانی در حال افزایش است و محتوای آن روز به روز تخصصی تر می شود که این امر مستلزم شناسایی و مدیریت دانش های مورد نیاز سازمان است. این مسئله یکی از اموری است که در سیره امام صادق(ع) به خوبی به چشم می آید  مثل آنجا که فرمودند:« العالم بزمانهِ لاتهجمُ علیه اللوابس» این حدیث حضرت به خوبی به ما بیان می کند که یک مدیر باید زمان شناس باشد و به این نکته توجه داشته باشد که در هر شرایط و زمانی چه دانش های در سازمان شان مورد نیاز است؟ و کدام بخش ها بیشتر نیازمند این امر است؟ یعنی یک مدیر با بصیرت در همه زمان ها باید هم پای زمان رشد داشته باشد و از تغییرات زمان اطلاع داشته باشد تا بتواند در محیط رقابتی امروزه به حیات سازمانی خود ادامه دهد.

استاد حوزه، با اشاره به توسعه دانش در سیره امام صادق علیه السلام گفت: توسعه دانش می تواند از طریق منابع بیرونی بدست بیاید. توسعه دانش از گفتگو و مباحثه بین افراد بوجود می آید. این روش در سیره امام صادق(ع) به خوبی مشاهده می شود. زیرا ما در سیره آن حضرت شاهدیم که هزاران پژوهشگر مشتاق در رشته هاى گوناگون از محضر آن امام همام بهره گرفته اند. تاجایی که تعداد شاگردان ایشان را تا چهار هزارتن دانسته ‏اند و تنها از جواب سوال هایى که از آن حضرت مى ‏شد، چهارصد رساله نگارش یافته است.

خانم اشرفی در پایان مولفه های توسعه علمی و ضرورت آن از دیدگاه مقام معظم رهبری را بیان کرد: از دیدگاه مقام معظم رهبری مولفه های توسعه علمی و ضرورت آن عبارتند از: علم منشأ قدرت، علم تامین عزت و استقلال کشور، کمک علم به سعادت بشر، رفع بی عدالتی ها در سایه علم، علم منبع تولید ثروت، علم عامل پیشرفت کشور، علم عامل توقف تهدید دشمن است.

برچسب‌ها